Afbeelding

Aanwezigen van opening zijn het erover eens: nieuw station is prachtig

Algemeen

Editie: Week 15, Jaargang 23 |

Pier Eringa van ProRail, burgemeester Bas Verkerk en Timo Huges van NS drukken op een knop en het station is geopend.

DELFT – De spoortunnel is donderdag omgedoopt tot de Willem van Oranjetunnel. Deze nieuwe naam werd tijdens de opening – dit keer de officiële - van het nieuwe station bekengemaakt.

Treinen rijden al sinds zaterdag 28 februari door de tunnel. Met maximaal 80 kilometer per uur, maar ze rijden. Ook het nieuwe station is sinds die dag in gebruik.

Afgelopen donderdag werd deze heugelijke gebeurtenis nog eens gevierd. De hele dag was er van alles te zien en beleven rond het station. Je hoefde niet te zoeken naar intieme optredens van lokale artiesten, want die vonden in alle hoeken van het station en daarbuiten plaats. De opening trok, naast vele aanwezige bestuurders, politici, vertegenwoordigers en pers, ook de nodige Delftenaren.

Zij zagen om half elf ’s morgens vanaf de balustrades een blonde vrouw uit een Delfts blauwe theepot omhoog komen die een speciaal gecomponeerd lied zong. Filmende telefoons konden de lucht in. Na haar lied drukten burgemeester Bas Verkerk, Pier Eringa van ProRail en Timo Huges van NS op een knop, werd de nieuwe naam van de tunnel onthuld en was het station officieel geopend. Applaus.  

‘Puur Delfts’
Bas Verkerk stak donderdag niet onder stoelen of banken hoe blij hij met het nieuwe station is. “Dit station is zo puur Delfts”, zei hij. “Het heeft een prachtige inrichting, is toegankelijk en het is een prachtig station om te verblijven. Het is met liefde en vakmanschap gemaakt.” Verkerk is ‘heel trots’ dat hij zo nauw bij dit ‘project van de eeuw’ betrokken was. “We hebben dit voor honderd jaar en langer gedaan. Ik prijs het lef van de mensen die hiervoor zijn gegaan en ik prijs het uithoudingsvermogen van Delftenaren die jarenlang overlast hebben ervaren. Ik ga zo nog even een uurtje nagenieten, daarna heb ik gesprek met de Spaanse architect Joan Busquets. Het totale project is nog niet af en er moeten nog keuzes worden gemaakt.”

Even verderop is wethouder Aletta Hekker al even tevreden met het nieuwe station. “Ik vind het prachtig geworden en heel Delfts. Erg mooi ook dat er met zoveel daglicht is gewerkt. De fietsenstalling vind ik magnifiek. Vanaf hier zit je in een halve minuut in de trein.” Ook de naam Willem van Oranjetunnel kan de wethouder van financiën wel bekoren. “Een betere naam hadden ze niet kunnen bedenken.”

Raadslid Jos van Koppen blikte nog even terug op begin jaren ’60, toen hij regelmatig moest wachten voor passerend treinen. “En ik weet nog dat ik vanaf 1965 voor het eerst vanaf het viaduct naar de skyline van Delft keek, dat vond ik schitterend. Net als dat ik het nieuwe station schitterend vind. Het ziet er magistraal uit.”

‘Ongelofelijk verbonden’
Oud-wethouder Rik Grashoff liep al helemaal tevreden rond. “Ik ben heel blij hier te staan. En ik ben er trots op dat het station en de spoortunnel er nu zijn”, zei Grashoff, momenteel partijleider van GroenLinks. “Ik heb me ongelofelijk verbonden gevoeld aan dit project en hier acht jaar lang ongelofelijk hard aan gewerkt. En jaren nadat ik weg ben is het er, loop ik rond en denk ik: Het is goed.” Grashoff vindt het mooi om te zien hoe alles wat jarenlang alleen op tekentafels zichtbaar was, nu dagelijks door zoveel mensen wordt gebruikt. “Zo hielden we er toen rekening mee dat die eigenwijze fietsers wel automatisch de stalling in moesten fietsen. Dat is zó goed gelukt, dat de stalling al snel vol stond. Zo is dit idee slachtoffer van het eigen succes geworden.” Grashoff kan niet genoeg benadrukken hoelang we nog profijt gaan hebben van het nieuwe station. “Ondanks de financiële situatie van Delft is dit project heel belangrijk voor de kansen en de toekomst van de stad, meer nog dan dat het bijdraagt aan de problemen van de stad. Dat moeten we ons blijven realiseren. Laten we trots zijn op dit project.”

Burgemeester Bas Verkerk vervulde donderdag een prominente rol, maar ook Nachtburgemeester Leo Quack ontbrak niet bij de opening. De Nachtburgemeester vindt het resultaat van jaren van noeste arbeid en overlast prachtig. “Het ziet er goed uit allemaal en volgens mij is 90 procent van de Delftenaren er heel blij mee. Alle overlast is zeer zeker de moeite waard geweest. Dit station is van toegevoegde waarde voor Delft.” De Nachtburgemeester is er ook al eens in de nachtelijke uren aangekomen in de trein. “Dan is het toch wel een verademing, als je het vergelijkt met het oude station.”

Even daarvoor, in een panelgesprek, blikte Spoorsingelbewoner Henk Rieff eveneens terug op wat was. En op de tijden dat Delft nog moest strijden voor wat er nu is. “Dat begon in 1995, toen moesten we mensen overtuigen dat een spoortunnel noodzakelijk was”, vertelde hij aan een zaal vol toehoorders. “Wij moesten met de actiegroep ‘Spoortunnel Nu’ zorgen voor maatschappelijk draagvlak in Delft.” Dat bleek er voldoende. “In Delft was 83 procent voorstander van zo’n tunnel.” Om ook Den Haag overtuigd te krijgen van het nut en de noodzaak, trokken honderd Delftenaren naar de Hofstad, bewapend met emmers vol gebruikt wc-papier. “Dat papier was afkomstig uit treinen, droogde op het viaduct op en waaide bij hard passerende treinen de straat op. Dat hadden we allemaal verzameld. Dat werkte heel overtuigend.” Waar emmers vol wc-papier niet toe kunnen leiden… “Momenteel is het in onze woningen oorverdovend stil, maar het project is nog niet klaar. Er wordt nog gewerkt aan de tweede tunnelbuis en er komt nog een parkeergarage. Nog drie jaar herrie hebben we er echter graag voor over. Ik sta hier vandaag met een voldaan gevoel.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12