Afbeelding

College wil touringcars weren, ondernemers vrezen inkomstenverlies

Algemeen

Editie: Week 22, Jaargang 23 |

Bewoners en ook enkele ondernemers op de Nieuwe Langendijk zijn dergelijke taferelen bij hen in de straat, waarbij chauffeurs even keren omdat alles vaststaat, meer dan zat. Ook het stadsbestuur wil hier vanaf. (foto: Ditte Mostert)

DELFT – Delft trekt jaarlijks drommen toeristen, die veelal met touringcars de binnenstad bereiken. Het stadsbestuur wil dat zij voortaan niet meer bij het Blauwe Hart worden afgezet en opgehaald, maar dat plan stuitte dinsdag op het nodige verzet.

Op het stadhuis werd tijdens een commissievergadering gesproken over het idee om toeristen voortaan op de Koepoortplaats af te zetten, waarna ze te voet verder de stad in mogen. Daarmee zouden de toeristenbussen dus uit het Delftse straatbeeld – en met name de Nieuwe Langendijk - verdwijnen. Elf insprekers benadrukten waarom ze voor of juist tegen die plannen waren. Tegenstanders vrezen vooral dat toeristen Delft daarom zullen mijden en dat dit idee gaat leiden tot minder inkomsten voor winkels, horeca en toeristische attracties. Ondernemers op de Markt lieten zelfs weten te vrezen dat het banen zal kosten. Voorstanders, zoals bewoners van de Nieuwe Langendijk, hopen dat het stadsbestuur de plannen doorzet en dat zij straks eindelijk zijn verlost van de ronkende touringcars in hun straat. Niet zelden gebeurt het dat deze voor opstoppingen zorgen. Vervelend en bovendien gevaarlijk als hulpdiensten niet of nauwelijks kunnen passeren, merkten zij op.  

Wethouder Lennart Harpe reageerde dat het college blij met is met de 250.000 toeristen die Delft jaarlijks in zo’n vijfduizend bussen aandoen. Toch is in het coalitieakkoord opgenomen dat de opstapplaats moet verhuizen van het Blauwe Hart naar de Koepoortplaats, achter het Hampshire Hotel. Dit is een voorstel waar alle collegepartijen achter staan en waar bij besluitvorming dus voldoende steun zal zijn.

Haken en ogen
Toch is het geen kwestie van eventjes de bussen verbieden, want er zitten nog wat haken en ogen aan het besluit waarover duidelijkheid moet komen. Op de Koepoortplaats kunnen bijvoorbeeld ‘maar’ zeven bussen staan. “Daarom hebben we plekken nodig waar ze kunnen bufferen”, legde Harpe de commissieleden en de voor- en tegenstanders op de publieke tribune uit. “De Mijnbouwstraat is hiervoor een tijdelijke oplossing.” Op het Zuidplantsoen, waar nu nog bouwketen staan, zal eerder dan verwacht, plek ontstaan om zestien chauffeurs en hun bussen te laten wachten terwijl hun passagiers zich in de binnenstad vermaken.

Momenteel geldt nog geen verbod toeristen bij het Blauwe Hart op te pikken of af te zetten, gaf Harpe aan. “Dat gebeurt pas als er een definitief besluit is genomen.” Dat zal naar verwachting eind dit jaar worden genomen en dus pas van toepassing zijn op het toeristenseizoen 2016. “Is dat niet te snel?”, stelde Harpe een vraag aan zichzelf. “Als we voor die tijd tot een breed gedragen voorstel komen waar bewoners en ondernemers zich in kunnen vinden, dan laat ik de zaken niet springen op een half jaar.” Want, beseft ook Harpe, voor toeristen die niet kunnen of willen lopen vanaf de Koepoortplaats, moet een alternatief worden bedacht. Daarbij zijn ideeën van ondernemers meer dan welkom. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een pendeldienst, waarvoor toeristen een kaartje van een euro kunnen kopen waarmee ze vervolgens een euro korting krijgen bij Delftse winkeliers, opperde Harpe alvast een idee. Maar, gaf hij aan, als er een plan komt om de toeristen die slecht ter been zijn van de Koepoortplaats naar het centrum te krijgen, dan ‘komt het heel erg goed’…

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12