Afbeelding

Nog meer vertraging voor nieuwe Sebastiaansbrug en Tram 19

Algemeen

Editie: Week 51, Jaargang 22 |

Dit bord aan de Zuidwal waarop eerst nog stond dat Tram 19 hier in 2015 zou rijden, is al eens aangepast. In maart kan het misschien wederom worden voorzien van een ander jaartal. (foto: Koos Bommelé)

DELFT – Weer kan een hoofdstuk worden toegevoegd aan het hoofdpijndossier rond de ‘blunderbrug’ Sebastiaansbrug en Tramlijn 19. Beide projecten lopen nóg meer vertraging op.


Tot voor kort gingen de Gemeente Delft, Provincie Zuid-Holland en Stadsgewest Haaglanden er nog vanuit dat Tramlijn 19 in het tweede kwartaal van 2017 naar Technopolis kon rijden, maar ook die planning wordt niet gehaald. De reden van deze zoveelste vertraging: een discussie over de te verwachten geluidsoverlast. Dertien direct omwonenden van de Sebastiaansbrug vrezen dat een nieuwe tramlijn bij hen voor de deur voor veel geluidsoverlast zorgt. Dat zou, stelde de Gemeente Delft, wel mee vallen. De bewoners gingen hun gelijk bij de rechter halen. Met succes. De rechter bepaalde vorige maand dat de omgevingsvergunning voor een nieuwe Sebastiaansbrug moest worden vernietigd. En het akoestisch onderzoek naar de mogelijke toename van geluid moet opnieuw worden uitgevoerd.

Niet in beroep
Provincie Zuid-Holland, Stadsgewest Haaglanden en de Gemeente Delft, gingen intensief met elkaar in overleg over dit slechte nieuws. Ze kiezen er nu voor niet in beroep te gaan tegen de uitspraak, de lopende procedure in te trekken en het vergunningtraject opnieuw op te starten. Een nieuw geluidsrapport is daar een onderdeel van.


“Dit is vervelend voor de planning, maar goed voor de mensen die rondom de brug wonen”, reageert Floris le Conge Kleyn van Belangenvereniging Zuidpoort. Hij, en veel buurtbewoners met hem, vinden het goed dat de rechter heeft ingegrepen en heeft verzocht om eerst beter te onderzoeken in hoeverre Tram 19 geluidsoverlast voor omwonenden gaat veroorzaken en hoe dit kan worden voorkomen. De omwonenden hebben hier afgelopen jaren meerdere keren op aangedrongen. Le Conge Kleyn: “We zijn bijvoorbeeld naar de gemeenteraadsvergadering geweest om in te spreken. Toen zei de wethouder: ‘Ik heb genoeg gedaan voor omwonenden, dit is het rapport en hier moeten jullie het mee doen’, net als de rijdende rechter. Als ze toen gewoon naar ons hadden geluisterd dan hadden we nu een goede vergunning gehad. Maar goed, dit is weer achter de rug en we beginnen weer van vooraf aan.”

‘Bijzonder spijtig’
“Het is bijzonder spijtig dat de procedure opnieuw moet”, zegt verantwoordelijk wethouder Lennart Harpe. “Maar we respecteren de uitspraak van de rechter en handelen er ook naar. Zorgvuldigheid staat voorop. Een nieuwe vergunningsprocedure en geluidsrapport moeten de toets der kritiek kunnen doorstaan. We nemen de tijd die nodig is om dit zorgvuldig te doen.” Snelheid mag niet ten koste gaan van kwaliteit of leiden tot overschrijding van het gestelde budget, vindt Harpe. “Dat is het kader waarbinnen we blijven werken aan realisatie van een nieuwe brug, zodat de tram zo snel mogelijk naar Technopolis kan gaan rijden.”


Wanneer dat precies mogelijk wordt, hoopt de Gemeente Delft uiterlijk in maart 2015 naar buiten te brengen. Dat hiervoor enige bedenktijd wordt genomen is best begrijpelijk. Al meerdere keren werd geroepen wanneer Tram 19 over de brug richting TU en Technopolis zou rijden. Eerst zou dat al in 2008 gebeuren, toen werd het 2012, toen 2015, toen 2017 en nu wordt het wellicht weer wat later. Een groot bord bij de Zuidpoortgarage, waarop dit heugelijke moment dat Tram 19 door Delft tuft wordt aangekondigd, is al eens vervangen. Straks kan het wellicht weer worden aangepast.

Vrachtwagens
Nog meer vertraging zorgt steeds voor nog meer problemen. Als een soort negatieve vicieuze cirkel.
Want, legt Le Conge Kleyn uit, bij geluidsonderzoeken mag je geluidsniveaus vergelijken met hoe de situatie vijf jaar geleden was. “Toen mochten er geen vrachtwagens over de brug heen. Maar er was gerekend met cijfers van langer geleden, toen er nog wél vrachtwagens over de Sebastiaansbrug reden. Daar was het rapport op gebaseerd, maar het verschil in geluid is met een situatie zonder vrachtwagens vele malen groter. Ook de rechter heeft nu geconstateerd dat er wel heel creatief is gerekend met cijfers.”


Le Conge Kleyn noemt het ‘tragisch’ dat iedereen weer opnieuw kan beginnen. “Zeker omdat Delft al in financiële nood zit. Het was de omwonenden ook helemaal niet om nog meer vertraging te doen. Iedereen heeft zich er al mee verzoend dat de nieuwe brug er komt. Maar als je zoiets aanlegt heeft dat consequenties voor de omgeving. Die moet je kunnen uitleggen en dat is niet goed gedaan. Als de Gemeente Delft nou een beetje had geluisterd naar wat mensen zeiden… Maar het lijkt erop dat ook hier de Overheid altijd gelijk heeft, totdat de rechter het tegendeel bewijst. Kop in het zand en maar doorgaan, terwijl drie jaar lang duidelijk is geventileerd in brieven en zienswijzen dat dit niet kon. Echt heel erg jammer.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12