Foto: Koos Bommelé
Foto: Koos Bommelé Foto: KOOS BOMMELE

Hemd van het lijf: Igor Ruland

Algemeen Hemd van het lijf

Igor Ruland is student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en deel van het TU Delft Hydro Motion Team van 2024.

Waarom hier op de foto?
Hier zie je mij staan in de werkplaats, waar het team veel tijd doorbrengt. Achter mij zie je een project van het team van een aantal jaar geleden - een boot die op zonne-energie werkt. In 2021 is het team overgestapt naar waterstof.

Wat is het Hydro Motion Team?
Wij zetten onze studie een jaar lang stop om voltijds te werken in een studententeam. We zijn iedere werkdag van 9.00 uur tot 17.30 uur, soms tot later, aanwezig in de werkplaats. Ons doel, wat de teams ieder jaar zelf mogen kiezen, is om van Nederland naar Engeland de Noordzee over te steken in een zelfgebouwde boot.

Is dat elk jaar zo?
Nee, dit is de eerste keer dat we naar Engeland zullen varen. Voorgaande jaren is het Hydro Motion Team steeds naar Monaco geweest om daar deel te nemen aan de Monaco Open Sea Class, maar omdat we daar vorig jaar wereldkampioen zijn geworden, wilden we dit jaar iets nieuws uitproberen. Wat wel hetzelfde blijft als voorgaande jaren is dat we zelf de boot ontwerpen, bouwen en er uiteindelijk ook zelf mee zullen varen.

En wat voor boot bouwen jullie?
Een ‘vliegende’ waterstofboot. Er zitten drie vleugels aan de onderkant van de boot, die op een bepaalde snelheid genoeg kracht genereren om de boot over het water te doen zweven. Daardoor is er veel minder weerstand.

Uit hoeveel mensen bestaat het team?
Dit jaar bestaat het team uit 23 studenten, van heel veel verschillende studies en nationaliteiten. We zijn opgesplitst in drie departementen die met de techniek bezig zijn, één departement dat zich bezighoudt met de exposure en het coördineren van evenementen, en dan is er nog een managementgroep.

Gaan jullie allemaal het water op?
Niet tegelijkertijd. Momenteel zijn acht van onze teamleden bezig om hun vaarbewijs en marifoon bewijs te halen. Er zullen steeds twee mensen tegelijkertijd in de boot zitten, maar omdat we best wel een flinke afstand afleggen, willen we ook graag kunnen wisselen. Er zal dus, ook tijdens de testperiode, steeds een supportboot meevaren. Ook voor de veiligheid, natuurlijk. Als we de echte oversteek gaan maken, zal er ook een groot supportschip meevaren, met professionals die ons kunnen helpen.

Waar in het proces zitten jullie nu?
We zitten nu in de productiefase, die tot eind februari zal duren. Daarna gaan we alles assembleren, wat zo’n drie weken zal duren, en dan beginnen we met testen. Eerst op het land, dan in het water, en in juli hopen we de oversteek te maken. We gaan er nu vanuit dat de oversteek in één dag gemaakt zou moeten kunnen worden.

Kan iedereen deelnemen aan dit project?
Iedere TU-student mag zich in principe opgeven om mee te doen aan een Dream Team. Het begint met een motivatiebrief en je CV en dan word je uitgenodigd voor een interview. Het leuke is dat de deelnemers van het voorgaande jaar de nieuwe deelnemers mogen kiezen. De alumni voorzien ons ook van feedback gedurende het proces.

Waarom heb jij dit Dream Team gekozen?
Ik heb altijd interesse gehad in zeilen en watersport, vandaar dat ik het Hydro Motion Team wel zag zitten. Dit is ook een vrij klein team, in vergelijking met andere Dream Teams, wat ervoor zorgt dat we erg hecht met elkaar zijn. Het leuke aan dit project is ook dat je in één jaar tijd alles bij elkaar doorloopt: je ontwerpt zelf, je bouwt zelf en je vaart zelf.

Als ik burgemeester van Delft was…
…zou ik ervoor zorgen dat studenten de mogelijkheid behouden om aan projecten zoals deze deel te nemen. We hebben namelijk binnen de industrie een voorbeeldfunctie wat betreft vergroening en verduurzaming, door te laten zien dat overstappen op waterstof een optie is.