Afbeelding

Wat IK zeggen WIL

vaste rubrieken

Editie: Week 40, Jaargang 22 |

Spoorzone en Sebastiaansbrug (1)
DELFT - Allereerst wil ik de krant Delft op Zondag bedanken voor de reeks artikelen ‘hoe het ook alweer zo is gekomen’ over de Spoorzone en de Sebastiaansbrug. Als de betrokken politici hun eigen waarheden opdissen en als de gemeenteraad geen belangstelling heeft om te onderzoeken hoe een en ander zo is ontspoord dat Delft financieel geheel aan de grond zit, dan moet de journalistiek maar in dat gat springen. Naar aanleiding van het artikel van Bjinse Dankert over de historie van de vervanging van de Sebastiaansbrug moet me het volgende van het hart. De wens van de provincie was dat de nieuwe brug één meter hoger zou worden, ‘mede om het scheepvaartverkeer op de Schie te verbeteren’. Tegelijkertijd heeft de provincie echter goed gevonden dat er iets verder op de Schie, vlak naast de Hoornbrug, een nieuwe lage fietsbrug is gebouwd. Dat lijkt me dan weer een project dat de scheepvaart op de Schie juist níet verbetert. Het is wel duidelijk dat de provincie op het punt van de scheepvaartbelangen geen eenduidige lijn volgt, zeker ook gelet op het feit dat die nieuwe fietsbrug niets wezenlijks toevoegt aan het netwerk van fietspaden. Of is het zo dat Delft moet bloeden voor een hogere brug, ter compensatie van de extra hinder voor de scheepvaart van die nieuwe fietsbrug bij Rijswijk? Als Delft wat harder had onderhandeld met de provincie over hun hoogtewens, had er misschien al lang een goedkopere nieuwe Sebastiaansbrug gelegen.
Ernst Neher, Delft

Spoorzone en Sebastiaansbrug (2)

DELFT - Wat mij opvalt is dat niemand de moeite neemt om na te gaan hoe het nu juridisch zit met de Spoorzone en Sint Sebastiaansbrug. Een kleine moeite, die veel duidelijk zou kunnen maken. Men volstaat er nu mee om elkaar zwart te maken. Maar goed, dat is al jaren zo in de Delftse politiek. Wat de Spoorzone betreft: iedereen zal instemmen met de constatering dat de financiële crisis, en daarna de onroerend goed crisis, de oorzaken zijn van de nu te verwachten tekorten. Konden de commerciële partijen ongestraft weglopen, en de Gemeente Delft met het probleem laten zitten? Simpelweg: ja! Artikel 6: 258 van het Burgerlijk Wetboek regelt dat. Daarin staat dat een overeenkomst ontbonden kan worden op grond van onvoorziene omstandigheden, die zodanig zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten. Aangenomen wordt dat men hierop een beroep mag doen als de waardeverhouding tussen de wederzijdse prestaties in ernstige mate is verstoord, ten gevolge van niet voorziene of voorzienbare omstandigheden. Het lijkt me duidelijk dat daarvan in dit geval sprake is. De Sint Sebastiaansbrug: anders dan bij de Spoorzone-contracten was ik daarbij niet betrokken. Ik spreek hier dus vermoedens uit. Maar de parallel ligt  erg voor de hand. Partijen komen een project overeen, waarin inhoud, kosten, en tijd essentieel zijn. Dan blijkt dat de kosten aanzienlijk hoger zijn dan eerst gedacht. Natuurlijk rijst vervolgens de vraag wie hier iets doms heeft gedaan. Maar als de nu geraamde kosten aanzienlijk hoger zijn dan eerst gedacht, dan hebben we dezelfde casus als hierboven. En ook een contract met een deadline, en een boete bij overschrijding daarvan had niet geholpen. Stoere taal, maar juridisch volstrekt onhoudbaar door de strikte bepaling van art. 6: 258 BW. Tot slot toch nog even de Spoorzone: daar rijst de vraag of de Gemeente Delft zich niet met een vergelijkbare redenering zou kunnen losmaken van de knellende financiële afspraken met het Rijk. Ik denk dat daar zeker mogelijkheden liggen. Ik neem aan dat de gemeente zich dit ook realiseert.
Mr D.J. van Doorninck, voormalig juridisch adviseur spoorzone project.

