Afbeelding

Dankzij duurzame barbecuebeleving heeft Smokey Goodness geen last van een crisis

Algemeen

Editie: Week 39, Jaargang 22 |

Het zijn geen kinderachtige barbecues die Jord Althuizen met Smokey Goodness gebruikt op de feesten en festivals die hij aandoet. (foto: Koos Bommelé)

DELFT – Het zijn economisch moeilijke tijden, zeker voor de horeca. Het Delftse bedrijf Smokey Goodness kwam in 2010 echter met uniek barbecue-concept en ziet de omzet sindsdien elk jaar met tweehonderd procent groeien. Hoezo crisis?

Door: Jesper Neeleman

Smokey Goodness meldde zich daarom aan voor de ondernemersverkiezing rond het ondernemersevent de Kracht van Delft. Het bedrijf van eigenaar Jord Althuizen voldoet prima aan de richtlijnen voor de verkiezing: met een vernieuwend idee handel creëren in moeilijke tijden.


Het verhaal van Smokey Goodness begint in 2010. Althuizen had net twee jaar in Amerika gewoond. Hij was er getuige van een barbecue-competitie, waar op ambachtelijke en professionele manier heerlijke stukken vlees werden bereid. “Dan zie je een straat vol barbecues die worden bediend door ruige mannen”, weet de 33-jarige Delftenaar nog.

 

Kort daarop, in Nederland, was hij op een bedrijfsbarbecue. Het contrast met de Amerikaanse manier van barbecueën bleek groter dan ooit. “Dan zie hier je een slager die twee emmers salade omkiept op een schaal en een emmer stokbrood en wat satésaus erbij zet. Werknemers mochten zelf op een gasgestookte plaat hun diepvriessaté bereiden. Dat was zó’n schril contrast met wat ik in Amerika meemaakte, dat ik dacht: Dit kan anders en beter.” En aldus geschiedde. Z’n nieuwe bedrijf Smokey Goodness ging voortaan op bedrijfsfeesten en festivals een uniek barbecue catering-concept brengen. In 2012 kwam de eerste boeking via de website smokeygoodness.nl. Al snel liep een hobby uit de hand.

Dapper
Althuizen zegde zijn baan op en koos ervoor zich fulltime op Smokey Goodness te storten. “Mijn baas vond dat dapper. Het was toen net in het nieuws dat de crisis in de horeca op z’n hoogtepunt zat.” De omzet verdubbelde echter elk jaar. Veel bedrijven wilden de crisis bestrijden door klanten te trekken met lage prijzen. Smokey Goodness niet. “Wij hebben besloten met ons concept vanuit drie ijzersterke pijlers te werken: kwaliteit, duurzaamheid en beleving. De kwaliteit vind je terug in onze huisgemaakte bijzondere gerechten van dieren die een goed leven hebben gehad. We hebben geen speklappen en saté, maar producten waar we trots op kunnen zijn. Langzaam gegaard op lage temperaturen. We hebben een Amerikaanse manier van bereiden met een mediterrane twist. Wat betreft duurzaamheid gebruiken we co2-neutrale kokosbriketten. En we hebben een samenwerking met stichting Give a Pig. Zij doneren voor elke cateringopdracht die wij uitvoeren een biggetje aan een minderbedeeld Thais gezin, die het varken gebruikt om mee te fokken.”

Verder probeert het bedrijf een unieke beleving te creëren. Bijvoorbeeld door vier jaar geleden de grootste, langste en zwaarste barbecue van Nederland te laten maken. “Dat kost dan 20.000 euro, maar het is één van de manieren waarmee je je dusdanig onderscheidt dat je eigenlijk geen concurrentie meer hebt.” Ook de creatieve manier van presenteren kan gerust bijzonder worden genoemd. “Als ik bezig ben met opbouwen grappen m’n collega’s weleens: ‘De interieurdesigner is er weer’. Bij alles wat we doen bedenk ik altijd of het een van onze drie pijlers versterkt.”


-Waarom heb je Smokey Goodness aangemeld voor de Kracht van Delft?
“Ik vind het een interessante wedstrijd. Delft is een hele technische stad en vele zijn bezig met techniek en innovatie. Toen dacht ik opeens: We hebben ook iets basaals als eten en drinken. Ook op dat vlak kun je innoveren, creatief zijn en onderscheidend ondernemen. Toen hoorde ik van deze wedstrijd en dacht ik: leuk!”


-Kun je het anderen aanraden zich nog aan te melden?
“Ja, als je je onderscheidt is het een mooie springplank om jezelf en je product of dienst onder de aandacht te brengen. Het is fantastisch dat we cateringopdrachten in Frankrijk en Duitsland hebben, maar het is voor ons even zo interessant als onze Delftse buren ons kennen.”

 

 

Wie, wat, waar?

Wat: De Kracht van Delft
Waar: Theater de Veste, Asvest
Wanneer: Maandag 24 november
Aanmelden voor evenement of verkiezing: Via www.dekrachtvandelft.nl
Wie: Ondernemers
Waarom: Elkaar inspireren en helpen

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12