Delftse taxichauffeurs zijn boos over nieuwe standplaats bij station

Algemeen

De taxistandplaats bij het station staat vrijdagmorgen rond de klok van elf uur weer vol met taxi’s. Over de inrichting van de nieuwe standplaats is niet goed nagedacht, vinden de chauffeurs. In de hier in beeld gebrachte situatie kunnen de achterste vijf

DELFT – Delftse taxibedrijven zijn niet te spreken over hun nieuwe standplaats bij station Delft. De plek is volgens hen veel te klein voor het aantal taxi’s dat er gebruik van maakt, de plek is onlogisch en zonder overleg ingericht en ook de bewegwijzering laat te wensen over.

Begin dit jaar werd de nieuwe standplaats aan de andere kant van het station aangelegd, omdat de oude standplaats op het Stationsplein door de werkzaamheden aan de Spoorzone is veranderd in een bouwput. “Die nieuwe standplaats is waardeloos aangelegd”, zegt Stephan Zonneveld van Taxicentrale Zontax. “Het is te krap. Als er meer dan acht of negen taxi’s staan, en die staan er altijd, dan kunnen de chauffeurs die achteraan de rij staan de standplaats niet meer verlaten als ze bijvoorbeeld worden gebeld door een klant.” Als de chauffeurs de standplaats willen verlaten, moeten ze een bocht van 180 graden maken, om vervolgens dwars door de rijkelijk van verkeersdrempels voorziene wijk Westerkwartier te rijden om zo op een doorgaande weg te komen. Zonneveld: “Als je de standplaats uitrijdt is er een hele linke situatie, de voetgangers en fietsers komen hier van alle kanten”. Volgens hem is hier dan ook al één fietser aangereden.
Ook Deltax-directeur Peter van der Salm vindt de nieuwe standplaats helemaal niets. “Het is natuurlijk van de gekke dat we zo ver van het station moeten staan”, foetert hij. “Er is bovendien veel te weinig ruimte voor alle taxi’s, daar is gewoon niet over nagedacht. Taxi’s zijn in Delft een ondergeschoven kindje, dat vind ik een beetje jammer.” 

Ook Johan de Vos, van het taxibedrijf Delft Personen Vervoer, heeft kritiek op de enige taxistandplaats in de stad. “Die is sowieso te klein. Er is ruimte voor vijf of zes taxi’s, maar als je nu komt kijken, staan er wel een stuk of twaalf, dertien.” Hierdoor is het ook volgens De Vos vaak schier onmogelijk om de rij auto’s te verlaten als hij wordt weggeroepen. “Als je dan weg kunt, kom je in een keerlus. Hier staan regelmatig auto’s geparkeerd, waardoor je drie keer moet steken om weg te komen. Dat is niet echt handig.” Voor de klant is het volgens De Vos misschien niet zo boeiend. “Maar voor ons is dit vooral erg hinderlijk.” 

Eerder al kwam er kritiek op de nieuwe taxistandplaats bij het station. De Gemeente liet vervolgens weten dat die standplaats groot genoeg os voor het taxiaanbod in Delft en dat de standplaats de komende vier jaar blijft zoals die nu is. “Maar er moet echt iets aan gaan veranderen”, vindt De Vos. “Dat vinden alle chauffeurs, het is er nu veel te druk.” Als de plek vol is, moeten de chauffeurs volgens de officiële regels aan de Nijverheidsstraat wachten tot er een plekje vrijkomt. Volgens Ed Romein, van A Taxi, kun je vanaf daar zelfs met een verrekijker onmogelijk zien of er ruimte bij het station vrijkomt. Het probleem met de nieuwe standplaats zit hem volgens Romein en de andere chauffeurs in het feit dat er tussen de Gemeente en de taxibedrijven geen overleg is gepleegd. “De communicatie is heel slecht. Dat we nu ergens anders moeten staan is logisch, maar overleg dan eerst en vraag wat onze wensen zijn. Het is nu één groot drama. Niet alleen voor de taxi’s, maar voor iedereen. En we horen alles of twee dagen van te voren of we moeten het via de krant vernemen.”
Pogingen om iets aan de situatie te veranderen, leidden vooralsnog tot niets. Ook Van der Salm, van Deltax, beklaagt zich over het gebrek aan communicatie tussen de Gemeente en de Delftse taxibedrijven. Die worden volgens hem onvoldoende serieus genomen. “Er is vanuit een raam vanaf de Barberasteeg gekeken of een standplaats voor vijf taxi’s groot genoeg is, maar ’s ochtends om half tien staan er wel twintig taxi’s”, aldus Van der Salm. 

De oplossing is simpel, zeggen de taxichauffeurs. Zonneveld: “Op de standplaats zijn nu vier plekken om te laden en lossen. Heel raar, want door alle taxi’s kan geen mens deze plekken bereiken. Als ze deze plekken weghalen om ruimte voor de taxi’s te creëren en als ze de rotonde wat aanpassen, zou het al een stuk beter zijn.”
De chauffeurs beklagen zich verder over het gebrek aan borden die naar hun nieuwe standplaats verwijzen. Inmiddels is in het tunneltje onder het station één bord opgehangen. De eerste anderhalve maand was er echter helemaal niets dat naar de standplaats verwees, waardoor de chauffeurs het heft in eigen handen namen en met een zwarte viltstift op een ander bord een verwijzing naar hun nieuwe plek maakten.

Puzzelen
Ook de bereikbaarheid van Delft is iets waar de chauffeurs zich zorgen om maken. “We krijgen nu al klachten dat sommige ritjes duurder zijn dan voorheen. Dat gaat ons absoluut klanten kosten”, zegt Stephan Zonneveld. Johan de Vos vindt dat ze in Delft op te veel plekken tegelijkertijd bezig zijn. “Het is vaak puzzelen welke route ik het beste kan nemen. Als je niet bekend bent in Delft, word je daar helemaal gek van. Net als je gewend bent aan een nieuwe situatie verandert die weer.” Het zou volgens Van der Salm handig zijn als taxichauffeurs in Delft gebruik mogen maken van de busbaan. “In alle steden met een beetje allure mag dat. Maar in Delft niet. We willen hier zo veel mogelijk voor het milieu doen en we laten de taxi’s daarom zo ver mogelijk omrijden en de klant zo veel mogelijk betalen.” Hij voorspelt dat de stad de komende jaren nog een grotere verkeerschaos krijgt te verduren. “Dat wordt een verkeersinfarct wat uiteindelijk resulteert in een leegloop van de stad. Delft wordt zo onbereikbaar voor mensen van buiten de stad.” 

De Gemeente Delft en het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft laten bij monde van woordvoerder Marjet van Arkel weten nog niet op het artikel te kunnen reageren.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12