 

Hek langs Hoornseweg
DELFT - Wat fijn dat de krant Delft op Zondag aandacht besteed aan het nieuw geplaatste hek langs de Hoornseweg/Buitenwatersloot. Het zicht is enorm veranderd en zeker sterk verslechterd. Als fietser vind ik de situatie nu erg gevaarlijk. Mede door de hoge haag voor het Thomashuis heb ik als fietser totaal geen zicht op het verkeer dat uit de ronde hoeken kan komen. Zo botste ik al bijna op een klein kind, dat daar wiebelend fietste. Er was echt geen plaats meer om uit te wijken. Zo heb ik ook bijna een vrouw met kinderwagen geramd, terwijl ik zo voorzichtig mogelijk fiets. De straten rond deze stoep annex fietspad liggen dieper. Hierdoor heb je nog eigenlijk al geen zicht op het verkeer wat eventueel gaat komen. Vanuit het gezichtspunt van de automobilist is de situatie zeker net zo gevaarlijk. Je hebt vanuit de Drogerij en Oliemolen absoluut geen goed zicht op het komende verkeer. Je moet in verhouding verder op de weg staan om de situatie te overzien. Ondanks die open gaten, die als ‘oplossing’ in het hek zijn gecreëerd. Kortom: een absurde, gevaarlijke situatie en het is wachten op het eerste slachtoffer dat tegen het hek of tegen de te hoge heg wordt geramd. Ik hoop echt dat de Gemeente Delft zijn verstand gaat gebruiken. Erg jammer dat er niet iemand van de gemeente de situatie ter plekke heeft uitgeprobeerd. Niet alles lukt aan de tekentafel. Misschien is er een kinderboerderij die dit hek goed kan gebruiken. Dan worden de 7000 euro misschien nog nuttig gebruikt.
Hanneke Zelvelder, Den Hoorn

Bedankt
DEN HOORN - Graag wil ik de personen bedanken die vorig weekend, zaterdagnacht rond 3 uur ’s nachts, in de Schoolstraat in Den Hoorn zo grappig waren om de schaftkeet van de schilders van ‘Van den Burg’ te verplaatsen. Deze stond dus op een gegeven moment met het trekgedeelte in de zijdeur van de pas bij elkaar gespaarde auto van mijn zoon. Jullie snappen vast wel hoe blij hij was met deze verrassing op de zondagmorgen, toen hij met zijn vrienden had afgesproken om naar een festival te gaan. Zeer grappig hoor! Misschien een volgende keer even wat beter nadenken, of liever gezegd: gewoon voortaan met je poten van andermans spullen afblijven!
R. Aarts, Den Hoorn

Een grap?
DELFT - GroenLinks en de PvdA nodigen ons, Delftenaren, uit om mee te praten over de financiële toekomst van onze stad.  Deze partijen hebben er (mede) voor gezorgd dat Delft nu aan de rand van de financiële afgrond staat. Door gebrek aan deskundigheid, het fout op fout stapelen en een ondemocratische houding, gekenmerkt door een volledig gebrek aan transparantie, is het nu een puinhoop. In plaats van excuses aan te bieden en stilletjes in hoekje te gaan zitten om je zonden te overdenken, willen ze nog steeds meepraten over de toekomst van Delft. Onvoorstelbaar. Onder welke steen komen ze vandaan? Daarom hoop ik dat dit een vroege 1 april grap is. De collegepartijen vinden het nog te vroeg voor een onderzoek naar de financiële ellende, waarschijnlijk verwachten ze dat het nog erger wordt en wachten ze daarop. Hoezo transparant en democratisch! De Delftse Rekenkamer gaat zich niet op de huidige financiële problemen van Delft storten. Wat doet de Rekenkamer, die benoemd wordt door de gemeenteraad, eigenlijk wel? Als je dit niet wilt of kunt onderzoeken, dan vraag ik mij af waar ze dan wel mee bezig zijn. Het fundamentele probleem in Delft is dat de collegepartijen vasthouden aan het pluche en elkaar de hand boven het hoofd houden. Morgen verkiezingen, zodat de Delftenaar kan oordelen, zou de beste oplossing zijn. Helaas, dit verhaal is nog lang niet afgelopen…
Jan van der Veen, Delft

Donornier
DELFGAUW - Inmiddels heeft de realiteit het artikel over mijn donornier, in de krant Delft op Zondag van 28 september, alweer ingehaald. Ik heb afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ik een zware behandeling krijg, waarbij ze m'n hele afweer stil gaan leggen, in de hoop de nier te kunnen redden...
Linda van der Zwan, Delfgauw

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12