Afbeelding

Reinier de Graaf Gasthuis wil gastvrijer dan ooit en andere ziekenhuizen zijn

Algemeen

Editie: Week 13, Jaargang 23 |

Een artist impression laat zien hoe het bezoekersrestaurant er straks uit zal zien. Ook hier heerst een hotelachtige uitstraling.

DELFT – In het nieuwe ziekenhuis, dat in augustus officieel open gaat, is bijzonder veel aandacht voor gastvrijheid. Je zou het wel het Reinier de Graaf Gastvrijheidshuis kunnen noemen.

Op alle mogelijke manieren is daar bij de bouw rekening mee gehouden. Robbert Jan van der Ent Braat is manager Facilitair Bedrijf van het ziekenhuis en weet er alles van. Ook dat gastvrijheid meer is dan iemand die je welkom heet bij de ingang. “Gastvrijheid gaat veel verder dan dat”, begint hij.

Het nieuwe ziekenhuis moet de ‘gastvrije parel van ziekenhuis Nederland’ worden. Om dit te realiseren, heeft Van der Ent Braat een ambitieuze lijst met daarop 29 punten die dit moeten bewerkstelligen. Het zijn er teveel om op te noemen, maar een deel ervan willen we graag alvast verklappen. Gastvrijheid begint straks al bij aankomst op de parkeerplaats, waar met golfkarretjes een shuttledienst komt om een lange wandeling te besparen. Bij binnenkomst in de centrale hal, die een huiselijke sfeer uitstraalt, staan gastvrouwen die iedereen welkom heten en indien gewenst de patiënt begeleiden bij de aanmeldzuil. Dankzij de centrale as door het pand zijn de looplijnen kort, waardoor bezoekers makkelijk hun weg vinden. Kamerborden worden digitaal. Het gebruik van materialen en kleuren zorgt binnen voor een hotelachtige uitstraling. Kamers zijn zeer goed geïsoleerd en heel stil. Er is veel lichtinval, maar patiënten kunnen hun eigen zonwering bedienen. Overal is gratis WiFi. In het bezoekersrestaurant komt een open keuken en er is bediening aan tafel. Patiënten kunnen, desgewenst met familie, ook op hun kamer eten wanneer ze willen. Ondertussen kunnen ze kijken naar gratis televisie. Er is 24 uur per etmaal beveiliging aanwezig. Niet geselecteerd op spierballen, maar op gastvrijheid. Ook op de Spoedeisende Hulp lopen ‘wachtverzachters’ om het wachten te veraangenamen of te helpen. Wie onverhoopt naar het ziekenhuis moet en kleine kinderen heeft, kan die langsbrengen bij de aangrenzende kinderopvang van Knotz, waarmee het ziekenhuis samenwerkt. “Verder geven medewerkers de patiënten en bezoekers natuurlijk maximale aandacht”, voegt Van der Ent Braat eraan toe.

Redenen
“De omgeving waarin je als patiënt verkeert, is heel belangrijk voor het herstel, welbevinden en genezingsproces”, legt Van der Ent Braat uit over de redenen om zo gastvrij te willen zijn. Bovendien: “Als je naar een ziekenhuis gaat, ga je er in de regel vanuit dat de artsen prefessioneel zijn. Daar vertrouw je op. Maar minstens zo belangrijk is dat alle facetten van je verblijf in het ziekenhuis kloppen. Stel je boekt een hotel en alles klopt, dan zeg je: prima hotel. Was alles goed maar het ontbijt beroerd, dan zeg je: Wat een slecht hotel. Dat is niet zo, maar door iets als een slecht ontbijt kun je dat wèl vinden. Zo is dat ook met het ziekenhuis. Kom je hier aan en gaat op de parkeerplaats al wat mis, dan begin je geïrriteerd. Onze uitdaging is dat alles hier klopt. Als dat zo is, dán kun je je onderscheiden van alle ziekenhuizen in Nederland.”

Geen geheim
Het is geen geheim dat het Reinier de Graaf Gasthuis in 2016 het meest verbonden en beste ziekenhuis van Nederland wil worden. Van der Ent Braat heeft er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken. “Ook al haal je een 8, dan moet je een 10 willen halen”, vindt hij. “Als je geen ambitie hebt, wordt het nooit wat. Wij willen elke dag weer een stukje gastvrijer zijn. We zijn blij dat het nieuwe ziekenhuis er straks is en apetrots op de extra mogelijkheden die dit biedt. Nog niet eens voor onszelf, maar vooral voor de patiënten. Zij weten straks niet wat ze zien. Daar doen we het allemaal voor.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12