Afbeelding

Wat IK zeggen WIL

vaste rubrieken

Editie: Week 1, Jaargang 23 |

Te huur of te koop: stadskantoor

DELFT - In de Stadskrant van 23 december stond een opmerkelijk bericht. Het Delfts College van B en W gaat onderzoeken of het nieuwe Stadskantoor niet als geheel verhuurd kan worden en de ambtenaren op een andere plek centraal gehuisvest kunnen worden. Een motie hiertoe werd ingediend in de raadsvergadering van 18 december door CDA en VVD, en ondersteund door alle fracties, behalve door Onafhankelijk Delft en Stadsbelangen. Wie nog even op de website van de Gemeente Delft speurt naar de ingediende motie (nr. 23), ziet dat daarbij gekrabbeld is dat het niet alleen om verhuur gaat, maar ook om verkoop. Het plan is ingegeven om de huisvestingslasten van de 750 Delftse ambtenaren te kunnen verminderen. Want ja, hun huisvesting in het nieuwe Stadskantoor zal Delft jaarlijks ruim 7 miljoen gaan kosten. Het moet nu toch niet gekker worden. Nog maar net 25 jaar geleden werd op kosten van de Delftenaren aan de Phoenixstraat een nieuw Stadskantoor gebouwd. Bar lelijk, dat wel, maar bepaald geen reden voor een stadsbestuur om een kwart eeuw later voor zo’n slordige 90 miljoen een gigantisch glazen Versailles te laten bouwen. Alweer op kosten van de Delftenaren, die daardoor in 2015/2016, en nog vele tientallen jaren daarna, hun gemeentelijke belastingen met een kleine 10 procent zullen zien toenemen. Delft komt daarmee in de top van de duurste gemeenten van Nederland. En wie nu al is geschrokken van de omvang van het glazen stadspaleis wacht nog een verrassing, want het gebouw wordt nog 20 procent groter. Dit deel kan pas worden gebouwd na afbraak van het spoorviaduct. Niettemin vindt het bestuur van Delft, op een enkel raadslid na, het volkomen verantwoord ook dat deel nog te bouwen. Zouden we niet eerst maar eens proberen een huurder of koper te vinden voordat er nog weer vele extra miljoenen belastinggeld worden verspild aan dit bizarre en volstrekt overbodig gebleken project? Hoewel: verhuur of verkoop van het Stadskantoor in deze tijd, waarin de leegstand van kantoren niet alleen ongekend hoog is, maar ook structureel blijvend? Waarom het trouwens zo nodig is in deze tijd, met alle mogelijkheden van digitale communicatie, ambtenaren centraal te huisvesten, is ook onduidelijk. Is er al eens berekend wat dat gaat kosten?

I. Groeneweg, Delft

Biesieklette (1)
DELFT - Verkeerde zuinigheid en kortzichtigheid moet het zijn, die doet  besluiten dat de Biesieklette bij De Hoven dicht moet. Een superdeluxe parkeergarage en ook nog een parkeerdek heeft het winkelcentrum van Van der Vorm wel. Maar een bewaakte stalling voor de grote groep fietsers kan er niet eens vanaf. Het winkelcentrum gaat wel uitbreiden, maar waar zijn dan de passende voorzieningen voor fietsers? Heeft er nou echt niemand van die wijze planners en ontwerpers eventjes serieus gedacht aan de fietsersbelangen. Dat zijn ook de belangen van de winkeliers. Beseffen zo weinigen maar dat een groot deel van de regelmatige bezoekers juist te voet komt of met de fiets? Delft wil op allerlei manieren CO2-neutraal zijn, maar waarom dan niet eens één, of liever nog twee bewaakte fietsenstallingen daar? Ik denk dat menigeen er zelfs graag iets voor wil betalen. Maar zelfs daarnaar is bij mijn weten geen onderzoek gedaan.

F.M. Boon, Delft


Biesieklette (2)
DELFT – Delft fietsstad. Ooit was het de grote wens van ene Rik Grashoff die zich als politieke figuur veel op de fiets liet zien. Met alle financiële ellende vandaag de dag zal het, gezien de huidige status van sommigen, niet gaan meevallen alle fietspaden op orde te houden. Gelukkig stond 29 november in het AD dat er duizenden extra (garantie-) banen dienen te komen in Delft, Westland en Rijswijk. Weliswaar voor kwetsbare mensen, met loonsubsidie en begeleiding maar dat lost 'Werkse' wel op in combinatie met de groenvoorziening en het zwerfvuil op straat. In diezelfde krant stond ook dat vernieling en diefstal van fietsen bij RandstadRail-station Nootdorp, door de komst van een Biesieklette, is afgenomen. Vreemd is dus dat de Gemeente Delft onlangs eindelijk liet weten dat de bewaakte stalling bij de Hovenpassage dicht gaat per 31 december, iets wat ik 16 november al eens meldde in Delft op Zondag. Het bestuur van Delft heeft niet voor niets van de Rekenkamer de kwalificatie gekregen van slecht communicerend. Tenslotte wordt het de vraag of de nieuwe stalling bij het NS-station gratis blijft. STIP dringt wel aan, maar als na 2 weken fietsen verwijderd gaan worden, zijn slechts studenten hiervan de dupe als die na een vakantie terug komen. Ook al niet zo'n beste vertegenwoordigers dus. Naast de wens van participeren in 2015 zie ik alleen nog maar de woorden streng handhaven als oplossing voor Delftse problemen. Een fijn fietsjaar in Delft allemaal.

