Toeristen komen weer naar Delft, alleen komen ze nu vooral uit Nederland en Europa

Algemeen

De toeristen blijven naar Delft komen, hoewel het voor chauffeurs van touringcars de afgelopen maanden niet makkelijk was om de stad te bereiken. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Het gaat niet slecht met toeristisch Delft. Ondanks de crisis, een aswolk uit IJsland en opengebroken straten strijken nog altijd veel toeristen neer in de stad.

Wel is sprake van een verschuiving van de herkomst van de toeristen, zo blijkt uit een rondgang langs verschillende organisaties uit de toeristische branche. De Amerikanen komen minder massaal dan vroeger en ze strooien helaas niet meer met dollars. Ook het bezoek uit Japan is wel eens hoger geweest dan nu. Dat wordt echter gecompenseerd door een toename van bezoekers uit Europese landen. Bij het Toeristen Informatie Punt aan de Hippolytusbuurt kwamen in de eerste helft van het jaar één procent meer bezoekers dan vorig jaar. Dat is, vindt Delft Marketing-directeur Jeroen Beelen, ‘een redelijk resultaat’. “Zeker als je bedenkt dat we vrij lang nat en koud weer hebben gehad en er ook nog een aswolk was.” Vanwege het tegenvallende weer kwamen er ook minder Nederlanders dan vorig jaar. “Maar we zien gelukkig meer buitenlanders terugkomen," aldus Beelen. Vermeercentrum-directeur Herman Weyers heeft de indruk dat Delft ook in de eerste helft van 2010 nog heel gewild is onder toeristen. Ook in zijn eigen Vermeercentrum gaat het goed met de bezoekersaantallen. “We lopen iets voor op de cijfers van vorig jaar, maar het is nog iets onder de prognose voor dit jaar”. Hij denkt echter dat de prognose voor dit jaar de komende maanden nog wel gehaald gaat worden. Welgeteld 29.752 bezoekers bezochten het eerste half jaar museum Het Prinsenhof, dat zijn er volgens de Gemeente Delft iets meer dan vorig jaar. Ook bij de Porceleyne Fles klinken positieve geluiden. Hier kwamen in het eerste half jaar meer bezoekers dan in de eerste helft van 2009. “Het is een minimale stijging, maar er zít een stijging in”, zegt shopmanager Jeroen Kwakernaak. “Het is duidelijk dat er minder Japanners en Amerikanen komen, en dat zijn onze best kopende klanten.” Dat wordt echter gecompenseerd door een toename van toeristen uit Europa. Zo kwamen er dit jaar drie keer zoveel Duitsers en twee keer zoveel Fransen naar de aardewerkfabriek aan de Rotterdamseweg. “En er kwamen véél meer Nederlanders”, voegt Kwakernaak eraan toe. De Porceleyne Fles trok dus meer bezoekers, maar dat ging niet vanzelf. “We hebben veel geïnvesteerd.” De stadsgidsen van Happy Day Tours hebben in juni een ‘ongelooflijke goede maand’ gehad, zegt Ditte Mostert-Bok. De maand mei viel - vanwege de aswolk - echter tegen. Bij Happy Day Tours merkte men dat het aantal groepen dat Delft bezoekt het afgelopen half jaar afnam, maar dat er meer individuele bezoekers komen. “Touringcarbedrijven zeggen dat ze Delft echt proberen te mijden. Ze moeten eerst op weg naar Delft in de file staan en dan moeten ze hier in de stad nog de weg zien te vinden.” Ze vindt het ‘hartstikke jammer’, maar ze begrijpt het wel. “Als inwoner van Delft word je soms al tureluurs, laat staan als je hier niet vandaan komt.” Bezoekers uit Nederland compenseren volgens haar echter de wegblijvende groepen uit het buitenland. “En we zien steeds meer Oost- en Zuid-Europeanen.” Volgens Joost Verhoeff, waarnemend-voorzitter van de afdeling Delft van Koninklijke Horeca Nederland, gaat het ‘op zich goed’. “Er komen veel bezoekers uit de regio. Veel Nederlanders blijven in eigen land en je merkt dat mensen uit Den Haag en Rotterdam worden aangetrokken door het intieme van Delft, waar alles op loopafstand is.” 

De hotelsectie heeft echter niet veel aan dagjesmensen uit Nederland. Dat merkt ook Chantal Kouwenhoven van Hotel Johannes Vermeer, die tevens voorzitter is van de Hotelsectie van KHN. “Die dagjesmensen blijven natuurlijk niet in Delft slapen”. In vergelijking met vorig jaar is de toestroom van toeristen ongeveer hetzelfde als vorig jaar. “Maar het is moeilijk in te schatten. Veel gasten boeken op het laatste moment. Het is nu een heel rustige tijd, dus het is even overleven deze maand. Ik denk dat de hele hotelbranche in Delft het moeilijk heeft.” Door met zeven Delftse hotels een actie te houden waarbij toeristen die een overnachting boeken een tas krijgen vol Delftse goodies, proberen ze het tij te keren. Kouwenhoven: “De hoteliers zijn nog steeds positief, we gaan niet bij de pakken neerzetten.” (JN)





Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12