Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

De standerdmolen of standaardmolen is het oudste type windmolen in de Lage Landen. De naam is afkomstig van het feit dat de kast van de molen op een standerd een rechtopstaande, ongeveer 60 tot 80 centimeter dikke stam zit.

De kast rust op de bovenkant van de standerd op een stormpen. Een tweede steunpunt voor de kast om de standerd is de zetel halverwege de standerd. Het midden van de kast zit niet op de standerd, maar meer naar achteren ter compensatie van het gewicht van het wiekenkruis. Hierdoor is de molen, afhankelijk van de hoeveelheid in de kast opgeslagen maalgoed, min of meer in evenwicht. Dat 'min of meer' was wel een puntje van aandacht. Het bleef goed opletten, zeker als er veel wind stond. Ooit stonden er vijftien windmolens op de stadswallen van Delft. Molen de Roos, ook wel bekend als de Roosmolen, aan de Phoenixstraat is als laatste overgebleven. De molen werd in 1679 geplaatst op de stadswal omdat de originele standerdmolen op die locatie omgevallen was. Inderdaad, door een fikse storm.

In die plaats werd de huidige molen, een 'stellingmolen', neergezet. Begin jaren '80 bleek dat door het afgraven van de wallen, het dempen van de singel en bemaling ervoor zorgden dat Molen de Roos tamelijk scheef begon te staan. Doordat door deze verzakking ook de kapconstructie ernstig was aangetast, werd om veiligheidsredenen het wiekenkruis verwijderd. In drie jaar tijd wist stichting 'Molen de Roos', samen met een aantal overheden en bedrijven én met heel veel steun van de Delftenaren, voldoende geld binnen te halen om de molen grondig op te knappen, zodat Prins Claus hem op 28 september 1990 feestelijk kon openen. Omdat Molen de Roos precies op het traject van de te bouwen spoortunnel staat, werd voor dit probleem een oplossing gezocht.

Na veel wikken en wegen werd uiteindelijk besloten de molen in zijn geheel te voorzien van een nieuwe vloer en deze te verankeren aan 45 stalen buispalen die zo'n 24 meter diep op de harde zandgrond zijn gefundeerd.

Via deze 45 buispalen is de molen compleet met vloer en al 1 meter omhoog gevijzeld, zodat er ruimte vrijkwam onder de molen voor het bouwen van het dak van de treintunnel. En nu staat-ie er weer bij alsof er niks is gebeurd.