Afbeelding

Een biertje ter ere van Jan Steen, misschien wel de slechtste brouwer ooit

cultuur

Editie: Week 17, Jaargang 23 |

Aad van der Hoeven showt zijn nieuwste bier: Delftsche Hont.

DELFT – Aad van der Hoeven probeert Delft als bierstad op de kaart te zetten. Dat lukt hem heel aardig. De man achter Bierhistorie Delft heeft nu weer een nieuw Delfts biertje bedacht, dat vanaf maandag verkrijgbaar is: Delftsche Hont.

Op het flesje prijkt het portret van schilder Jan Steen, die rond het jaar 1654 in Delft probeerde een brouwerij draaiende te houden. Dat deed hij aan de Oude Delft 74, waar nu het Bridges House Hotel Delft zit. Zijn carrière als brouwer was geen succes. “Hij was de beste klant van zijn eigen product, dat ‘Delftsche Hont’ heette”, weet Aad van der Hoevem. “Op een gegeven moment was de maat vol voor zijn vrouw. Zij wees hem erop dat de handel steeds slechter liep. Klanten kwamen wel, maar dan was er geen bier. ‘Je behoort die brouwerij levendig te houden’, zei ze tegen hem. Daar komt de uitdrukking leven in de brouwerij vandaan.”

Van der Hoeven brengt nu dus een biertje uit ter ere van ‘misschien wel de slechtste brouwer’ die Delft ooit heeft gekend. Dit wilde Heineken in 1946, toen Delft 700 jaar bestond, overigens ook al doen. “Maar door een graantekort is dat bier er nooit gekomen.”
Nu is het er wel. Met brouwerij Klein Duimpje uit Hillegom brainstormde Van der Hoeven over wat voor bier het moest worden. “Toen kwamen we tot de conclusie dat het een koppig maar drinkbaar bier moest worden, met niet teveel alcohol. Dat is heel erg goed gelukt. Iedereen die het tot nu toe heeft geproefd vindt het lekker. Het is licht bitter, met zo’n 6 procent alcohol.” Van der Hoeven heeft 500 liter Delftsche Hont laten brouwen. Dit is vanaf maandag verkrijgbaar bij Jumbo op het Bastiaansplein, Mitra in de Hoven, Peters Groente en Fruit aan de Van Lodensteynstraat en een aantal cafés.

Dankzij Aad van der Hoeven kwamen er afgelopen jaren al meerdere speciale Delftse bieren op de Markt, waarvan er negen permanent verkrijgbaar zijn. Meest populair is het Delftse Mueselare bier. “Dat is een allemansvriendje. Iedereen die pils lust, lust ook wel een Mueselare. Vorig jaar hebben we daar 3000 liter dan verkocht en dat zal dit jaar nog meer worden.”

Bierstad
Belangrijkste van alles vindt Van der Hoeven dat Delft meer als bierstad bekend wordt. “Want de hele Delftse economie draaide vroeger op brouwerijen. Delft was dè bierstad van Nederland. Ik zou bier als vierde Delftse pijler - na oranje, Delfts blauw en Vermeer - op de kaart willen zetten. Daarin hoop ik de gemeente en Delft Marketing mee te krijgen.” Die zijn echter, ook vanwege de schadelijke gevolgen van alcohol, niet wildenthousiast over dit idee. Het is echter niet vechten tegen de bierkaai, vindt Aad van der Hoeven. “Delft Marketing zegt dat mensen van buiten Delft niet voor het bier naar de stad komen, maar als je ziet hoeveel publiek – ook van buiten Delft – naar onze bierfestivals komt… Ook m’n bierhistorische rondwandelingen door Delft zijn altijd volgeboekt en de deelnemers komen uit het hele land. Als je er een goed verhaal bij vertelt denk ik dat mensen zeker wel voor het bier naar Delft komen. Maar áls je Delft als bierstad neerzet, moet je het wel goed doen. Doe je dat, dan ben ik ervan overtuigd dat het gaat werken.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12