<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
De historische Delftse binnenstad is uniek. Dat wordt gewaardeerd èn gefotografeerd. (foto: Jesper Neeleman)
De historische Delftse binnenstad is uniek. Dat wordt gewaardeerd èn gefotografeerd. (foto: Jesper Neeleman)

Delft trekt steeds meer dagjesmensen

DELFT – Delft trok vorig jaar 12 procent meer nationale dagtoeristen dan een jaar eerder. Dat blijft uit een onlangs verschenen onderzoeksrapport van NBTC-NIPO.

Maar liefst 1.651.000 dagjesmensen uit eigen land kwamen in 2016 naar Delft. Volgens het rapport steeg het aantal dagjesmensen alleen in Schiedam harder dan in Delft. Opvallend is verder dat in een flink aantal steden – waaronder Amsterdam – het aantal nationale dagtoeristen juist afnam. Evelien van der Kruit, directeur Delft Marketing, is heel blij met de voor Delft positieve cijfers. "We hebben natuurlijk een fantastische stad met een gunstige ligging in de metropool", reageert Van der Kruit. "We werken sinds een tijdje nauw samen met Rotterdam Partners en Den Haag Marketing en daar plukken wij nu de vruchten van."

Jaar van Vermeer
Verder heeft natuurlijk ook het Jaar van Vermeer en de komst van 'Het Straatje' voor een belangrijk deel bijgedragen aan het toenemend aantal dagjesmensen, weet Van der Kruit. Deze tentoonstelling in Museum Prinsenhof Delft trok 56.000 bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat 86 procent van hen het bezoek aan de tentoonstelling combineerde met een bezoek aan de binnenstad. Het succes rondom Vermeer is ook terug te zien in de bezoekersaantallen van de Vermeerbalie in de hal van het NS-station. Totaal hebben ruim 8.000 bezoekers de Vermeerbalie bezocht. Zij kwamen overigens niet allemaal voor de tentoonstelling. Van der Kruit: "Een zes pagina's tellend groot artikel over Delft in het NS-magazine Spoor, dat in een oplage van 1.3 miljoen is verspreid onder NS-reizigers, heeft tot extra bezoekers geleid."

Het onderzoek van NBTC-NIPO levert meerdere interessante feitjes op. Zo blijkt dat 20 procent van de dagjesmensen naar Delft komt voor de horeca, 19 procent komt voor winkelen en plezier, 11 procent voor een stadswandeling en 10 procent voor een museum. Verder komen dagjesmensen vaak niet van ver: 79 procent komt uit Zuid-Holland. In de nieuwe toeristische visie is daarom als doel opgenomen om meer bezoekers uit de rest van Nederland naar onze stad te trekken.

De bezoekers oordelen verder erg positief over de binnenstad. Een meerderheid van 90 procent vindt de binnenstad levendig, 94 procent vindt de sfeer hier gezellig, 60 procent vindt dat Delft hier bijzondere en unieke winkels geeft en 90 procent voelt zich veilig in de stad. Landelijk ligt dit percentage gemiddeld op 73 procent. "Wij zorgen voor het aantrekken van de bezoekers naar de stad; daarna is het aan de stad zelf om de bezoekers een onvergetelijke ervaring mee te geven", reageert Van der Kruit. "En dat doet onze binnenstad goed. Er zijn veel nieuwe, leuke conceptstores bijgekomen en er vinden veel evenementen plaats. De onderzoeksresultaten bewijzen dat onze bezoekers dat waarderen en ook vaker terugkomen." Evelien van der Kruit verwacht dat deze bezoekersaantallen de komende jaren nog meer zal toenemen. "Gelukkig heeft onze wethouder Ferrie Förster 'toerisme' hoog op de agenda staan. Dit kan niet anders dan dat dit zich uitbetaalt in nog meer toeristen in de stad."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>