Afbeelding

Fietsers mogen weer anderhalf jaar stuntelend door de Abtswoudsetunnel

Algemeen

Editie: Week 29, Jaargang 23 |

De Abtswoudsetunnel haalt gelukkig wèl het beste in mensen naar boven. De onderste fietser valt bijna van de trap, een tegemoetkomende fietser ziet dat gebeuren en pakt snel z’n fiets aan.

DELFT – De Abtswoudsetunnel is weer open en dit keer voorzien van maar liefst drie nieuwe trappen. Dat blijft zo tot eind volgend jaar. Fietsend Delft is niet blij, volgens Spoorzone Delft zijn er geen andere opties.

Afgelopen tijd kon iedereen weer ‘gewoon’ zonder trappen als obstakels over een gloednieuw stukje asfalt de andere kant van het spoor bereiken. De pret was echter van korte duur. De Abtswoudsetunnel ging deze maand weer open. Fietsers moeten nu drie trappen op en af, hun fiets meeslepend via een fietsgootje. Dat gaat, als we donderdag gaan kijken, bij veel fietsers met het nodige gestuntel. Bij een student verlaat z’n wiel halverwege het gootje. Een vrouw op leeftijd knijpt stevig haar handremmen in terwijl ze met moeite en hoofdschuddend haar fiets naar beneden begeleidt. Weer een andere student pakt z’n fiets als een volleerd veldrijder op en tilt ‘m de trappen op. Een vader met twee zoontjes ziet het aan en keert om. Dan maar die omleiding.

Sandra van Noord vindt het ongelofelijk wat hier gebeurt. “Ik stoor me nog het meest aan het gemak waarmee een ‘oplossing’ wordt gevonden waarbij de fietsers weer de dupe zijn”, zegt ze. “Als het om auto’s gaat dan wordt er wel weer een mooie weg geasfalteerd. Gaat het om fietsers die omgeleid moeten worden, dan doen we dat met een tunneltje met trappen.” Het is, stelt ze, een oplossing die van achter een bureau is bedacht door iemand die niet dagelijks fietst. “Ik geloof niet dat er geen betere oplossingen te bedenken zijn.”

Volgens een woordvoerster van Spoorzone Delft is er door de Gemeente Delft, ProRail en de aannemer ‘uitgebreid gesproken’ over deze situatie en zijn er inderdaad geen betere oplossingen. “Uitgangspunten waren altijd dat de verbinding open moet blijven en veilig moet zijn voor fietsers”, voegt ze eraan toe. Vanwege het vele bouwverkeer hier, is een gelijkvloerse kruising geen optie. “Niet veilig voor fietsers. Daarom is gekozen voor een verbinding met een trap; de enige mogelijkheid het hoogteverschil te overbruggen.” Toch was er afgelopen tijd wèl een gelijkvloerse kruising mogelijk. “Dat was omdat het bouwverkeer toen beperkt was”, legt de woordvoerster uit. Wel volgen nog twee verbeteringen, kan ze vast verklappen. “De fietsgoten worden in één lijn gebracht zodat de goot bij elke trap aan dezelfde kant zit èn de fietsgoten krijgen trechters, zodat fietsers gemakkelijk hun wiel in de goot kunnen mikken.”

Het lijkt Sandra van Noord een goed idee om de gelijkvloerse kruising in elk geval weer te gebruiken als werkverkeer niet aan het werk is. “Want meer dan de helft van de tijd zijn ze er niet. Werken ze trouwens door tijdens de bouwvak? Of gooien ze het mooie fietspad dat nét in gebruik was genomen, en alle leed van de voorbije jaren met die rottrap bijna deed vergeten, dicht op het moment dat ze stoppen met werken? Het zou me niets verbazen. Ik word niet gauw boos, maar hiervan wel.”

 

Van één trap naar geen trap naar drie trappen

De Abtswoudsetunnel had een trap, toen werd de kruising gelijkvloers en nu zijn er drie trappen. Hoe kan dat? “Dat komt door de ruimte die er steeds beschikbaar is tijdens realisatie van het project”, legt een woordvoerster van Spoorzone Delft uit. “De doorgang wordt steeds aangepast aan de bouwsituatie op deze plek. Bij de situatie met één trap lag het bovengrondse spoor er nog, waardoor er weinig ruimte was om het hoogteverschil te overbruggen. Nu het spoor verwijderd is, is er meer ruimte beschikbaar en zijn er twee minder steile trappen aangebracht, zodat er halverwege een rustpunt is.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12