De Abtswoudsetunnel is afgesloten, maar de laatste gelukkigen mochten er nog snel even doorheen

Algemeen

Bas Vink is de laatste fietser die door de Abtswoudsetunnel heeft gefietst. Achter hem worden de hekken al afgesloten.

DELFT – De Abtswoudsetunnel is woensdagmorgen na jaren van trouwe dienst afgesloten. De fietstunnel wordt vanwege de bouw van de Spoortunnel afgebroken en fietsers en voetgangers moeten 21 maanden lang een andere route kiezen. De Delftse student Bas Vink (21) was de laatste die door de tunnel mocht.

Spoorzone Delft heeft de afgelopen week alles uit de kast gehaald om Delftenaren duidelijk te maken dat de Abtswoudsetunnel vanaf 1 december dicht is. Niet iedereen heeft die boodschap even serieus genomen. Woensdagmorgen rond de klok van kwart voor negen is het in de tunnel even druk als altijd. Drommen studenten fietsen vanuit de wijken Voorhof en Buitenhof, via de tunnel onder het spoor, richting de TU. Ook veel andere Delftenaren fietsen vandaag nog door de verbinding onder het spoor. Voor de laatste keer, want op de weg terug naar huis moeten ze toch echt een andere route kiezen. 

De werkmannen drinken in hun schaftkeet eerst nog een bakkie koffie en ze nemen de laatste details door. Ze hebben hun klus vandaag al voorbereid. Het is nu nog een kwestie van hekken voor de tunnel plaatsen. En, misschien nog belangrijker, die hekken moeten goed worden afgesloten. Delftenaren zijn namelijk meesters in het glippen door openingen in wegafzettingen. Dat hebben de werkmannen in hun eerste anderhalf jaar in de Spoorzone wel geleerd. Die tunnel moet dus potdicht, dat is ook beter voor de veiligheid. 

Twee bakkies koffie later gaan de mannen in gele jassen weer de ijzige kou in. Nog altijd fietsen mensen de tunnel in en uit. De vertwijfeling bij hen slaat toe als er een klusbus op het fietspad wordt gereden. Een hek staat er echter nog niet, dus twee fietsers wurmen zich snel langs de bus en verdwijnen in de tunnel. Even later komt een vrouw aan. Of ze er nog door mag… “Ja, maar dit is wel echt de laatste keer”, krijgt ze als antwoord. Twee mannen komen ondertussen al met een groot bouwhek aanlopen. Bas Vink komt aangefietst. Achter hem wordt het hek neergezet. Snel daarna volgt het volgende. De tunnel inrijden is vanaf nu onmogelijk. Vink is de laatste fietser ooit die door de Abtswoudsetunnel mag fietsen. Dat is, vindt hij, ‘best komisch’. 

Hij wist dat de tunnel vandaag werd afgesloten, maar hij besloot het erop te wagen. “Toen ik ze met die hekken zag lopen was ik bang dat ik er niet meer door mocht”, vertelt de student. Vandaag is echter zijn geluksdag. Hij mag nog één keer de route rijden die hij altijd reed. “Dit is voor mij de meest logische route, met bovendien weinig stoplichten.” Hij vindt het grappig dat hij de laatste is die door de tunnel mag. “Want hoeveel studenten fietsen hier niet dagelijks doorheen?” Vink fietst snel verder, want het is koud vandaag. De werkmannen verplaatsen zich nu richting het midden van de tunnel om een groot zeil op te hangen. Dat is, laten we ons vertellen, tegen de tocht. Een gevoelstemperatuur van min 15 is al niet prettig, maar als je dan ook nog in een tochtige tunnel moet werken is het nog minder fijn. 

Een Aziatische vrouw stopt op de kruising van de Mercuriusweg en de Röntgenweg. Naast haar stopt een student. Ze kijken. Kort overleg. Nee, die tunnel zit nu toch echt potdicht. Helaas. Ze vervolgen hun weg naar de andere kant van de Schie. Via de Röntgenweg en het Lokomotiefpad moeten ze ook wel op de plek van hun bestemming kunnen komen. Andere fietsers volgen hun voorbeeld. En als een heel natuurlijk proces volgt iedereen deze omleiding. Het zijn de eerste fietsers ooit die voor een dichte Abtswoudsetunnel stonden, maar zonder te morren fietsen ze snel verder, via de omleiding, richting de andere kant van de Schie. De gemiddelde Delftenaar raakt al niet meer van een omleiding in de war. Gelukkig maar… (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12