Afbeelding

Wat ik zeggen wil - 20 Mei 2012

vaste rubrieken

Lezers schrijven en mailen naar Delft op Zondag
Brieven maximaal 200 woorden. Anonieme brieven worden niet geplaatst

DELFT - Door alle bezuinigingen zijn de gehandicapten al flink uitgeknepen, maar het gaat verder. Eerst heeft de Gemeente Delft de Regiotaxizones flink teruggedraaid. Ook hadden ze verzonnen om kleinere accu’s te geven, dus nog meer beperkingen. Nu worden we ook in onze vrijheid beknot, laten we die gehandicapten maar achter de geraniums houden. Nu is de snelheid van onze scootmobiel beperkt. De Gemeente heeft verzonnen dat dit beter is voor de scootmobiel. Minder slijtage, dus minder reparaties. Pure onzin, omdat als je door een tunneltje rijdt met een beperkte snelheid het motortje van de scootmobiel heel hard moet trekken om er doorheen te komen. Wie bepaalt al die onzin? Waarom moeten de mensen die zich aan de regels van de wet houden opnieuw worden gekort? Wij konden recreëren, maar ook dat word ons nu onmogelijk gemaakt!

DELFT - In een artikeltje in NRC Handelsblad van 10 mei brengt Henk Slechte - oud-gemeenteambtenaar in Rotterdam, Den Haag en Deventer - de spilzucht van gemeenten onder de aandacht. Zo is er een lijst van 77 nieuw te bouwen of te vernieuwen stadskantoren, waarvoor huiseigenaren jarenlang honderden euro’s belasting moeten betalen. Hij geeft twee pregnante voorbeelden: Goes, waar huizenbezitters al sinds 2005 jaarlijks maar liefst 910 euro extra belasting betalen voor een stadskantoor van 24,5 miljoen euro, en Deventer, waar het nieuwe stadskantoor van 70 miljoen euro de huiseigenaren jaarlijks 708 euro kost. Een dergelijk rekensommetje hebben we in Delft nog niet op papier gezien. Is het niet de hoogste tijd dat ook in Delft bekend wordt wat voor huizenbezitters de financiële consequenties van de bouw van het gemeentelijke glaspaleis zullen zijn? En dat we het daar eens over zouden moeten hebben?

DELFT - Met betrekking tot de piepende trams in Tanthof West zie ik de zomer met angst en beven tegemoet. Zet ik m’n balkondeur open, dan kan ik geen gesprek meer voeren of de televisie verstaan.Van gewoon buiten zitten is geen sprake meer. De herrie van de bochten is onbeschrijfelijk. Gewoon om knetter van te worden. Elke minuten drie à vier bochten herrie en piepen. De stoomtram is teruggekeerd in Tanthof! Alle aandacht gaat vanuit de media naar de Westvest. De situatie daar wordt op termijn opgelost, maar die in Tanthof is blijvend. Voor mij voelt het als burenoverlast en ik kan nergens klagen. Niet bij de veroorzaker en ook niet bij de politie als ik veel last heb. Niemand helpt! We moeten toch wat kunnen doen als bewoners? Dit kunnen we toch niet over ons kant laten gaan? Is de HTM hier alleenheerser?

Waar is de gemeente, die een afspraak met de HTM had dat alles in oude staat zou terugkeren na de werkzaamheden. Nou niets van dat alles is waar, gemeentebestuur! Er is een petitie gestart om de politiek verder in beweging te brengen, zie hiervoor http://petities.nl/petitie/stop-herrie-tram-1-en-19-tanthof-west#tabs. Steun ons Delftenaren! Als iemand een manier weet waarop we dit varkentje kunnen wassen, laat die zich alsjeblieft melden. Ik hoop met heel m'n hart dat de Gemeente Delft en de HTM dit zo snel mogelijk tot een geluidloze oplossing gaan brengen want dit maakt m’n leef-, slaap- en woongenot op dit moment goed kapot! Help Tanthof West de zomer (en de rest van het jaar) door!

DELFT - Al enige tijd wil ik reageren op de gillende trams bij Tanthof en de Spoorzone. Ook de bewoners die aan de Buitenhofdreef wonen, met name vanaf de sporthal Buitenhof tot aan de halte Diepenbrockstraat, hebben veel overlast van de gillende trams. Laat de HTM nou niet doen alsof er niets aan de hand is! Ik woon al ruim twintig jaar in de Griegstraat, in de sterflat daar. Ik heb de tram doorgetrokken zien worden. Aan onze woningen zijn toen aanpassingen gedaan om het geluidoverlast van tram te beperken. Dit werkte toen prima. Vorig jaar hebben ze de tramrails vernieuwd. Sinds die tijd hebben ook wij veel last van, vaak, luid gillende trams. Hoorde je voorheen eens een keer tram die wat meer lawaai maakte, dan viel dat gelijk op. Nu valt het op als er een tram voorbijrijdt die géén lawaai maakt. Natuurlijk heb ik een klacht ingediend bij de HTM. Zij gaven aan dat de rails gesmeerd moesten worden.

