Afbeelding

College heeft drie opties voor nieuwe Sebastiaansbrug - en dat blijven er drie

Algemeen

Editie: Week 17, Jaargang 23 |

De Sebastiaansbrug wordt hooguit deels gerenoveerd. Wat voor brug hier in de toekomst ligt en hoe die er precies uit komt te zien, is nog steeds – of alweer – de grote vraag… (foto: Koos Bommelé)

DELFT – Het stadsbestuur presenteerde onlangs drie opties voor een nieuwe Sebastiaansbrug. Dinsdag bleek dat meerdere politieke partijen graag meer opties krijgen voorgeschoteld, zoals renovatie of het tijdelijk stilzetten van de plannen.

De plannen zullen sowieso niet worden uitgesteld, benadrukte wethouder Lennart Harpe. Deels renoveren is wellicht een optie. “Ik ben er niet toe bereid uit te zoeken wat het kost om de plannen in de ijskast te zetten”, zei Harpe, de verantwoordelijk wethouder in dit hoofdpijndossier. “De drie betrokken partijen hebben gezegd dat we kosten wat kost en binnen zorgvuldige marges van tijd een brug gaan realiseren waar een tram overheen kan. Dan werkt het niet als ik nu zeg: Reken eens uit wat het kost als we de plannen nog eens vijf of tien jaar uitstellen. Dat is niet de vibe waar we nu inzitten. We gaan het nu afmaken en hopen dat u ons daartoe in staat stelt.”

Kanttekeningen
De verschillende partijen hadden dinsdag, tijdens een vergadering van de commissie ruimte, verkeer en wonen op het Stadhuis, echter wel wat kritische kanttekeningen bij de drie gepresenteerde opties. PvdA miste dus de optie om tijdelijk niets te doen. Stadsbelangen Delft miste het idee om de brug te renoveren. CDA vroeg zich af waarom de knoop zo snel moet worden doorgehakt en of een mogelijkheid voor een brug zonder vrachtverkeer kan worden onderzocht. Daarna legde fractievoorzitter David van Dis met handgebaren uit hoe een tafelbrug werkt die aan één kant open kan. En of dát geen optie is. “Dan kan er maar één boot tegelijk passeren, maar dat moet de provincie dan maar accepteren”, zei Van Dis. Onafhankelijk Delft mistte waar het altijd al voor pleitte: een lagere Sebastiaansbrug.
De enige en niet al te harde toezegging deed wethouder Harpe op de wens van Stadsbelangen om te renoveren. Harpe: “Als het bij één van de drie varianten mogelijk is een vorm te vinden waarin je delen of onderdelen van de brug kunt renoveren, zoals de aanbruggen, dan willen we dat weten. Dat moet dan wel technisch haalbaar zijn, dus de boel moet niet instorten, en het moet financieel bijdragen aan een goedkopere brug. Volledige renovatie is echter niet aan de orde, want dan kan de tram er niet overheen.”

‘Teleurgesteld’
Enkele partijen verweten het college dat ze de fracties onvoldoende hebben betrokken bij de keuze voor die drie opties. Pas toen de drie opties er waren, mochten ze er wat van vinden. “We zijn teleurgesteld in dit proces en meerdere partijen balen daarvan. Dat is de wethouder aan te rekenen. Jammer”, zei Van Dis.

Meuleman van Stadsbelangen was eveneens niet blij met de beperkte keuze, als er al iets te kiezen is. “Er is wel een nieuwe situatie opgetreden. Straks wordt besloten welke van de drie het wordt, dat wordt voorgelegd aan de raad. Dan is de keuze ‘ja’ of ‘ja’.” Volgens Harpe is er wel degelijk goed naar de raad geluisterd. “Dat was geen leuk traject, maar we hebben dat wel zorgvuldig gedaan. Dat heeft tot een aantal varianten geleid. We streven nu naar een brug waar een tram overheen kan en waar Delft zo min mogelijk aan betaalt. We koersen momenteel af op eenstemmigheid voor een ontwerp dat past binnen het budget.”

Donderdag 30 april praat de gemeenteraad verder over de Sebastiaansbrug. CDA, Stadsbelangen en SP hebben al aangekondigd met moties te komen.

 

 

Wat valt er te kiezen?

Het nieuws dat op 1 april door de Gemeente Delft werd bekendgemaakt was helaas geen grap: het budget voor een tafelbrug was niet meer toereiken. Dit omdat extra kosten moeten worden gemaakt voor gevelmaatregelen aan woningen, zodat omwonenden in de toekomst minder last hebben van passerende tram. Maar: het stadsbestuur kwam met drie opties waaruit gekozen zal worden:
- Een aanpassing of versobering van het huidige ontwerp van de tafelbrug, met een doorvaarthoogte van 5,5 meter.
- Een basculebrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter.
- Een basculebrug met een doorvaarthoogte van 5,5 meter.

Voor het zomerreces moeten betrokken partijen - de Gemeente Delft, Provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam Den Haag - hun voorkeur uitspreken. Daarna mag de raad zeggen wat ze ervan vindt.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12