Afbeelding

Wat ik zeggen wil - 15 Juli 2012

vaste rubrieken

Editie: Week 29, Jaargang 20 |

Lezers schrijven en mailen naar Delft op Zondag
Brieven maximaal 300 woorden

Anonieme brieven en reacties op advertenties worden niet geplaatst

DELFT - Namens vele buurtbewoners wil ik de Gemeente Delft bedanken voor het plaatsen van nieuwe doelpalen en prachtige hekken op het trapveldje aan de Koetlaan. Ook op andere plekken in de wijk is dat gebeurd. Fijn dat daar nog geld voor beschikbaar is in deze barre tijden. Hulde aan de Gemeente Delft.

Jaap Kleimeer, Delft

DELFT – Bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier ontvangen deze week een nieuwsbrief van de Belangenvereniging Olofsbuurt-Westerkwartier, met daarin een enquête over nieuw parkeerbeleid. Wij roepen buurtbewoners op om deze enquête massaal in te vullen en uw wensen aan ons kenbaar te maken. Waarom een enquête? De Gemeente Delft is al meer dan een jaar bezig om een nieuw parkeerbeleid te ontwikkelen. Dit alles past in de ambitie Parkeren in 2020. Daarin staat: ‘Delft is een gastvrije, bereikbare en dynamische stad met een sturend faciliterend parkeerbeleid, met oog voor duurzaamheid, innovatie en eenduidigheid. Dit binnen de randvoorwaarden van beschikbare fysieke ruimte, leefbaarheid, vitaliteit, verkeersveiligheid, kostenefficiëntie en beschikbare middelen’. Prachtig taalgebruik, maar er is nog geen belangenvereniging die enig idee heeft wat dat gaat betekenen voor het huidige bewonersparkeren in de Schil. Gaan de tarieven nog meer omhoog, of juist omlaag? Worden de tijden aangepast naar de binnenstad? Gaat de bezoekerskaart volledig verdwijnen, of komen er overal mixparkeerplaatsen met de daaraan gekoppelde parkeerautomaten in de wijk? We hebben geen idee wat er gaat gebeuren. Er is één zekerheid en dat is dat de Gemeente Delft de parkeergarages graag vol wil hebben. De Gemeente heeft hierin een groot belang, want zij is voor 100 procent aandeelhouder van Parking Delft. Wij willen graag voor de volgende vergadering op 15 augustus weten wat u van ons huidige systeem vindt. Hoe meer mensen reageren, hoe beter wij belangen en wensen kunnen meenemen naar de paneldiscussies. Namens de Belangenvereniging Olofsbuurt-Westerkwartier.

Harry van Adrichem, Delft

DELFT – Studenten hebben onderzoek gedaan naar de relatie tussen studenten en Delftenaren. Wat blijkt; wij Delftenaren vinden al die studenten van toegevoegde waarde voor de stad. Daarnaast blijkt volgens het ‘onafhankelijke onderzoek’, dat door studenten zelf is gedaan, dat studenten en niet-studenten zo’n goed contact hebben met elkaar. Ik vraag me af wie is ondervraagd. Ik heb nog geen Delftenaar gehoord die hieraan heeft meegewerkt. En als er al Delftenaren hebben meegewerkt dan wonen ze waarschijnlijk niet in de buurt van studenten. Of ze moeten van geschreeuw, harde muziek, kots op straat en tweehonderdvijftig aftandse fietsen voor hun deur houden, dan is het natuurlijk leuk om tussen de studenten te wonen. De meesten mensen houden hier echter niet van. Dat jullie studenten nu met een eigen onderzoek willen aantonen hoe goed jullie eigenlijk bezig zijn, en van de daken schreeuwen dat we zo’n goede band willen hebben, is prima. Ik lach echter om de uitkomsten van het ‘onderzoek’ en ik poep op het onderzoeksrapport. Net zoals jullie schijt aan alle Delftenaren hebben. En waarom praten jullie allemaal precies hetzelfde?

