Afbeelding

Joop de Blij verzet zich tegen verplaatsen van oude Duitse tankversperring

Algemeen

Editie: Week 21, Jaargang 22 |

Veel Delftenaren fietsen er zonder van op te kijken dagelijks voorbij, maar deze betonnen palen moesten 70 jaar geleden voorkomen dat geallieerde tanks de Duitse Atlantikwall bereikten.

DELFT – De Schie wordt volgend jaar verbreed ter hoogte van bedrijventerrein Schieweg Zuid. Een oude Duitse tankversperring moet daarom worden verplaatst. Niet iedereen is daar blij mee.

Die tankwal kan, net als de verplaatsing ervan, bijzonder worden genoemd. Het is één van de laatste restanten van ‘het Neue Landfront’, een linie die diende als gesloten achterdeur voor de op zee gerichte kanonnen van de Atlantikwall. “Want de Duitsers hadden gezien dat als er achter de Atlantikwall geallieerde parachutisten zouden landen, het niet ingewikkeld was om hen hier in de rug aan te vallen”, legt de 66-jarige Delftse historicus Joop de Blij uit. Daarom werd volgens de auteur van het boek ‘Oorlog en Verzet in de Prinsenstad’ van Den Helder tot Rotterdam  een tweede verdedigingslinie aangelegd. “Oftewel: de achterdeur werd hiermee gesloten”, legt De Blij uit.


De Duitsers konden met betonnen blokkades langs en op wegen verhinderen dat vijandige tanks hen bereikten. Nu, bijna zeventig jaar later, zijn vrijwel al die tankversperringen verdwenen. “Want na de bevrijding moest het verkeer weer rijden. Godzijdank is deze langs de Schie er nog steeds. Ik kwam er als klein jochie al. Dan gingen we daar spelen, want dat was spannend.”


De Blij schrok zich rot toen hij een half jaar geleden lucht kreeg van de plannen om de Schie, juist op de plek van de tankversperring, te verbreden. “Ik wist niet wat ik hoorde”, zegt hij. Hij klom in de pen en schreef ‘een hele lange brief’ aan de Gemeente Delft om het belang van de tankversperring te onderstrepen. “Het is in Delft één van de weinige dingen die nog herinnert aan die zwarte tijd. Het is cultureel en militaire erfgoed, dat mag je niet slopen. Iedereen zal dat met me eens zijn.”
Dat zal ook niet gebeuren, bevestigt de Provincie Zuid-Holland. Het is echter nog niet duidelijk wat de nieuwe plek wordt, zegt Menno Zijlstra, woordvoerder bij de Provincie Zuid-Holland. “Als het wordt verplaatst gaat dat in overleg met de Gemeente Delft”, voegt Zijlstra eraan toe.

Zonde
Volgens Joop de Blij zou het ‘zonde’ zijn de versperring landinwaarts wordt verplaatst. “Want dat is niet de goede plek. Hij moet blijven liggen waar die nu ligt. Er is al bijna niks meer over van de achterkant van de Atlantikwall. Als mensen hier straks of over vijftig jaar wat van willen begrijpen, dan hoeven ze niet meer te zoeken, want dan is er niets meer. Deze tankversperring ligt heel erg stiekem en vergeten langs de Schie. Totdat iemand opeens een plan verzint om de Schie te verbreden. Zo gaat weer een stukje historie verloren. Als je het verplaatst is ’t niet meer origineel. Dat zou jammer zijn, maar álles is beter dan slopen.”


Afgelopen maand werd door verschillende bedrijven onderzoek verricht in de bodem rondom de tankwal. Er werd onder meer gezocht naar archeologische bodemschatten en niet ontplofte explosieven. Volgens woordvoerder Zijlstra is nog niet bekend wat dit heeft opgeleverd. “We wachten nog op de evaluatie, die we over twee weken verwachten. Daarin wordt aangegeven wat is gevonden en of nader onderzoek nodig is.” Zijlstra bevestigt dat het bijzonder is historische objecten te verplaatsten. “De afgelopen tien jaar gebeurde dat in Zuid-Holland misschien één of twee keer. Meestal gaat het dan om een molen.” Volgens Joop de Blij is het geen sinecure om de tankversperring te verplaatsten. “Onder paaltjes zit nog een stramien van beton. Tegenwoordig worden voor zulke operaties echter kosten nog moeite gespaard. In Zeeland is al eens een complete bunker verplaatst.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12