Steeds meer toeristen doen Delft aan en het bevalt hen hier prima.
Steeds meer toeristen doen Delft aan en het bevalt hen hier prima.

Aantal toeristen in Delft flink toegenomen

Algemeen

In het eerste half jaar van 2016 hebben ruim een miljoen (1.020.000) nationale bezoekers de stad Delft bezocht. Dit is maar liefst 12 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2015.

De stijging in Delft is volgens het NBTC/NIPO de hoogste in Nederland. Rotterdam en Den Haag volgen met respectievelijk 11 en 10 procent. Andere steden hebben een minder hoge stijging en ruim de helft van de onderzochte steden heeft zelfs te maken met een daling van bezoekersaantallen.

De stijging van bezoekersaantallen wordt bevestigd door de VVV Delft die van een uitstekend eerste half jaar spreken met een forse stijging van bezoekers aan hun balie. Dat Delft populair is, bewijzen ook de waarderingscijfers. In hetzelfde onderzoek beoordelen de ondervraagden Delft met een 8.2. Alleen Maastricht scoort met een 8.4 hoger. Volgens reizigersbeoordelingssite Zoover is Delft met een 8.6 de populairste bestemming van Zuid-Holland.

Volgens Peter Ruysch, voorzitter van de Stichting Centrum Management Delft (SCMD), zijn de onderzoeksresultaten geen toeval. "De afgelopen paar jaren hebben in de stad mooie projecten plaatsgevonden met tastbare resultaten. Een goed voorbeeld hiervan is de gratis wifi die we in samenwerking met de TU Delft hebben gerealiseerd op de pleinen in de binnenstad."

In deze digitale monitor voeren de diverse branches gegevens in zoals bezoekersaantallen, omzetcijfers en data van evenementen zodat de deelnemers precies weten welke acties iets opleveren. Gé Kleijweg, een van de initiatiefnemers van de Samenwerkingsmonitor Delft, vindt 'samenwerken en delen' de kracht van Delft. "Er zijn steeds meer ondernemers en instanties bereid om gegevens te delen in de monitor en dat begint zich uit te betalen in hogere bezoekersaantallen. We weten welke acties aanslaan en daar spelen sommige ondernemers goed op in met leuke initiatieven; ik heb veel respect voor hun tomeloze inzet."

Een van die enthousiaste ondernemers is Raymond van Uffelen, eigenaar van Ray Brandstore op Wijnhaven 15. Hij organiseert sinds een jaar de Blue Sunday die inmiddels elke zondag in het centrum van Delft plaatsvindt. Tijdens de zondagen stimuleert hij ondernemers tot het organiseren van extra activiteiten in en rond hun winkel; van modeshows tot muziekoptredens. En met resultaat. "Behalve een toename van winkelend publiek heerst er een gezellige drukte in de stad", aldus Raymond van Uffelen.

David Lansen, voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Binnenstad en tevens lid van de SCMD, toont zich ook verheugd met de goede scores van Delft. "Het BOB maakt zich hard voor een aantrekkelijke en bruisende binnenstad en steunt initiatieven zoals Blue Sunday. Door samen te werken bruist de stad nu ook op zondag." 

Ook overige resultaten uit het halfjaarsrapport van het NBTC/NIPO zijn positief voor Delft. Op de aspecten: waardering winkelaanbod, horeca, levendigheid en veiligheid scoort Delft boven het landelijk gemiddelde.

Als belangrijkste redenen voor een bezoek aan Delft noemden de ondervraagden de gezellige terrassen, horeca en funshoppen. Verder kwam 10 procent naar Delft voor een stadswandeling en 9 procent voor museumbezoek.