M.J.A. Rust

 

Tram

DELFT - In verband met het opnieuw onderzoeken van geluidsoverlast door tramlijn 19 lijkt het zinvol om mee te nemen in de discussie de aanschaf door HTM van een nieuw, hoogst waarschijnlijk lichter en rustiger, tram model. Deze is bovendien veel gebruiksvriendelijker voor minder valide mensen - zoals ik - dan de nu bijna 35 jaar oud GTL8 model dat op het Zuidwal boord staat afgebeeld. Na al die ellende van de verbouwing in de laatste jaren vind ik dat we een up-to-date, modern stadsvervoer systeem - met minder geluidsoverlast en meer comfort - hebben verdiend!

John Warman, Delft


Rechter is een zegen
DELFT - Briefschrijver D. van Zeggelen wil in de krant Delft op Zondagvan 28 december de rechter in de beklaagdenbank, omdat hij inspraak getouwtrek vindt. Helaas wordt weer de mythe in stand gehouden dat rechters zomaar wat beslissen en inspraak voor vertraging zou zorgen.                                  De rechter toetst plannen aan het wetboek en hij zal dus nooit een plan afkeuren dat deze toets doorstaat.Er is mij geen enkel onderzoek bekend dat aantoont dat inspraak voor tijdsvertraging zorgt. Menig onderzoek toont aan dat tijdsvertraging komt door niet goed doordachte plannen. Gemeentes en overheid hebben de halsstarrige gewoonte om rammelende plannen door een ieders strot te duwen. De onderzoekkamer van de Tweede Kamer kwam enige jaren geleden met een rapport dat aantoonde, dat dertig jaar knoeiwerk de oorzaak was van de problemen met de A4.                                                                            Inspraak of actiegroepen hadden weinig tot niets uitgemaakt, als ooit de plannen eens goed doordacht waren geweest. Hoeveel bedrijven moeten jaarlijks niet de gang naar de rechter maken, omdat inspraak tekort is geschoten. Menig MKB-bedrijf kan alleen via de tussenkomst van de rechter de strijd met de overheid of gemeentes beslechten. De rechter is een zegen voor ons land, net zoals de democratie en de rechtstaat. Zij zorgen voor stabiliteit in Nederland. Een bloeiend bedrijfsleven en een stabiel groeiende economie zijn enkel mogelijk in een stabiel land. Geen Nederlander zou in een land willen wonen, waar alleen het bedrijfsleven het voor het zeggen heeft. Heeft de vuurwerkramp in Enschede of het chemisch ongeluk bij Chemie-pack  niet aan elke Nederlander duidelijk gemaakt dat we overheidsinstanties en rechters nodig hebben?!

J.M.T. van der linden, Delft

Zeurpiet?
DELFT - Ik wil graag reageren op het stukje ‘zeurpiet’ in de krant Delft op Zondag van 21 december.
Hierin valt J.A. de Klerk de heer Bert Barnhoorn aan over zijn commentaar op Lichtjesavond en de Gistfabriek. Ik was op Lichtjesavond op het Bastiaansplein en heb zelf ervaren dat de muziek daar in het geheel niet paste bij de sfeer die Lichtjesavond hoort te hebben. Daarnaast maakte ik mij heel boos over de opmerking dat de heer Barnhoorn ‘meer dan een kilometer!’ bij de Gistfabriek vandaan woont. Ik woon in Nootdorp, dus zelfs nog verder dan 1 kilometer, maar ik moet regelmatig al mijn ramen en roosters sluiten in verband met de penetrante lucht van de Gist. Ook ik heb geklaagd toen daar de mogelijkheid toe was en mij werd gezegd dat als het stonk er direct iemand zou komen om te ruiken hoe erg het was. En er kwam iemand, alleen hij kwam de dag erna, toen de lucht weer weg was, zeer doeltreffend! Ik wil hier maar mee zeggen dat J.A. de Klerk waarschijnlijk gunstig woont ten opzichte van de Gistfabriek en dus in het geheel niet begrijpt hoe het is om in deze stank te zitten.

Edith van der Zanden, Nootdorp

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12