Afbeelding

Toeristenseizoen gaat beginnen, Delft Marketing is er klaar voor

Algemeen

Editie: Week 12, Jaargang 22 |

Nel van der Maarel, Marjan Nooteboom, Himat Sanwirjatmo, Evelien van der Kruit en Marjan den Boer (v.l.n.r.) van Delft Marketing. (foto: Koos Bommelé)

DELFT – De Keukenhof ging afgelopen donderdag voor het eerst open en dat betekent dat ook in Delft het toeristenseizoen echt gaat beginnen. Bij Delft Marketing zijn ze al weken druk met de voorbereidingen.

“We merken de afgelopen drie weken dat het steeds drukker wordt in de stad”, geeft Marjan den Boer van Delft Marketing aan. De voorbereidingen voor het toeristenseizoen begonnen een tijd geleden al. Touroperators werden bijvoorbeeld rondgeleid door de stad en directiesecretaresses werden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van congressen. “We proberen op het netvlies van organisaties te komen zodat ze Delft meenemen in hun aanbod”, zegt Evelien van der Kruit, directeur van Delft Marketing. Straks voorziet Delft Marketing de bezoekers van Delft van goed promotiemateriaal. “Maar we richten ons op beurzen en online vooral op de mensen die hier niet zijn.” De focus ligt dit jaar op bezoekers uit buurlanden als België, Duitsland en Engeland, maar ook op toeristen uit China. “Daar zijn we vorig jaar mee begonnen. Je ziet nu al meer Chinezen de stad binnendruppelen. Vorig jaar waren dat vooral groepen, nu zien we meer individuele Chinese toeristen. Dat horen we ook van de ondernemers in de stad”, vertelt Van der Kruit. Delft heeft volgens haar goud in handen. “Want Chinezen zijn gek op Delfts blauw en keramiek.”


Vorig jaar werd door Delft Marketing, de TU Delft, de Gemeente Delft en de vervoersbedrijven de congresmarkt aangeboord. “Zo hebben we twee miljoen euro naar de stad gegenereerd. Dat willen we dit jaar overtreffen.” Ook hier is Delft volgens de directeur uitermate geschikt voor. “Want het centrum is klein en beloopbaar, dat is prettig voor de zakelijke toerist.” De samenwerking met vervoersbedrijven is volgens Van der Kruit enorm belangrijk. “Je ziet nu bijvoorbeeld dat HTM op haar website een dagje Delft aanbiedt. Wij sturen onze toeristen een dagje naar Delft en in Den Haag sturen ze de toeristen een dagje naar Delft.” Zo is er vanaf dit seizoen een Den Haag-Delftpas verkrijgbaar. Toeristen kunnen daarmee zelf een programma aan activiteiten samenstellen en ermee reizen tussen de Prinsenstad en de Hofstad.

Nog mooier
Van der Kruit vindt het goed om te zien dat Delftse ondernemers steeds meer bezig zijn om de stad nog mooier te maken en nog meer aan te bieden. “Delft Marketing heeft 150 partners in de stad en die zien het belang van marketing, zowel in de binnenstad als internationaal, steeds meer in. Ze snappen dat als het goed gaat met de stad, het ook goed gaat met hen. Nel van der Maarel en Marjan Nooteboom spreken de ondernemers regelmatig en weten precies wat er onder hen leeft.” Nieuw is ook dat Delft Marketing alle toeristen heeft ingedeeld in zeven doelgroepen. Zo kunnen die doelgroepen nog beter worden bediend. “Zoiets is geen kostenpost, maar levert juist geld op”, weet Van der Kruit.


Dat is mooi, want Delft Marketing krijgt elk jaar minder financiën binnen. “Terwijl Den Haag en Rotterdam  meer uitgeven aan marketing, bezuinigt Delft hier juist op”, weet Van der Kruit. “Dat ga je terugmerken in de economie, want de mensen komen niet vanzelf naar de stad. We willen graag blijven doen wat we doen en we willen zelfs meer doen.” Want de doelstelling, meer mensen naar de stad krijgen die langer blijven en meer uitgeven, liegt er dan ook niet om.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12