Afbeelding

Hemd van het Lijf: Kees Ruijgrok

vaste rubrieken

Editie: Week 20, Jaargang 23 |

Kees Ruijgrok (65) treedt op 28 mei tijdens de algemene ledenvergadering af als voorzitter van Werkplaats Spoorzone Delft (WeSD).

1. Waarom wilde je hier, op de zolder van het oude stationsgebouw, worden gefotografeerd?
“Omdat ik sinds 2008 lid en sinds 2011 voorzitter van WeSD ben en de NS ons hier een verblijfplaats ter beschikking heeft gesteld. Daarbij is het een plek waar volgens mij heel veel Delftenaren nog niet zijn geweest.”

2. Hoe is de Werkplaats Spoorzone Delft ontstaan?
“WeSD is in 2006 ontstaan uit de Bacinol-debatten. Er was duidelijk geworden dat er plannen voor een spoortunnel waren en initiatiefnemer Bert Slagmolen wilde dat de Delftenaar zich bewust was van deze verandering en zich ging interesseren voor de omgeving. Daarom besloot hij met een aantal mensen WeSD op te richten.”

3. Hoe ben je zelf bij WeSD terechtgekomen?
“In 2008 woonde ik al zo’n vijfendertig jaar in Delft, maar doordat ik het erg druk had met mijn werk, kende ik weinig Delftenaren. In die tijd ging ik minder werken, waardoor ik tijd over had en het leek me leuk om daarin ook iets nuttigs te doen. Toen Bert Slagmolen stopte als voorzitter, ben ben ik hem opgevolgd.”

4. Wat doen jullie precies?
“Toen het ernaar uitzag dat de spoortunnel eraan zat te komenkwam, betekende dat natuurlijk ook het einde van het viaduct. Dat roept bij veel mensen ook nnostalgische gevoelens op. Daarom wilden wij die verandering niet onopgemerkt voorbij laten gaan en organiseren we projecten aan de hand van twee pijlers: educatie en cultuur.”

5. Wat zijn voorbeelden van dat soortdie projecten?
“Ten eerste hebben we samen met Stichting Buitenste Boven lespakketten gemaakt voor leerlingen in verschillende leeftijdscategorieën. Daarnaast hebben we de huizen op het oude Stationsplein blauw geverfd en met teksten van Delftse dichters versierd en, hebben we de tegelmannetjes bij de Abtswoudsebrug laten plaatsen en zo hebben we nog meer gedaan.”

6. Wat was wat jou betreft het hoogtepunt?
“Dat was wel de Manifestatie Laatste Trein. Hierbij heeft de Duitse regisseur Jens-Erwin Siemssen een stuk neergezet dat speciaal geschreven is door Jan van der Mast. Het knappe is dat de omstandigheden steeds veranderden en dat Jens-Erwin hier prima op wist in te spelen. Het ging over de geschiedenis van het spoor in Delft. De voorbereidingen hebben zo’n anderhalf jaar in beslag genomen en het was wat mij betreft een enorm succes.”

7. Als ik burgemeester van Delft was, dan…
“… zou ik geen genoegen nemen met een lintenknipbaantje. Ik heb gehoord dat de werkelijke macht bij de wethouders ligt. Als dat zo is, zou ik nooit aan die baan beginnen.”

8. Hoe vind je dat het nieuwe station is geworden?
“Ik vind het een fantastisch station geworden. De meningen erover verschillen nog al, maar ik heb, als ik er binnen loop, echt een gevoel van royaliteit en luxe. Daarbij vind ik dat de combinatie van oud en nieuw heel mooi is vormgegeven.”

9. Wat is de taak van WeSD nog, nu het station er al is?
“Dat is een goede vraag. Toen WeSD begon werden drie fases onderscheiden: de fases van vóór de bouw, tijdens de bouw en na de bouw. Nu we in de laatste fase zijn gekomen, denk ik dat er een nieuwe groep mensen op moet opstaan. Daarom stop ik als voorzitter.”

10. Wat verwacht je van fase 3?
“Dat is helemaal aan het nieuwe bestuur van WeSD. Ik kan me voorstellen dat dat gaat bestaan uit inwoners van de nieuwe wijken. Wat wel een gevaar is, is dat zij, omdat het echt om hun directe leefomgeving gaat, té betrokken zijn, maar ik heb er alle vertrouwen in dat er een goede groep mensen opstaat.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12