Wanneer dat ging gebeuren wisten ze nog niet. Het moet nog gebeuren. Hoewel, dit is een k*tsmoes, omdat als zij de rails smeren de trams natuurlijk doorschieten. Hoe kan je ijzer op ijzer laten stoppen als daar een smeerlaag tussen zit? Tja, zand lozen, dan weer de rails gaan smeren want dan maakt het weer een gillend geluid. Zo houdt de HTM ons (domme) Delftenaren aan het lijntje. Ik ben het gillende lawaai ook helemaal zat. Wat moet het als het mooier weer wordt? Ik kan geen raam of deur openzetten en kan ook niet op mijn balkon zitten vanwege dat gillende geluid. Hoe gaat de HTM dat oplossen, krijgen we allemaal een airco in huis van de HTM en vergoedt de HTM dan de elektriciteitskosten?

Ik hoop dat het lang koud blijft zodat ik geen deur of raam hoef open te zetten en geen verkoeling op mijn balkon hoef te zoeken. Wat u schrijft in de krant over de ‘stille’ trams klopt. Ik sta vaak te kijken hoe dat nou mogelijk is, de ene tram gilt overal bovenuit en ander is muisstil. Ik hoop toch echt dat de HTM eens serieus naar de vernieuwing van hun spoor gaat kijken wat daar mis is gegaan. Zó kan het echt niet langer doorgaan.

NOOTDORP – Ik lees regelmatig de commentaren op de keerlus van Tramlijn 19 van de HTM. Ook het laatste verslag van Gerrit van Straalen heb ik goed doorgelezen. Ik zie duidelijke overeenkomsten met de situatie bij mij in Nootdorp. Ik woon sinds ruim twee jaar aan de Markt alhier. Daar heeft Tramlijn 15 z’n eindpunt. Sinds die tijd ben ik al met de HTM bezig om hier de geluidsoverlast te doen beperken. Eindeloze mails, diverse handtekeningenacties, een groot artikel in de Eendracht, niets mocht baten. Zelfs een bezoek bij mij thuis van de directeur van het Railbedrijf van de HTM heeft niet mogen baten.

Er werd wel een toezegging gedaan om regelmatig de bochten te smeren, maar ook dat gaf maar voor een korte periode een rustiger beeld. Inmiddels zijn ze daar ook mee gestopt. Mij is uiteraard gewoon medegedeeld dat het een kwestie van geld is. Ook het zachtjes laten rijden van de trams heeft weinig of geen effect. De trams rijden immers op tijd en de bestuurders drinken wel eens te lang koffie.

Dus ja, regel het dan maar eens! Blijft de vraag: Waar kunnen de burgers terecht - zeker in de zomerperiode wanneer de ramen weer open staan - met hun klachten? Tot slot wens ik de heer Van Straalen succes met zijn actie, maar reken erop dat de HTM een grote tegenstander is.

DELFT - De jaarrekeningen van de Gemeente Delft blijken een rommeltje, volgens registeraccountant Leo Verhoef in krant Delft op Zondag van 13 mei. Raadsleden zien knikkebollend toe. Delft moet eigenlijk bezuinigen en wat doet het gemeentebestuur? Die schaffen een metershoge keramieken lamp aan voor een bedrag van 15.000 euro. Leuk voor op het Doelenplein. De burger betaalt uiteindelijk wel via de uitbreiding van parkeerzones.

Het verhogen van die tarieven of meer bonnen bijvoorbeeld. En wat gaat het College van B en W doen op 5 en 6 juni? Wel naar het jubileumfeest van de VNG op het Malieveld? En voorop lopen in de polonaise van geldverkwisting, belastinggeld welteverstaan. Een feest waarvoor de Gemeente Capelle aan den IJssel heeft bedankt, gezien de tijd van bezuinigen! En bij de gemeenteraad van Delft blijft het stil over dit alles, deze hoort aan, ziet toe en doet niets. Heeft stemmen dan nog wel zin?

WIJK BIJ DUURSTEDE - In het artikel over de misleidende jaarrekening(en) van Gemeente Delft staat: ‘Dit lijkt vooral te worden veroorzaakt door een eigen interpretatie van voorschriften die niet wordt gedeeld door de accountant en de commissie voor het BBV’. Hier heeft het helemaal niets mee te maken!

DELFT – Op de Spoorzone Delft-pagina in de krant Delft op Zondag van 13 mei las ik over gevonden fundamenten tegenover de Dirk Langenstraat waarvan weinig bekend is. Dat moet het rondeel van een molen die daar stond zijn geweest. Op de oude plattegronden en een prent uit de 17de eeuw zijn daar twee standaardmolens en de Bagijnetoren te zien. De linker molen is de molen de Roos. Deze is daar in 1679 vanaf de Asvest heen verplaatst ter vervanging van de toen omgewaaide molen.

Tussen de molen de Roos en waltoren in stond de Steckmolen, ook wel ‘De Otter’ genaamd. In de loop van de 18de eeuw zijn er stenen molens voor gebouwd. De molen De Otter werd later een oliemolen en sinds de 19de eeuw stond er een fabrieksgebouw bij. Rond 1900 waren de wieken al verdwenen en de romp heeft er nog tot in de jaren tien van de 20ste eeuw gestaan. Toen vestigde het Aannemersbedrijf Huurman zich daar en dat heeft er tot in de zestiger jaren van de vorige eeuw gezeten.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12