Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Editie: Week 12, Jaargang 23 |

Nog één keer over de trein. Het is nog steeds het gesprek van de dag. Zowel de eerste officiële treinrit door de spoortunnel, als ook het verdwijnen van het spoorviaduct. Natuurlijk is iedereen blij dat het viaduct verdwijnt, maar het is ook wennen.

We zijn net mensen: veranderingen gebeuren nou eenmaal, maar aan de oude situatie ben je eigenlijk ook een beetje gehecht. En het duurt nog wel even voordat de ‘bouwput met nieuw station’ verandert in een afgebouwd geheel. Maar het begin is er. Zaterdag 28 februari zaten heel wat Delftenaren in de eerste trein die officieel de tunnel in reed. Was wel raar om naar Den Haag te gaan voor die eerste rit. Wat onwennig stond iedereen rond half vijf in de fraaie entreehal van station Hollands Spoor. Inclusief strijkje en sprekers. In 1839 reed de eerste trein in Nederland. Dat was nog een gevaarlijke onderneming. Het ging niet alleen langzaam, maar er ontspoorde regelmatig een trein. Veel van die eerste treinreizigers kozen vaak toch maar weer voor de trekschuit of de diligence. Anno 2015 is de trein een redelijk luxe vervoermiddel dat zich zacht zoevend van A naar B verplaatst.

De trein heeft altijd een enorme aantrekkingskracht op het mannelijk deel van de bevolking gehad. Allereest de modelspoorbaan: “Een vader van een vriendje van mij had er zo één; heel veel rails, seinen, wissels, verlichting en prachtige treinen. Het geheel van zo’n vijf bij drie meter werd vanuit één centraal punt bediend. Ik vond het prachtig, wilde daar wel elke dag spelen!”, zo weet Willem de Bie zich te herinneren. Er zijn ook vaders die de treinen bedienen in stijl, dus met machinistenpet en dito-jasje op en aan. Van die dingen. De andere, letterlijk buitencategorie, houdt zich bezig met Het Spoor in het wild. Reizen soms heel Europa en/of de wereld af om bepaalde treinen en routes met eigen ogen en camera’s te aanschouwen. Treinspotters heten ze. Net als auto- en vliegtuigspotters houden ze vaak alles bij in overzichtelijke boekjes en lijsten. Tiemen vd Reijken hield het spoor ook bij, voor de krant. Voor een lokale krantenredactie was vaak nieuwe bestrating al een ‘foto-met-onderschrift’ waard. Op zijn foto leggen stratenmakers de laatste hand aan het wegdek van de brug die de Westvest met het Stationsplein verbond. Die, net als die eerste treinrit, alweer historie is. Wie de eerste rit door de tunnel nog eens wil zien: ga naar ww.youtube.nl en geef als zoekopdracht ‘de eerste treinrit’. Het is het tweede filmpje, van Willem de Bie.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12