Wat IK zeggen WIL

Algemeen

Editie: Week 18, Jaargang 23 |

Eerlijke mensen

YPENBURG – Dankzij m’n ingezonden brief in de krant Delft op Zondag van vorig weekend is de fiets van m’n zoon weer teruggebracht door een eerlijke vinder. Fijn dat er nog eerlijke mensen zijn!
E. Nijman, Ypenburg

Cynische soap
DELFT – De Sebastiaansbrug is een cynische soap voor een stad met een fameuze Technische Universiteit. Naast de vele blunders die de opeenvolgende colleges al op het terrein van infrastructuur en projectontwikkeling hebben gemaakt – en waarvoor de Delftse bevolking nog jaren krom moet liggen – kwalificeert zich een meerderheid van de gemeenteraad tot een niveau dat je een dorpsraad in een agrarische gemeenschap niet zou toewensen. Het intellectuele niveau is bedroevend laag. Dat is een hard oordeel, maar het is niet anders. Zouden de raadsleden eens iets anders in hun leven ondernemen dan een goedkope zonvakantie aan de Turkse kust, dan zouden ze zien dat het tot en met kleine universiteitssteden de normaalste zaak is dat er naar de universiteitscomplexen sprake is van modern en hoogwaardig openbaar vervoer. Kijk naar plaatsen als Berlijn, Parijs, Londen, Freiburg, München, Milaan, Augsburg, Gent, Orléans, Nottingham. Er is daar sprake van goed openbaar vervoer. Alleen sukkelen steden als Utrecht, Groningen en Delft daar op Europees niveau weer eens zielig achteraan. Als student moet je een plekje zien te veroveren in een stampvolle bus, die met omwegen naar de universiteit rijdt. En dan praat je nog niet over design en allure. Volstrekt logisch dat Stadsgewest Haaglanden voor deze verbinding al rond het millennium een hoogwaardige lightraillijn in gedachte had. Wat je minimaal van een nieuw en peperduur station had mogen verwachten is dat het een schakel vormt in een OV netwerk. Helaas, het blijft in het dorpse Delft beperkt tot een overstap op tramlijn 1 of een korte gang naar een paar relatief stille buslijnen, waarvoor dan een grootschalige busterminal is opgezet. Geen enkel raadslid komt kennelijk – wellicht vanwege straatvrees -  ooit in de avonduren buiten. Wie dat wel doet, ziet bijna elke keer een grote tram van lijn 19 leeg vertrekken van het beginpunt Plantage. Elke blauwwitte tram vormt daardoor een symbool van verspilling van belastinggeld door politieke onkunde: Lijn 19, de Lijn van Niks naar Nergens!  Juist lijn 19 had een verbindende tramlijn moeten worden in een regionaal OV-netwerk: overdag op werkdagen met een frequentie van 7,5 minuut tussen 06.30 en 19.30 uur. Daarna is exploitatie zinloos of hooguit als pendelverbinding tussen Technopolis en het station, maar dan leven we al in 2019, als het college door mag gaan van de raad. Zo niet, dan wordt het Streetcar Desire. Op zaterdagen en zondagen heeft lijnexploitatie weinig zin. Ik kan slechts concluderen dat het na de Spoortunnel de zoveelste politieke misser is. Kennelijk gaapt er een onoverbrugbare kloof tussen de universitaire wereld en de politieke wereld in Delft.

Hans Casteleijn, Nootdorp


Halte
DELFT - Het is toch niet te geloven. Wat eerst een halte van bus en tram was, waar dagelijks tientallen mensen in- en uitstapten via de Binnenwatersloot de stad in gingen, die moeten nu of naar het Station of naar het Prinsenhof - de halte aan de Schoolstraat - lopen. Je zal er maar een winkel of eetgelegenheid hebben. De gemeente wordt bedankt.

H. Schepman, Delft

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12