Afbeelding

Toeristische sector wil meer samenwerking, congressen en Chinese toeristen

Algemeen

Editie: Week 5, Jaargang 22 |

Evelien van der Kruit, de directeur van Delft Marketing, ziet het komende toeristisch seizoen zonnig in. (foto: Wouter Vellekoop)

DELFT – Het gaat goed met toeristisch Delft. Gasten uit binnen- en buitenland weten de stad goed te vinden en vermaken zich er prima. Het kan echter altijd beter, vindt Delft Marketing-directeur Evelien van der Kruit. Zo kan, geeft ze aan, nóg meer worden bereikt als er nog meer wordt samengewerkt.
Uit de cijfers van het Toeristen Informatie Punt (TIP) bleek dat Delft vorig jaar iets minder bezoekers trok dan het jaar ervoor. “Maar”, haast Van der Kruit zich te zeggen, “de cijfers van TIP geven wel een wat vertekend beeld. Chinezen komen bijvoorbeeld niet langs TIP. We staan bovendien niet aan de poorten van Delft om alle bezoekers te tellen.” Bijzonder is dat Delft vorig jaar voor twee miljoen euro aan congressen naar de stad haalde. “Dat zijn vierhonderd congresmandagen”, verduidelijkt Van der Kruit. “Vorig jaar hebben zich 25 congrespartners bij ons aangesloten. Steeds meer organisaties, zoals Buitenlandse Zaken en die van de Nuclear Security Summit in Den Haag, weten Delft te vinden.”

Dagjesmensen
Dan waren er nog de dagjesmensen. Die vermaken zich in Delft uitstekend. “TNS NIPO heeft hier kortgeleden onderzoek naar gedaan. Daaruit bleek dat dagtoeristen Delft waarderen. Van alle Nederlandse steden scoorde alleen Maastricht hoger. We hebben zelf onderzoek gedaan onder bezoekers van het TIP; zij beoordelen de stad met het cijfer 8 of 9. Horeca blijkt voor hen de belangrijkste drijfveer om Delft te bezoeken. Het percentage dat hier komt om te shoppen blijft wat achter.” Daarentegen vermaken ze zich goed met de aanwezige horeca, musea, attracties en stadswandelingen.
Dit kalenderjaar gaat een en ander veranderen. Delft Marketing wil meer inzetten op thema’s per seizoen en op doelgroepen. Toeristisch ondernemers kunnen daar aan aanhaken. “Zodat we samen de stad vermarkten. Ook met de Gemeente Delft en bedrijven, want wij kunnen het niet alleen. Het jaar 2014 wordt echt het jaar van de samenwerking. We gaan ook meer doen op de zakelijke markt en op het gebied congressen. Komende jaren staan al tien congressen gepland. We gaan meer inzetten op Chinese toeristen. Die reizen nu veel in groepen, we verwachten dat ze meer individueel gaan reizen. We zijn nu bezig met de Chinese brochures en gaan er voor zorgen dat we in China vindbaar zijn op internet. Ook gaan we ouders van Chinese TU-studenten benaderen om naar Delft te komen. We kijken dus verder dan de mensen die al in de stad zijn.”
Daarnaast wil Delft Marketing nog meer gaan samenwerken met Den Haag en Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport. “We hebben al een pilot gedaan met Den Haag Marketing en de HTM, dat beviel hartstikke goed.” Van der Kruit verwacht dat 2014 nog beter wordt dan 2013. “Omdat ondernemers in de binnenstad hebben ontdekt dat we samen de stad moeten promoten. Ik verwacht dat alles dit jaar bij elkaar komt. In 2013 was het elkaar leren kennen, in 2014 gaan we nog veel meer doen dan het afgelopen jaar. En alles zal weer in het teken staan van gastvrijheid.” (JN)

 

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12