Afbeelding

Roland Koopman van RTL Z presenteert dit jaar De Kracht van Delft

Algemeen

DELFT – Het ondernemersevent De Kracht van Delft ontwikkelt zich, net als de Delftse economie, elk jaar. Enkele jaren geleden werd gestart met de ondernemersverkiezing. Dit jaar zijn verscheidene Delftse tafelgasten aan het event toegevoegd.

Zij gaan aan tafel het debat aan over de toegevoegde waarde van Delft als vestigingsplaats voor bedrijven en de wijze waarop zij Delft - zowel in Delft zelf, Nederland als internationaal - 'smoel' geven. Dit gesprek leidt Roland Koopman, nu vooral bekend van RTL Z.
Roland Koopman is geen onbekende in de wereld van ondernemers. De 49-jarige financieel journalist werkte in de jaren '90 als verslaggever en nieuwslezer voor RTL Nieuws. Sinds 2001 is hij vooral in beeld als nieuwslezer bij RTL Z. De ideale man dus om een gesprek over de relatie tussen de stad Delft en succesvolle Delftse ondernemers te leiden.
Roland Koopman is, vertelt hij, niet echt bekend met de typische Delftse ondernemers. "Maar bedrijven zoals Senz en Deltares ken ik natuurlijk wel. Ook bij RTL Z is er regelmatig aandacht voor de innovatieve kant van het Delftse bedrijfsleven. Die is ook voor de Nederlandse economie van belang. Verder is Delft belangrijk vanwege de TU Delft, die voor spin offs zorgt in de technologie en de biotechnologie."
De Delftse namen en rugnummers kende hij nog niet. Tot vorige week. Toen had hij op het kantoor van Rabobank Zuid-Holland Midden, organisator van De Kracht van Delft, alvast een gesprek met de tafelgasten. "Het exacte gesprek, dat tijdens het event wordt gevoerd, kun je natuurlijk niet voorkauwen. Maar we spraken alvast over initiatieven die de Delftse ondernemers afgelopen jaren ondernamen, wat die opleverden en wat ondernemers nog meer zelf kunnen doen. Welke problemen spelen in Delft en wat is de rol van samenwerking en overlegplatforms? En welke rol verwachten de ondernemers van de Gemeente Delft? Op zulke onderwerpen willen we focussen."
Van zo'n gesprek met en tussen de tafelgasten kunnen collega-ondernemers in de zaal wel wat leren, verwacht Roland Koopman. "Want of het nou horecaman Ed Hoogendijk is of Philip Hess van Senz: ze kijken met een heel andere blik naar Delft, maar hebben allebei kennis over hoe ze zichzelf in hun omgeving promoten. Wie daarnaar luistert, kan hier altijd iets van opsteken", denkt Koopman.
Hij laat zijn eigen mening achterwege. "Ik stel de vragen, de anderen geven de antwoorden. Ik hèb er zelf ook geen mening over, ik ben geen Delftse specialist. De mensen in de zaal hebben meer aan de kennis van de verschillende tafelgasten, dan aan mijn mening." Koopman verwacht er zelf ook wel iets van op te steken. "Dat is voor mij ook een voorwaarde als ik word gevraagd als presentator: het moet wel in het verlengde van mijn werk voor RTL Z liggen. Een event als De Kracht van Delft, daar steek ik ook iets van op. Want of het nou gaat om een multinational of de bakker op de hoek; het is altijd interessant om te horen waarom beslissingen worden genomen en waarom sommige initiatieven werken en andere niet. Daar kom je alleen achter als je mensen spreekt, in plaats van te googelen. Dan kom je ook wel wat te weten, maar lang niet alles."

Vak apart
Zo'n gesprek in goede banen leiden is een vak apart. "Maar soms gaat het ook vanzelf", weet Koopman. "Het is sterk afhankelijk van wie op het podium zit en wat het thema is. Als je expressieve types aan tafel hebt: die doen het belangrijkste werk. Soms is het ook sleuren, dan moet je als presentator echt op zoek naar prikkelende uitgangspunten, zodat aan tafel een debat ontstaat. Je zoekt die spanningslijn op. Dat is mijn rol. Het draait echter om de boodschap en dat de zaal zich vermaakt. En met de mensen die tijdens De Kracht van Delft aan tafel zitten, lijkt me dat geen probleem."
Koopman vindt het fantastisch dat in Delft een event als De Kracht van Delft wordt georganiseerd. "Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, het lijkt me heel leuk. Delft heeft Vermeer, de Oranjes en de Porceleyne Fles, maar ik denk niet dat Delft daardoor sterk 'gebrand' is. De TU Delft, innovatie, leuke bedrijfjes en jonge studenten met gekke ideeën, dát is méér de 'branding' van de stad. Als ondernemer in zo'n stad moet je samen de keuze maken wat je wilt." En dan is De kracht van Delft een goed moment om hier eens met z'n allen bij stil te staan…

Meer weten?

Meer weten? Kijk dan eens op de website www.dekrachtvandelft.nl. Aanmelden voor de ondernemersverkiezing is niet meer mogelijk, maar iedereen kan zich nog wel aanmelden als aanwezige op het event, dat dinsdagavond 24 november plaatsvindt in Theater de Veste.