<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Ron voor zijn pronkjuweel
Ron voor zijn pronkjuweel (Foto: )

De laatste echte mooie

DELFT - Als je er eenmaal mee besmet bent, kom je er niet meer vanaf: het Citroën-virus. De twee boezemvrienden Ron Schenk en Peter Kloet hebben de speciale CX-variant van de 'aandoening'.

Peter: " We kennen elkaar zowat ons hele leven en we rijden al heel lang Citroën. Ron heeft mij eigenlijk besmet met het Citroën-virus."
Ron: "Mijn eerste wagen was een GS. Daar heb ik er tig van versleten. Die roestten zo hard, met vijf jaar waren ze weg. Met Peter ben ik een keer naar een CX wezen kijken en vanaf die tijd zijn we CX-gek."
Peter: "Jij was al eerder gek. Je bleef maar zeggen hoe super die hydraulische vering was. Dus toen ben ik ook begonnen in een GS. Dat reed best aardig, maar de CX, ja, dat was hogerop, met elektrische ramen, airco en zo. Sindsdien heb ik CX gereden. Ik heb een keer een droom gehad. Dat ik die CX die ik hiervoor had wegdeed en er spijt van kreeg. Nou, dat kwam uit: toen ik hem verkocht had, kreeg ik me toch een spijt! Nu heb ik deze. Hij is getaxeerd op 12.500 euro, maar ik heb er wel meer geld in gestoken."
Ron: "Die van mij is nog niet getaxeerd. Ik moet mijn A,B,C en D stijlen nog bekleden, maar technisch is ie in orde. Laatst op een veiling heb ik GTI-velgen gekocht. Was een rib uit mijn lijf. Maar iedereen is er enthousiast over."
Peter: "Ik heb ook GTI-velgen natuurlijk, maar er horen eigenlijk GTI Turbo velgen op. Allemaal leuk en aardig, maar daar kunnen alleen speciale banden op en die kosten 400 euro. Per stuk! Dus dat ga ik even niet doen!"

In het stuur bijten
Ron: "Meestal pakken we de CX in de weekenden en heel af en toe naar het werk. Ze gaan nu drie maanden achter slot en grendel vanwege de wegenbelasting. Dan komen ze er in maart weer uit. Dan beginnen de vogeltjes te fluiten en dan hebben we er echt zin in om die CX weer de wei in te sturen. Qua rijeigenschappen is het een onovertroffen auto. Ik kan rustig met 50 over de verkeersdrempels rijden, daar merk je niks van. En hij ligt ontzettend vast op de weg. Hij kan echt nog goed meedoen."
Peter: "Ik kan ze allemaal bijhouden, die Audi's en BMW's. Die van mij heeft iets van 200 pk."
Ron: "Dat ding is bloedsnel, ik zie altijd alleen zijn achterlichten! Niet iedereen kan trouwens zomaar in een CX stappen. Je moet wennen aan het lichte sturen, maar hij is toch heel direct. En hij remt heel fel. Er staat iets van 120 bar op die rembekrachtiging. Als je dat niet weet, bijt je zo in je stuur!"

Mooie dood
Peter: "Meestal raak je wel uitgekeken op een auto, maar de CX vind ik nog steeds mooi. Het is een tijdloos modern ontwerp. Als we achter elkaar rijden, willen we nog wel eens gas geven, lekker op de linker baan als het effe ken. Dan hebben we wel bekijks, iedereen gaat opzij. Het is de laatste echt mooie Citroën. Mensen zien graag hoe die auto omhoog komt als je hem start. Je moet echt heel erg oppassen met sleutelen onder die auto, want als je het vergeet dat hij in zijn rustpositie terug zakt, dan kan je zomaar geplet worden door je eigen auto."
Ron: "Geplet door een CX, dan heb je wel een mooie dood gehad!"
Voor de rubriek zijn we op zoek naar vrouwen(!) en mannen met een klassieker, die het leuk vinden om er iets over vertellen. Mail me, en dan kom ik graag langs: ronkampers@gmail.com


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>