Afbeelding

Westerpop duurt twee dagen, de voorbereiding bijna het hele jaar

Algemeen

Editie: Week 34, Jaargang 20 |

De mannen van het bestuur van Westerpop, met van links naar rechts: René van Eijk, Marcel ’s-Gravenmade, Paolo Atzei, René Steijger, Sjaak van Heusden, Eric van Oosten en Jack Steijger. Op de achtergrond de Raamstraatkerk, waar pastoor Ben Bolmer altijd vlak voor en vlak na het festival de kerkklokken luidt voor Westerpop. (foto: Koos Bommelé)

DELFT – Het organiseren van een evenement als Westerpop heeft heel wat voeten in de festivalgrond. Sjaak van Heusden, Eric van Oosten en Marcel ‘s Gravenmade kunnen daarover meepraten.

De drie Delftenaren maken deel uit van een zevenkoppig bestuur dat elk jaar maandenlang bezig is met de voorbereiding van het gratis toegankelijke festival, dat dit jaar op vrijdag 24 en zaterdag 25 augustus plaatsvindt.

‘WE ZIJN HIER OOK BLIJ MET HONDERD EURO’

Sjaak van Heusden is secretaris en gaat over de sponsoring. De 61-jarige Delftenaar weet uit eigen ervaring dat het in tijden van economische tegenspoed niet meevalt om de sponsoring rond te krijgen. “Zeker door de recessie zijn toch wat sponsors afgehaakt”, vertelt hij. “Dat moet je op de één of andere manier compenseren. We zijn van alle kanten bezig om financieel rond te komen.” Dat lukt Van Heusden prima, want Westerpop kan al jaren op een trouwe schare sponsors rekenen. “Sommigen steunen ons festival al zo’n vijftien tot twintig jaar.” Twee grotere sponsoren haakten dit jaar af, maar dat wordt volgens Van Heusden gecompenseerd door kleinere bedrijven te vinden die het festival steunen. “We zijn hier ook blij met honderd euro.”

Op andere plekken in het land worden festivals afgelast omdat de organisatie het financieel niet rond krijgt. Daar heeft Westerpop geen last van. “Juist omdat we niet afhankelijk zijn van één of twee grote sponsoren”, denkt Van Heusden, die zich al vijftien jaar inzet voor het festival. Sponsor zijn heeft volgens hem ook alles te maken met gunnen. “Want degene die sponsort wordt er zelf nooit beter van.” Westerpop is daarnaast gezegend met een grote groep vrijwilligers, merkt hij op. Waar sommige organisaties met een tekort aan vrijwilligers kampen, heeft Westerpop zelfs een wachtlijst met lieden die wat voor het festival willen doen. “Mensen vinden het een hele eer om als vrijwilliger voor Westerpop te werken”, weet Sjaak van Heusden. Zelf is hij ook zo’n trotse vrijwilliger. “Ik leef voor Westerpop.”

Veel mensen weten volgens hem niet hoeveel werk die vrijwilligers verrichten. “Want heel veel gebeurt achter de schermen. Ik hou bijvoorbeeld lijsten bij, verstuur facturen, controleer de advertenties. Ik ben van april tot en met december met Westerpop bezig, want half december stuur ik de sponsors een kerstkaart.” Ook anderen doen veel. “Samen maken we er iets moois van. De ene zorgt voor een gezellige festivalmarkt, de ander voor het straattheater.” Al die enthousiaste vrijwilligers hebben er de afgelopen 23 jaar voor gezorgd dat Westerpop is uitgegroeid van een kleinschalig buurtfeest tot een gevestigde naam in de Nederlandse festivalwereld, merkt Van Heusden op.

‘IK ZOU NIET WILLEN DAT DE POMPEN LEEGVALLEN’

Eric van Oosten (45) organiseert, legt hij uit, ‘de natte kant’ van het festival. Dat doet hij samen met twee ‘rechterhanden’, die hem overal in bijstaan. “Ik hou me bezig met de inkoop van drank en ik organiseer de vrijwilligers achter de bars. Dat gaat om een man of zeventig. Ze werken vrijwillig, voor de lol en maken er een feestje van”, legt Van Oosten uit. Op het festivalterrein zijn drie punten waar drank wordt geschonken: Twee op het veld en eentje backstage. Bij elke bar is het mogelijk om zes biertjes tegelijkertijd te tappen. “Dat gaat dus heel snel.” De 45-jarige Delftenaar gaat bij de inkoop van drank altijd uit van een ‘mooi weer-scenario’. In dat geval is zo’n 10.000 liter bier nodig. Wijn, rosé en fris is in kleinere hoeveelheden nodig. Het is een heel enkele keer wel eens voorgekomen dat op Westerpop bijvoorbeeld geen Fanta of rosé meer verkrijgbaar was. Daar doen bezoekers volgens Van Oosten niet moeilijk over. “Dan nemen ze cola of een witte wijn.” Het festival heeft nog nooit zonder bier gezeten.

