Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Wachten. Een groot deel van een mensenleven is gevuld met wachten. Bij de dokter, de tandarts, het ziekenhuis, de bakker, het gemeenteloket, de kassa, de apotheek. Maar ook wachten totdat je salaris wordt gestort, je kind geboren gaat worden, de eerste tand doorkomt, de brug dicht gaat, je het winnende staatslot in handen hebt, de Spoorzone klaar is en meer. Om nog maar te zwijgen over stoplichten. Daar brengen we met z'n allen heel veel tijd door. Zoals hier op de Zuidwal, in de jaren zestig. Hoewel, stoplichten waren er nog niet zo veel, het was nog handwerk. Verkeersagenten probeerden op kritieke punten met brede handgebaren de verkeerschaos in goede banen te leiden. Het waren een soort mimespelers avant la lettre: ze droegen hoge laarzen, witte handschoenen en armstukken, en hadden een heel scala aan arm- en handbewegingen die je als verkeersgebruiker hoorde te kennen. Niet alleen waren er de armgebaren, ook de politiefluit speelde een rol van betekenis zo lezen we in een instructie uit die jaren: '1 stoot is stoppen, 2 stoten is rijden, 3 of meer is 'attentie'!'. In grote steden, zoals in Parijs, stond de agent ('flic') vaak in en op een betonnen bak. De benaming 'van de sokken rijden' deed men daar bepaald eer aan. Wie op YouTube zoekt naar verkeersagent en daar bijvoorbeeld Noord Korea of Congo aan toevoegt, komt daar nog alleraardigste variaties van het fenomeen tegen. In Delft hadden de verkeersagenten hun handen letterlijk vol aan drukke punten zoals hier op de Zuidwal richting Rotterdampoortbrug en dus de TH-wijk. Een zeer gevarieerd verkeersaanbod, zo zou je het kunnen noemen. Fietsen, scooters, bestelauto's, vrachtauto's, voetgangers, stadsbussen, van alles wat. En maar wachten totdat de armen van oom agent de goede richting uit bewogen. Rechts vooraan iemand op een fiets die kennelijk haast had en letterlijk de verkeersregelaar omzeilde. Ook in beeld het ietwat kalige terras van Hotel Bellevue en aanpalende panden. Die anno 2016 volledig verdwenen zijn, aangezien de Zuidwal ooit verbreed is om het toenemende verkeer ruim baan te geven. En de geschiedenis herhaalt zich. Verderop wordt nu druk gewerkt aan een nieuwe, ruimere verbinding tussen de Zuidwal en de Westlandseweg.