Afbeelding

Hemd van het Lijf: Jim Hoogmoed

vaste rubrieken

Editie: Week 18, Jaargang 23 |

Jim Hoogmoed (21) is teammanager van het Eco-Runner Team, dat de auto met de laagste luchtweerstand ter wereld heeft gebouwd en van 21 tot en met 24 mei deelneemt aan de Shell Eco-Marathon.

1. Waarom wilde je hier, in jullie werkplaats aan de Stevinweg, worden gefotografeerd?
“Dat is niet zo moeilijk. Hier zijn we al bijna een jaar dagelijks aan het werk om de auto met de minste luchtweerstand te ontwikkelen. Dat doen we met een team van zes voltijders en veertien deeltijders. Ik heb hiervoor mijn studie een jaar stilgezet.”

2. Heb je altijd al iets met auto's gehad?
“Nee, maar wel met techniek. Ik heb zelfs geen rijbewijs. Maar ik zie dit voertuig ook niet als een auto. Het is gewoon een supervet voertuig.”

3. Waarom besloot je je bij het team aan te melden?
“Toen ik hier ging studeren wist ik dat er dit soort teams waren en leek het me leuk daaraan deel te nemen. Dat het het Eco-Runner Team werd, kwam vooral door een huisgenoot die vorig jaar al in het team zat. Mond-tot-mondreclame blijkt altijd de beste manier om aan nieuwe teamleden te komen.”

4. Hoe zijn jullie erachter gekomen dat jullie ontwerp de minste luchtweerstand heeft?
“Door een windtunneltest die we hebben gedaan. Wij mogen van de TU een paar keer per jaar kostenloos gebruik maken van de windtunnel; dat is voor andere teams echt onbetaalbaar. Uit zo'n test bleek inderdaad dat ons ontwerp minder luchtweerstand heeft dan welk ander ontwerp ook.”

5. Als team draaien jullie heel wat jaren mee: de rek is er toch ook een keer uit?
“Dat zou je denken, maar is nog niet zo. Daarbij zijn er ten opzichte van vorig jaar wat extra spelregels bijgekomen, waardoor er een heel ander ontwerp moest komen en we op een andere manier moesten nadenken. Uiteindelijk heeft het tot een nog beter ontwerp geleid.”

6. Valt jullie model nog te verbeteren?
“Absoluut. Wij zijn heel sterk op het gebied van aerodynamica en mechanica, maar we hebben geen expert op het gebied van elektronica in het team. Ik denk dat daar de nodige winst op valt te behalen. Het zou mooi zijn als er volgend jaar een elektronicastudent in het team komt. Andere teams hebben hier ook een gebrek aan.”

7. Als ik burgemeester van Delft was, dan...
“... zou ik mensen informeren over dit soort teams. Wat in deze hal gebeurt is uniek. Zo'n vierhonderd studenten zijn bezig en er komt nauwelijks een hoogleraar aan te pas. Door hier aandacht aan te schenken, kan je een soort chauvinisme opwekken. Het zou prachtig zijn als Delft trots op ons is en ons tijdens de Eco-Marathon komt aanmoedigen.”

8. Wat houdt jouw rol als teammanager in?
“Ik onderhoud de contacten met de sponsoren en organiseer activiteiten binnen het team. Je zou kunnen zeggen dat ik de processen zo aerodynamisch mogelijk laat verlopen. Daarnaast verleen ik als werktuigbouwkundige hand- en spandiensten.”

9. Val je na de Shell Eco-Marathon niet in een zwart gat?
“Voor veel teamleden zit het project er dan op, maar voor mij niet. Ik houd me dan vooral bezig met de overdracht en het samenstellen van het team van volgend jaar.”

10. Welke les is je de afgelopen maanden het meest bijgebleven?
“Dat een team van twintig studenten beter in de hand te houden is dan een bedrijf. In een bedrijf doen mensen niet altijd wat ze zeggen. Vaak komt dat niet uit onwil voort, maar uit een bepaalde organisatie, die niet altijd even efficiënt is.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12