Afbeelding

School en buurt vrezen lawaai en fijnstof en minder verkeersveiligheid

Algemeen

Editie: Week 48, Jaargang 22 |

De Reinier de Graafweg, met links de school en rechts het ziekenhuis, is nu alleen nog voor bussen een doorgaande weg. Vanaf 2016 kan ieder voertuig vanaf hier zo richting rijksweg A4 rijden.

DELFT – Een tijdperk van relatieve aan de Reinier de Graafweg nadert het einde. De weg wordt komende jaren doorgetrokken richting rijksweg A4 en de verkeersintensiteit zal daardoor flink toenemen. Slecht nieuws voor bijna iedereen die langs de weg woont of werkt.

Delftenaren die aan de Reinier de Graafweg wonen kregen woensdag een uitnodiging voor een informatieavond, op maandag 8 december. De Gemeente Delft geeft dan een toelichting op de plannen. Dat dit nu pas gebeurt kan op z’n minst opmerkelijk worden genoemd, want de plannen zijn al in een vergevorderd stadium. Omwonenden van het stuk weg door Den Hoorn kregen ruim een jaar geleden al bericht van Gemeente Midden-Delfland.


Het bevreemdt René Freriks, die al zeventien jaar aan de Reinier de Graafweg woont, dat hij nu pas officieel bericht krijgt. “We hadden natuurlijk wel vernomen dat de weg op de A4 wordt aangesloten en dat de verkeersdruk veel groter gaat worden. Maar wanneer de weg er komt en hoe hij eruit komt te zien, daarover zijn we nooit ingelicht. Ik hoop dat we nu nog inbreng hebben.”


Als de Reinier de Graafweg een doorgaande weg wordt, wat in 2016 het geval moet zijn, worden hier volgens Midden-Delfland vanaf 2020 zo’n 20.000 voertuigen per etmaal verwacht. Dus sprong schooldirecteur Piet van Adrichem van het Stanislascollege Reinier de Graafpad geen gat in de lucht toen hij lucht kreeg van de plannen. “Ik snap heel goed dat de weg hard nodig is om het ziekenhuis goed te ontsluiten”, begint Van Adrichem. “Maar ik weet niet of het zo hard nodig is om de A4 en de Delftse binnenstad op elkaar te laten aansluiten.” Daarvoor bestaan al andere wegen, merkt de schooldirecteur op. “Ja, ik vind het vreselijk dat er hier straks zo’n hele drukke weg langs de school komt. Ik neem aan dat er goede maatregelen komen om te voorkomen dat onveilige situaties ontstaan.”

Daarover is hij nu met de Gemeente Delft in gesprek. “Delft denkt gelukkig uitstekend met ons mee, daarover niks dan lof.” Van Adrichem zit met vier punten waar hij met de twee gemeentes oplossingen voor hoopt te vinden: De bereikbaarheid van de school, de veiligheid van de leerlingen, de luchtkwaliteit en geluidsoverlast. “Wij hebben verstand van hoe leerlingen fietsen. Daarom hebben we de gemeente gevraagd ons mee te laten denken over slimme oplossingen en ook ons aan de ontwerptafel te zetten.” Een oversteekplaats pal voor de school is geen goed idee, vindt Van Adrichem. “Daar zit een grote zorg. Het hoeft maar één keer mis te gaan en het is een ramp. We weten uit ervaring dat de discipline van leerlingen op fietsen ver te zoeken is. Die zijn met van alles bezig, behalve met verkeersveiligheid.” Een doorgang onder de weg zou daarom een beter idee zijn. “Daar zijn we over in gesprek.”

Fijnstof
Onduidelijk is nog hoeveel fijnstof vanaf 2016 te verwachten is. Dat kan pas worden berekend als er een definitief ontwerp is. “We kunnen nu al dagelijks het fijnstof van onze ramen en tuinmeubels vegen”, zegt René Freriks. Even lekker in de tuin zijn zit er dan niet meer in voor hem en zijn vrouw. “Zij heeft astma. Lekker voor je gezondheid, zo’n drukke weg voor de deur. Rook je niet, dan rook je toch. En waar moeten we straks oversteken?” Freriks ziet de toekomst weinig rooskleurig in. “We proberen het nog even vol te houden, maar hebben wel plannen hier te vertrekken.”


Cor Pater van het Zuidmade Collectief, een groep inwoners van Den Hoorn die ageert tegen de weg, heeft via contacten bij Milieudefensie vernomen dat de toename van fijnstof zo dichtbij woningen en een school nog wel eens een probleem kan worden. “De wetten hiervoor zijn verzwaard”, weet Pater, die strijdbaar is en desnoods doorgaat tot het Europees Hof om te voorkomen dat de verkeerssituatie verandert. “Waarom moet hier een vierbaansweg komen? Het is pure onzin. Verkeer vanaf de A4 kan ook via de Kruithuisweg en Provincialeweg in Delft komen.”


Het Reinier de Graaf Gasthuis is wèl blij met nieuwe verbinding richting A4. “Die heeft voor het ziekenhuis vooral voordelen”, laat een woordvoerster weten. “De verbinding zorgt voor een betere ontsluiting van het Reinier de Graaf Gasthuis. Zodra we zijn aangesloten op de A4 bereiken patiënten uit de regio  Maassluis en Hoek van Holland, maar ook  regio’s zoals Schiedam en Vlaardingen in een mum van tijd het ziekenhuis. Daarnaast biedt de ontwikkeling van een strook voor hoogwaardig openbaar vervoer kansen voor een betere bereikbaarheid. In onze ambitie het meest duurzame ziekenhuis van Nederland te worden, zullen we medewerkers en patiënten stimuleren hier gebruik van te maken.”


Ook het ziekenhuis zal meer geluidshinder en fijnstof voor de deur krijgen. Hoeveel meer, hangt van veel factoren af, laat de woordvoerster weten. “Maar omdat wij al lange tijd van deze plannen op de hoogte zijn, is hier bij de bouw rekening mee gehouden.” Bewoners van de Reinier de Graafweg hielden er, toen ze hun woningen betrokken, geen rekening mee ooit pal naast een drukke ontsluitingsweg te wonen. “We hebben straks geen rust meer, daar zijn we niet blij mee”, zegt Freriks. “Ik ga naar de informatieavond, maar vrees dat de plannen al vastliggen. Ik hoop dat ze dan op z’n minst, om ons tegemoet te komen, de huren kunnen verlagen.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12