Afbeelding

'Piegen' naar de toekomst van het spoor in Delft

Algemeen

Editie: Week 8, Jaargang 23 |

Grote nieuwsgierigheid naar de binnenkant van het nieuwe station, tegen de weerspiegelende achtergrond van het oude station…

DELFT - De treinen tussen Den Haag en Rotterdam reden afgelopen week voor het laatst hoog langs het oude stadscentrum van Delft. Er worden nu bussen ingezet op dit traject. Eind volgende week - vanaf zaterdag 28 februari - gaat het treinverkeer dan echt ondergronds, via de 2,3 kilometer lange spoortunnel.

Door: Henk de Kat

Er was afgelopen dagen in Delft duidelijk een wat tweeslachtig gevoel te bespeuren. Enerzijds bleek opnieuw de massale interesse voor die nieuwe tunnel, het grootste project ooit in de stadsgeschiedenis. Veel Delftenaren zijn onder de indruk van wat wordt gezien als een machtig mooi staaltje van Nederlandse bouwtechniek. De grote belangstelling was en is ook merkbaar rond het gloednieuwe treinstation.

Een week geleden werd het plein ervoor open gesteld, waardoor je er nu dichtbij kunt komen. Je mag het station zelf weliswaar nog niet in, maar elk moment van de dag zie je nieuwsgierigen gebruik maken van de mogelijkheid om alvast door de voorgevel naar binnen te ‘piegen’, zoals dat in Westlandse streektaal heet. Wie even de ogen met de handen afschermt om het zonlicht buiten te sluiten, kan door de groenig-glazen voorpui - waarin het nu voormalige station zich nostalgisch weerspiegelt - al duidelijk zien hoe de entree van het station en de roltrappen en de perrons zijn geworden. Ook goed zichtbaar door de ruit is het bijzondere plafond van de hal: een in 'Delfts blauwe' tegeltjes uitgevoerde stadskaart van het middeleeuwse Delft.

Naast deze glurende blik op de toekomst, was er de behoefte om het huidige spoortraject nog gauw fotografisch vast te leggen. Drommen amateurfotografen en filmers struinden nu-het-nog-kon langs het viaduct om het voorgoed verdwijnende beeld van de boven je hoofd passerende treinen te vereeuwigen. Het leverde nu al nostalgische plaatjes op van bijvoorbeeld een razende trein langs de enige overgebleven stadsmolen ‘De Roos’. Of een klassieke kiek van de Intercity met op de achtergrond de Oude Kerk, waar schilder Johannes Vermeer en zeeschippers Maarten Tromp en Piet Hein begraven liggen. En natuurlijk die swingende bocht vlakbij het Delftse hoofdstation, waar de trein altijd schuin hing, met daaronder dan het lokale wandel-, fiets- en autoverkeer tussen Olofsbuurt en Westerkwartier en het stadscentrum. En tenslotte werd nog gauw een laatste foto geschoten van de trein en de Oude Kerk, zoals ze samen weerspiegeld werden in het raam van een woning langs het spoor.

De bewoners van dat huis zijn vast blij dat ze nu af zijn van de voortdurende herrie en altijd die roest van treinslijpsel op de vensterbank. Vanaf vandaag, zondag 22 februari, rijden er geen bovengrondse treinen meer door Delft. Sommige vaste reizigers tussen Den Haag en Rotterdam zullen de altijd zo fraaie verheven blik op de historische stad monkelend missen. Anderen zullen wijzen op het moois en het goede dat ervoor terug komt; even afgezien dan van de financiële ellende voor stad en burgers, die de laatste tijd naar buiten is gekomen als gevolg van miscalculaties en economische tegenvallers rond de tunnelbouw. Maar de nieuwe, strakke en knap gemaakte tunnel lonkt - en dat gevoel proef je toch het meest in Delft.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12