Afbeelding

Oplossing voor mobiel bereik op perrons en in Spoortunnel is nabij

Algemeen

Editie: Week 33, Jaargang 23 |

Vlakbij de trappen hebben sommigen mobiel bereik. Even verderop op de perrons kun je alleen ouderwets – met mond en oren - communiceren met elkaar.

DELFT – Wie een mobieltje heeft, kan dit vanaf komend najaar ook op de perrons van station Delft gebruiken. Eind dit jaar wordt het zelfs mogelijk in de Spoortunnel te bellen.

Het heeft dus even mogen duren. Op zondag 1 maart, bijna een half jaar geleden, maakte deze krant bekend dat mobieltjes nutteloos zijn op ondergrondse perrons van station Delft en in de Spoortunnel.

De oplossing is echter nabij, laat KPN-woordvoerder Stijn Wesselink weten. “Maar voordat we mogen bouwen, moeten we goedkeuring hebben op het ontwerp. We hebben goede hoop dat we na de zomer kunnen starten met de bouw. Als alles meezit kunnen we in het najaar de perrons en vervolgens zo snel mogelijk ook de tunnelbuizen voorzien van dekking. We kunnen helaas nog niet specifieker zijn.”

NS-woordvoerster Inge Rijgersberg laat weten blij te zijn met de ontwikkelingen. Wel had NS vooraf verwacht dat dit meteen, bij de opening van het station, in orde zou zijn. “Toen dat niet zo bleek te zijn hebben we met ProRail en KPN de handschoen opgepakt en nagedacht over oplossingen.” NS kwam met tijdelijke oplossingen: er kwamen alarmzuilen op de perrons, zodat hulpdiensten bij calamiteiten konden worden gealarmeerd. “Ons personeel in treinen heeft telefoons waarmee ze via een apart netwerk kunnen bellen. Het grote nadeel voor ons was vooral dat reizigers ontevreden waren over het bereik op de perrons en in de tunnel.”

‘Vooral irritant’
Dat blijkt ook als we het ze donderdag zelf gaan vragen. “Ik hoef hier gelukkig niet vaak te zijn”, zegt Coen Spinhoven. De 27-jarige Amsterdammer vindt het ‘vooral irritant’ dat hij zijn telefoon hier niet kan gebruiken. “Je bent niet bereikbaar en normaal is het, als je op de trein wacht, een ideaal moment om je mail te checken. Ik vind het vreemd dat een universiteitsstad als Delft geen mobiel bereik op het station heeft, maar het is niet het einde van de wereld.”

De 23-jarige student Jeroen Ubels reist regelmatig op en neer naar Amersfoort. Vlak voor vertrek kijkt hij altijd even op ov9292.nl of hij het beste via Den Haag of Rotterdam kan reizen. “Maar meestal schiet dat erbij in, hier op het perron kan het niet meer. Dan moet ik dus op de gok reizen. Ik had wel verwacht dat er bij de bouw van zo’n station rekening werd gehouden met zoiets. Het is mooi dat het probleem dit jaar nog wordt opgelost.”

Charlie Wolters begeeft zich bij de trappen en haar mobiel doet het wel. “Maar in de Spoortunnel kan ik niet bellen”, ervoer de 19-jarige Delftse al een keer toen ze net aan het bellen was. “Verder vind ik het allemaal niet heel storend. Ik denk wel dat veel mensen blij zullen zijn als het bereik hier straks weer goed is.” Even verderop zitten de twee vriendinnen Floor (14) en Floor (15). Ook de 14-jarige Floor heeft weleens meegemaakt dat haar telefoongesprek ophield toen ze de tunnel in reed. “Maar dat is geen ramp. Ik vind het wel een beetje verwend dat we ons daar druk om maken. Je kunt hier altijd nog de trap op lopen en vanaf daar bellen.” Ook haar 15-jarige vriendin vindt het niet erg. “Maar het is mooi dat alles straks weer werkt.”

Complex proces
Dat het allemaal even duurt voordat we in ‘Sillicon Valley aan de Schie’ ook op het station kunnen bellen, is niet zonder reden, legt Wesselink namens KPN uit. “Het is een complex proces waarbij we afhankelijk zijn van meerdere partijen. Afgelopen maanden zijn we druk geweest met het verkrijgen van de juiste vergunningen en het ontwerpen van mobiele installaties die gerealiseerd kunnen worden.” KPN streeft naar ‘zoveel mogelijk dekking voor klanten’, zegt hij. “Dus ook in drukke tunnels.” Het kan echter gebeuren dat er situaties zijn waardoor geen communicatie, of na enkele keren proberen communicatie mogelijk is, legt de woordvoerder uit. “KPN probeert ervoor te zorgen  dat die situaties zo kort mogelijk duren. Het realiseren van mobiele dekking in tunnelbuizen is relatief kostbaar.” Als KPN het netwerk gaat bouwen, doet het dat namens alle providers en dus ook voor al hun klanten. Het aanleggen van het netwerk heeft waarschijnlijk wel invloed op het treinverkeer. “In overleg met ProRail wordt gekeken naar een oplossing die minimale impact heeft”, besluit hij.
 

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12