WeSD liet vijf jaar lang zien wat de stad met de Spoorzone kan, en er kan nog veel meer...

Algemeen

Op de recent verbouwde Stationszolder, de nieuwe vaste stek van de WeSD, bladeren Bert Slagmolen (links) en Berend Jan Berends door een stapel ansichtkaarten waar hun projecten van de afgelopen vijf jaar op te zien zijn.

DELFT – Werkplaats Spoorzone Delft (WeSD) werd vijf jaar geleden opgericht door betrokken Delftse burgers. In die periode probeerden de mensen achter dit burgerinitiatief de kansen te benutten die de Spoorzone de stad biedt.

Delft maakte vijf jaar geleden kennis met de WeSD door de blauwe panden aan de Houttuinen. Toch weet helaas nog niet heel de stad wat WeSD precies is en doet, vermoeden voorzitter Bert Slagmolen en programma-coördinator Berend Jan Berends. “Het is één van de punten voor de komende periode om aan onze bekendheid te gaan werken”, meldt Bert Slagmolen. “Want het is wèl ons doel om bij heel Delft bekend te worden.” 

De doelstelling van WeSD is het Spoorzone-project te gebruiken als ‘katalysator voor kunst, cultuur, creativiteit en innovatie’, vertelt Slagmolen. “Een nevendoel is dat hiermee het hele Spoorzone-project bekend wordt in de stad, in plaats van dat mensen het als een grote zwarte doos zien. Door van alles in de Spoorzone te organiseren krijg je dat mensen later als associatie bij de Spoorzone denken: Het was een klerezooi, maar we hebben dingen meegemaakt die we anders niet hadden meegemaakt. Je zou je daarom bij elk groot bouwproject kunnen afvragen wat je kunt doen om de stad tijdens dat project een impuls te geven.” 

- Wat had de stad, als WeSD er de afgelopen vijf jaar niet was, allemaal moeten missen?
Berends: “De blauwe panden aan de Houttuinen, de creatieve zomerkampen, een mooi cultuurweekend, de blauwe loods achter de fietsenstalling, educatieprojecten op scholen, het veiligheidsfestival, het project Leven aan het Spoor, de diner pensants en de schilderijen van kinderen aan het bouwdoek bij Delftzicht.”
Slagmolen: “Samen met de TU en een aantal docenten Industrieel Ontwerpen zijn we bovendien aan het brainstormen geweest over hoe de docenten de Spoorzone als thema kunnen gebruiken. Dat heeft geleid tot de Studentenwerkplaats Spoorzone Delft. Daarnaast zijn 25 Delftenaren die langs het spoor wonen geïnterviewd door andere Delftenaren. Het is al vijf jaar lang een hele grote droom om in de Spoorzone een grote uitkijktoren van containers te maken, maar dat is een onwijs gedoe en getrek. Het staat echter nog altijd hoog op ons lijstje.” 

- Veel Delftenaren vinden dat de Spoorzone vooral overlast veroorzaakt. Volgens jullie biedt het project juist kansen.
Slagmolen: “We kunnen niet ontkennen dat er overlast is, maar we zijn geen doekje voor het bloeden. We willen veel meer laten zien dat zulke grote projecten iets doen met de stad, daar kun je veel meer uithalen.” 
Berends: “Door de Spoorzone ontstaan allerlei kansen om iets leuks te doen. Als de Binnenwatersloot is afgesloten, bijvoorbeeld, heb je plotseling een mooi plein waar je een festival kunt organiseren.” 

- Waar zijn jullie na vijf jaar het meest trots op?
Slagmolen: “Ik had vooraf niet verwacht dat we zo’n beetje vijf, zes ton naar de stad wisten te trekken. Dat bedrag kwam van de Gemeente, de fondsen en de bouwer. Het feit dat we na zes jaar nog steeds bestaan en een netwerk creëeren om nieuwe dingen mee te doen, daar ben ik eveneens trots op. We begonnen open aan de strijd, maar dat we híer zouden uitkomen? Het is natuurlijk wèl altijd opboksen tegen een gebrek aan geld en tijd.” 

- Wat kunnen we de komende jaren nog van WeSD verwachten?
Berends: “Een uitkijktoren en een opera op het Spoorviaduct, vlak voordat dat wordt gesloopt. De Studentenwerkplaats gaat het thema Spoorzone bovendien vaker gebruiken. Verder zien we dat ondernemers steeds meer betrokken raken. Je kunt de Spoorzone zien als bedreiging, maar om te overleven is het als ondernemer beter om je zo positief mogelijk in te stellen. We zien daar langzaam een verandering in komen.”
Slagmolen: “We hebben de afgelopen vijf jaar laten zien dat er mogelijkheden zijn. We gaan er nu over brainstormen wat we nog meer kunnen doen.” 

- Jullie zijn de Spoorzone dus nog niet zat...
“Slagmolen: “Nee. En omdat ik er steeds meer van weet, vind ik het ook steeds interessanter worden. Ik ben zelf het levende bewijs dat je meer betrokken bent als je je meer in de Spoorzone verdiept. Als je er met een andere houding en met andere ogen naar kijkt, dan wordt het een heel interessant project. Het blijft bovendien belangrijk dat mensen met hun ideeën naar ons blijven komen. Wij zijn niet degenen die alles bedenken, we proberen een platform te bieden.” (JN)
Meer weten over de WeSD? Kijk dan op www.werkplaatsspoorzonedelft.nl.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12