“Gelukkig niet. Ik zou ook niet willen dat de pompen leegvallen. Dan breekt denk ik de pleuris uit, want mannen willen bier hebben, haha.” Mocht dit doemscenario toch bewaarheid worden, dan staat Van Oosten in direct contact met de leverancier, die dan meteen nieuw bier kan laten aanrukken. “Daarover hebben we goede afspraken met de brouwer.” Westerpop kan de euro’s van de drankverkoop dan ook goed gebruiken. “Als er drankjes over de toonbank gaan, dan is er het jaar erop meer geld om leuke bands te boeken. De inkomsten uit de catering zijn het leeuwendeel van onze inkomsten. We moeten daar veel onkosten van betalen.” Dus houdt hij de komende week dagelijks de weersverwachtingen in de gaten. “Met prachtig weer hebben we meer bezoekers dan wanneer het volledig verregent, zoals vorig jaar. Het weer heeft overal invloed op, ook op de consumptie van drank.”

‘WE DOEN OOK VEEL SPECIAL EFFECTS, MET BIJVOORBEELD VLAMMEN OP HET PODIUM’

Marcel ‘s-Gravenmade (46) gaat over de productie. “Ik ben verantwoordelijk voor de opbouw en doe het uitvoerende werk samen met Paolo Atzei”, legt hij uit. ‘s-Gravenmade zorgt er samen met een ploeg van dertig vrijwilligers voor het dat het festivalterrein er elk jaar weer tiptop bijligt. Hij zet zich al langer voor het festival in. “Maar deze functie doe ik vanaf 2007. Ik heb er dus wel wat ervaring in gekregen. Ik leg de lat elke keer wat hoger.” Het veld blijft echter elk jaar even groot: 2600 vierkante meter. “Het terrein heeft dus z’n beperkingen. Het is elke keer weer een uitdaging om zoveel mogelijk bezoekers in een goede ambiance te ontvangen.” Daarbij probeert hij steeds te vernieuwen. “Toevallig heb ik net een doek besteld voor het backstage-gedeelte, met daarop foto’s van artiesten die hier hebben opgetreden. Ik ga echter nog niet teveel vertellen, want het is leuk als bezoekers volgend weekend nieuwe dingen zien.” Hij vindt de reacties van de festivalbezoekers belangrijk. “Want je bent er toch het hele jaar mee bezig.” En dus kan hij ervan genieten als hij hoort dat anderen hebben genoten op Westerpop.

‘s-Gravenmade regelt veel, zelfs het vuurwerk. Dat doet hij namens z’n eigen bedrijf Delft Fireworks Events, dat afgelopen weekend nog de vuurwerkshow op Waterpop verzorgde. “We doen tijdens Westerpop ook veel special effects, met bijvoorbeeld vlammen, confetti en meer gekkigheid op het podium.” Hij bemoeit zich zelfs met het afsteken van vuurwerk tijdens de vuurwerkshow na afloop. Wie echter denkt dat ‘s-Gravenmade dan driftig met een aansteeklont op en neer rent, vergist zich. “Want dat gaat allemaal elektrisch. Met een afstandsbediening wordt het afgeschoten.” Dat gaat altijd goed. “Er zijn nog nooit gewonden gevallen. Het gebeurt onder strikte regels en er komt ook altijd iemand namens de Provincie kijken.”

Hij kijkt echter het meeste uit naar ‘het feest onder mekaar’. “Woensdag komen we met een leuke, vaste ploeg bij elkaar. Dan gaan we drie dagen lang buffelen en gezellig samenzijn. Daarna wordt het hopelijk mooi weer. Tijdens het festival vind ik het, als ik over het veld loop, heerlijk om te zien dat anderen genieten. Daar geniet ik van.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12