Buurtbewoners vinden nieuwe brug Harnaschpolder onveilig en volkomen onnodig

Algemeen

Van links naar rechts: Theo van Marrewijk, Paul Witte, Lizette Doomerik, Linda van Rijn, Bram van Marrewijk en Dita Heikens

MIDDEN-DELFLAND – Met de bouw van een 60 meter brede brug, en de daarmee samenhangende aanleg van een even zo brede weg, lijkt het groene en landelijke karakter van de Harnaschpolder definitief te verdwijnen.

De Gemeente Midden-Delfland is namelijk voornemens nóg een ontsluiting tussen de Harnasch-knoop en de Woudseknoop aan te leggen, dwars door het groene cultuurhistorische gebied van de Lookwatering en Woudseweg. Buurtbewoners zijn verbaasd en geschokt. Bovendien hebben ze geen flauw idee van het nut. “Er komt een strook asfalt met onder andere víer autobanen,” vertelt bewoonster Lizette Doomerik verbaasd en ontzet tegelijk. “Nota bene dwars over de Woudselaan, een historische weg. En dit terwijl een stukje verder de A4 ligt, echt onbegrijpelijk.” 

Volgens wethouder Piet van den Berg zijn de brug en weg nodig in de ontsluiting van het bedrijventerrein en de woongebieden Look-West/Look-Noord en het Delftse woongebied en de Harnaschpolder. Onzin, vinden de buurtbewoners. “Zowel de bezoekers van het bedrijventerrein als de bewoners van de woonwijken kunnen de snelweg eenvoudig via de Harnaschknoop en de Woudse-Knoop bereiken,” vindt Doomerik. Ook snapt ze de geplande twee stroken voor het zogenoemde Hoogwaardig Openbaar Vervoer, oftewel de sneltram, niet. “De Provincie heeft de plannen voor een sneltram in de ijskast gezet. De eerste twintig jaren komt deze tram er dus niet.” 

Volgens wethouder Van den Berg is de ontsluiting een onderdeel van de structuurvisie van het gebied. “En aan de hand van deze visie is het bestemmingsplan vastgesteld en goedgekeurd,” aldus Van den Berg. Dit is volgens de buurtbewoners niet helemaal het juiste verhaal. “In eerste instantie waren de plannen veel minder ingrijpend. Door een herziening van het BeeldKwaliteitsPlan Harnaschpolder probeert de wethouder op slinkse wijze te doen voorkomen alsof deze plannen altijd al de bedoeling waren,” vertelt buurtbewoner Paul Witte. Deze herziening is onlangs door de Raadscommissie Grondgebied van de Gemeente Midden-Delfland behandeld. “Met een aantal buurtbewoners waren we hierbij aanwezig,” vertelt Witte verder. “Wat opviel was dat veel Midden-Delflandse Raadsleden niet goed op de hoogte waren. Ze dachten dat het een kleine wijziging betrof, maar werden door onze kritische vragen aan het denken gezet. Toen ze door kregen wat de impact van de herziening was, is dit agendapunt doorgeschoven naar een volgende vergadering.”

Verstoring van de ecologische groenstructuur
De herziening van het BeeldKwaliteitsPlan is dus nog geen voldongen feit. Dit geldt ook voor het verlenen van de vergunning voor de aanleg van de brug en weg. Ruim 80 buurtbewoners hebben op een groot aantal punten bezwaar gemaakt. Wethouder Van den Berg wil hier nog niet op reageren omdat ‘de bezwaren nog in behandeling zijn’. Eén van de bezwaren is dat de bouw van de brug een belangrijke verstoring is van de ecologische groenstructuur. “Diverse diersoorten, zoals salamanders, padden en egels, die gewend zijn om hier de oversteek te maken, zullen dit niet meer doen. Hier gaan generaties overheen eer ze een alternatieve route hebben bedacht,” licht buurtbewoonster Dita Heikens toe. “En ook de vissen zullen de doorgang onder de brug niet meer gebruiken. Door de betonnen zijkanten en lage onderkant van de brug zullen zij het veel te donker vinden,” weet Doomerik te vertellen. 

Een ander punt is het ‘landelijk wonen’. “De Gemeentes Delft en Midden-Delfland hebben hun mond vol van Citta Slow en landschappelijk wonen, maar het lijkt wel alsof dat allemaal voor Den Hoorn niet van toepassing is,” vindt Heikens. Volgens Doomerik gaan de plannen ook ten koste van de veiligheid. “De Woudseweg is een drukke doorgangsroute voor scholieren die van het Westland naar Delft fietsen. En omdat deze buurt is opgenomen in tal van groene fietsroutes, is het hier ook in de zomer erg druk met fietsers. Als druk autoverkeer deze buurt gaat doorkruisen, wordt het hier een stuk onveiliger voor de fietsers.” 

Ondanks alle bezwaren zijn de voorbereidingen voor de aanleg van de brug en weg al getroffen. Het zandlichaam geeft aan waar de weg wordt doorgetrokken en op het asfalt van de Lookwatering staan de stroken al uitgetekend. De sloop van een in de weg staand huis op de Lookwatering is begin januari gepland. Toch geven de buurtbewoners het nog niet op. “We zijn als buurt al heel actief, maar gaan nu een officiële bewonersvereniging oprichten om beter een vuist te kunnen maken,” vertelt Witte. Want wat hen nog het meest steekt, is het feit dat ze niet gehoord zijn en worden. “Het is dat één van ons toevallig de vergunningsaanvraag in de krant zag staan, anders hadden we nu nog van niets geweten,” zegt Heikens verontwaardigd.

“Wij hadden graag mee willen denken. Het is namelijk echt niet zo dat we tegen aanpassingen zijn, maar het moet wel leiden tot verbetering. We willen graag met de Gemeentes meedenken over de plannen. Natuurlijk hebben we liever geen brug, maar als er dan toch één moet komen, hebben we al een alternatief plan klaar liggen. Maar dan moet de Gemeente Midden-Delfland wel met ons in gesprek willen.” (MdB)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12