Afbeelding

De finale zat er niet in, een hogere omzet gelukkig wel

Algemeen

Editie: Week 28, Jaargang 22 |

Een uurtje voor de kwartfinale tegen Mexico is het bij de pinautomaat bij de Markt druk met Oranje-fans. Snel nog even pinnen, dan de kroeg in. (foto: Koos Bommelé)

DELFT – De Delftse horeca en winkeliers kijken tevreden terug op het WK voetbal. Veel ondernemers zagen volle zaken en stijgende omzetten, want voetbal zorgt voor dorstige kelen en we lessen onze dorst het liefst in een oranje outfit.

Dat merkte ook Danny van Café De Tobbe aan de Buitenwatersloot. “Het is bij ons extreem goed verlopen, maar we hebben ook de leukste plek om voetbal te kijken”, laat hij weten. “Het was qua drukte en beleving een geweldig WK. We kijken heel erg tevreden terug.”


Bij De Sjees is dat niet anders. Ook hier was het elke keer volle bak als Oranje speelde, zowel in het café als op het terras. “Het was weer super gezellig en heel erg geslaagd”, zegt Vincent Quack. “Het was niet normaal wat een massa mensen er op de wedstrijden afkwam.” Alles is perfect verlopen, geeft Quack aan. “Zonder gezeik. Ik wil iedereen bedanken die hier is geweest.” Het grandcafé op de Markt zag de omzet de afgelopen weken stijgen. Vooral op doordeweekse dagen was dat mooi meegenomen. “Want normaal gesproken heb je doordeweeks geen volle kroeg. Nu wel.” Vincent Quack was zulke dagen wel wat nerveuzer dan anders. “Dan hoop ik maar dat alles het blijft doen en we geen technische storing krijgen.” Dat gebeurde gelukkig niet. “Er hing een superleuke sfeer.”
Bij Café De Clipper op de Markt baalt iedereen van de verloren halve finale. “Maar het was een mooi WK. Als Oranje speelde zat het hier binnen en buiten steeds helemaal vol. Die extra omzet is altijd fijn”, laat Ina weten.

‘ALS WE IETS VERKOCHTEN WAS HET VAAK AAN TOERISTEN’
Ook de detailhandel pikte een graantje mee van het WK. Volgens marktonderzoeker GfK behaalden Nederlandse supermarkten het afgelopen WK 54 miljoen euro extra omzet. Los van de eigen acties van de supers met hamsters, veren en juichpakken, gaven veel merken oranje goodies bij hun waren. En dat was de reden dat ze bij de Markt Sjop aan de Oude Langendijk niet erg veel oranje spullen verkochten, denkt Lia Righarts. “Als we iets verkochten was het vaak aan toeristen”, vertelt ze. Dan ging het meestal om knaloranje polo’s of petjes. “Maar het is lastig met oranje items tegen die grote concerns te concurreren. Dan moet je zó groot inkopen, dat is niet leuk meer.”
Bij Albert Heijn aan de Martinus Nijhofflaan was het vooral voorafgaande aan de laatste drie wedstrijden van Oranje druk in de supermarkt. “Dan zag je vooral de verkoop van bier, frisdrank en chips stijgen”, vertelt Eddy de Bruijn. “Verder ben je als supermarkt wel afhankelijk van hoe ver het Nederlands elftal komt in het toernooi. We zijn hier dus vrij tevreden. De prestaties van Oranje maakten alle acties nog leuker, aantrekkelijker en uitdagender.”
In Feestartikelenhuis Brehm is donderdag nog altijd een prominent aanwezige oranje hoek in de zaak ingericht. “We hebben de afgelopen tijd wel leuk verkocht, ook aan toeristen”, zegt Peter Brehm. Vooral de oranje pruiken, schmink en vlaggenlijnen en gevelvlaggen deden het goed. “De betaalbare producten dus. De oranje shirts kregen ze al gratis bij een krat bier.” Hoewel het feestartikelenhuis aan de Nieuwe Langendijk ook voorafgaand aan het WK Hockey al oranje spullen verkocht, vindt Peter Brehm het wonderbaarlijk wat een aantrekkingskracht iets als een WK Voetbal op mensen heeft. “Het leeft heel erg. Voor ons is dat natuurlijk prettig.”

‘HOE VERDER WE KWAMEN, HOE BETER HET WAS VOOR DE HANDEL’
Bij Puur Voetbal in de Kruisstraat was het WK, ondanks de uitschakeling tegen Argentië, sowieso een succes. “We hebben nog twee kindershirtjes en drie vesten, verder is alles verkocht”, zegt Wito Camarda. Leveranciers konden afgelopen week geen nieuwe exemplaren leveren. “De oranje spullen waren afgelopen weken niet aan te slepen. Als we er na één ronde uit hadden gelegen verkoop je denk ik niet veel, maar hoe verder we kwamen, hoe beter het was voor de handel. Het was dit toernooi één stijgende lijn. De officiële shirts gingen het hardst, daar zijn we doorheen geschoten. Maar ook shirtjes met daarop ‘Flying Dutchmen’ lopen als een tierelier. We zijn hier hartstikke blij met een toernooi als het WK voetbal.”
Op de donderdagse weekmarkt merkten ze in de kraam van Petite Sports vooral in de eerste weken van het WK een toenemende verkoop van oranje shirts, laat M. Muns weten. “Normaal gesproken zijn shirts van Barcelona en Real Madrid de trekker, tijdens het WK werden dat het oranje en het blauwe Nederlands elftal shirts. Die gingen in het begin heel hard, want iedereen wil in het oranje lopen. De laatste twee weken werd het wat minder, maar we kijken positief terug op het WK.”

 

Politie blikt eveneens tevreden terug

“We kijken in Delft en de regio heel tevreden terug op het WK voetbal”, zegt politiewoordvoerder Cor Spruijt. De politie moest wel ‘enkele aanhoudingen’ verrichten. “Maar dat was veelal voor kleine zaken zoals belediging, vuurwerk of wildplassen”, voegt Spruijt eraan toe. De inzet was tijdens wedstrijden van Oranje hoger dan anders. “We bekijken per wedstrijd wat aan politie nodig is om de orde te handhaven. Op de ene locatie zijn twee wijkagenten voldoende, op andere plekken waren dat tien bikers. Rond wedstrijden van het Nederlands elftal was het steeds erg druk op straat. Dat mag niet ten koste gaan van veiligheid, maar we hebben nergens grote problemen gehad.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12