M. Veldmate, Delft

DELFT – Vorige week vrijdag ben ik weer door de Prinses Irenetunnel gelopen en ik werd wederom aangereden. Daarna ben ik ook nog uitgescholden omdat ik er wat van zei. Een man kwam op de fiets met aan zijn hand een andere fiets. Hij had een enorme vaart. Daar kan hij ook niets aan doen, want de tunnel loopt behoorlijk steil. Hij zag me ‘plotseling’ lopen en kreeg de fiets die hij aan zijn hand had niet goed onder controle en hij reed vervolgens tegen m’n arm aan. Nu heb ik ‘gelukkig’ aan allebei de kanten ‘slechts’ een blauwe plek, dankzij de Gemeente Delft. Verder viel het mijn man op dat in het autogedeelte van de tunnel nog een hele rijbaan ongebruikt ligt. Het gaat hier om het stuk vanaf de Hoven, dus gewoon aan de kant van de fietstunnel. Op die baan zouden gewoon fietsers kunnen rijden, geen probleem. Ook staan er alleen maar borden dat het een fietspad is, maar niet dat er óók voetgangers lopen. Verder las ik vanochtend in de krant dat ze ook de Abtswoudsebrug dicht doen voor een paar weken. Zitten de voetgangers van de hele wijk, oudere mensen, mensen met kinderen en/of huisdieren èn slechtziende mensen vast in de wijk. Of ze moeten met een soort levensmoeheid het lef hebben om via de Zuidwal richting het centrum te lopen of de Prinses Irenetunnel in te gaan.

Hetty Elmendorp, Delft

DELFT - De Zuidwal is al jaren de gevaarlijkste fietsroute van Delft. Van 2003 tot 2006 heb ik als gemeenteraadslid al vele keren gezegd dat voorzieningen voor fietsers veilig moesten zijn voordat de grote bouwprojecten zouden beginnen. Dit had de doorstroming in Delft kunnen verbeteren. In de periode van 2006 tot 2009 was ik voorzitter bij de Fietsersbond en is de Zuidwal alleen nog maar gevaarlijker voor fietsers geworden. De Zuidwal was door de leden drie jaar achter elkaar uitgeroepen tot de gevaarlijkste fietsroute van Delft. Of dat heeft geholpen? Het excuus dat de Zuidwal in augustus minder belast zal worden door fietsers vanwege de heropening van de Abtswousetunnel gaat ook niet op. De Abtswoudsebrug gaat dan dicht vanwege onderhoud. De stroom van fietsers zal dan toch z’n weg moeten vervolgen via de Zuidwal of de Kruithuisweg. De komende vakantieperiode zijn de scholen en universiteiten gesloten, maar de ondernemers in de binnenstad hopen toch dat de bezoekers de winkels en horeca veilig op de fiets kunnen bereiken. Op het gemeentebestuur hoeven we niet te rekenen, want die zijn op zomervakantie. Niet dat dat veel verschil maakt. Het enige wat we kunnen doen, voordat we in Delft op de fiets stappen, is een schietgebedje doen en heel goed uitkijken. Ooit zal de situatie verbeteren. Hopelijk zijn er in de tussentijd zo min mogelijk verkeersslachtoffers, veroorzaakt door slaperige aannemers die het met de fietsers in Delft niet zo nauw nemen.

Ronald Kroon, Delft

DELFT - Onlangs zat ik in Den Haag op een terrasje naast een poller. Nadat er een auto overheen gereden was en de poller weer omhoog ging, kwam er een fietser aan die vlak langs de poller wilde rijden. Door de nabijheid van de fiets zakte de poller snel weer naar beneden. Kennelijk zit daar op de poller een veiligheidsschakeling met een magisch oog. Dat lijkt me de juiste oplossing om nagenoeg alle beschreven problemen te voorkomen.

D. van Arkel, Delft

DELFT – Wereldreiziger Van der Enden vertelt in de vorige editie van de krant Delft op Zondag dat hij in een Europese stad is geweest waar pollers waren aangebracht en waar je over de hoofden van de toeristen kon lopen. Misschien moet Van der Enden eens kijken naar de vele steden waar, na een poller-echec, verantwoordelijke bestuurders ervoor hebben gekozen de afgrijzelijke stalen sta-in-de-wegs voor eens en voor altijd onder het plaveisel te laten afzinken. Ga eens praten in Deventer, Zutphen, Groningen, Brugge, Gent, Leuven of in Lier. Daar heeft men gekozen voor een simpel rood bord met een witte balk. Een bord dat inderdaad een klein risico in zich draagt dat een verdwaalde toerist het negeert. Daarvoor hebben we dan altijd nog de stadswachten die, in plaats van meteen een bon uitschrijven, de overtreders ook publieksvriendelijk zouden kunnen wijzen op de gemaakte fout. Op die manier zou Delft haar status als gastvrije Prinsenstad echt waarmaken. En Van der Enden, voorde geschiedschrijving, onder die 266 stommelingen bevond zich ook een aantal Delftenaren, zelfs Delftse politieagenten en brandweermannen.

M. Stoelinga, Delft

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12