Afbeelding

Baaf Automotive overtuigende winnaar Kracht van Delft 2014

Algemeen

Editie: Week 48, Jaargang 22 |

Het grote moment: Wim Thijs (links) roept Manfred Bavelaar (tweede van links) uit tot winnaar van de Kracht van Delft 2014. Tim Kock en Jord Althuizen klappen voor de winnaar. (foto: Koos Bommelé)

DELFT – Baaf Automotive is maandag 24 november uitgeroepen tot Delftse Ondernemer van het Jaar 2014 tijdens ondernemersbijeenkomst De Kracht van Delft in Theater de Veste. De autohandel en –werkplaats van Manfred Bavelaar en Joost Noordam versloeg barbecuecateraar Smokey Goodness en denktank Het Collectief.

Door: Dennis van den Berg

De aanwezige ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf kregen in de Rabozaal van De Veste eerst een presentatie van wetenschapper Rolf Hut te zien. Hij spiegelde het publiek het belang van goede ideeën voor: “Innoveren is falen. Het is de kunst om de talloze ideeën die in je opkomen te filteren, zodat je de allerbeste, winstgevende ideeën overhoudt.” Zo zag hij zijn naar eigen zeggen zijn beste vinding – een supersoaker met een ‘explosief’ mengsel van cola-light en Mentos – mislukken op de markt, terwijl hij wel succes wist te behalen met een door hem geïnnoveerde regenmeter. Marco Hofland, directievoorzitter van de Rabobank Zuid-Holland Midden, haakte hierop in: “Voor een goed plan is altijd geld.” Die uitspraak kreeg hij niet veel later als een boemerang terug …

Vakjury
Namens de vakjury werden Richard Straver, online ondernemer en winnaar van de Kracht van Delft 2013, en dr. ir. Wim Thijs van de TU Delft op het podium geroepen door presentator Joost Verhoeff. Zij mochten de drie finalisten van de Kracht van Delft naar voren roepen: Jord Althuizen van Smokey Goodness, Tim Kock van Het Collectief en Manfred Bavelaar van Baaf Automotive. Thijs ging in gesprek met de drie ondernemers, wier ondernemingen in strak vormgegeven filmpjes werden gepresenteerd. Toen Thijs opmerkte, dat Bavelaar 60.000 euro van de Rabobank had kunnen lenen voor zijn onderneming, zette de autohandelaar grote ogen op en protesteerde hij luidkeels: “Ik heb er wel bij de bank om gevraagd, maar niks gekregen.” Een foutje van Thijs, die daarmee de sponsor van de Kracht van Delft onbedoeld maar merkbaar in verlegenheid bracht.

Publieksprijs
Dit jaar waren er twee prijzen te verdelen: naast de vakjury had ook het publiek zich via de website mogen uitspreken over de finalisten. Het Collectief bleek de meeste stemmers op de been te hebben gebracht en won zo de publieksprijs. Thijs wist de spanning vervolgens naar het kookpunt te brengen met zijn bekendmaking van de winnaar van de juryprijs. Baaf Automotive kwam als overtuigende overwinnaar naar voren. Bavelaar kon het zeer waarderen: “De jury heeft voor een echte ondernemer gekozen. Mijn compagnon Joost Noordam en ik hebben vier jaar geleden onze nek uitgestoken. Toen we begonnen, was er al tien jaar geen nieuw autobedrijf van start gegaan in Delft.” Hoewel Baaf Automotive het dus grotendeels op eigen kracht heeft moeten rooien, neemt hij de Rabobank niets kwalijk: “We hebben bewezen dat we, ondanks de crisis, een goed en betrouwbaar autobedrijf neer kunnen zetten. We hebben grote plannen: de website verkoopjeauto.nl, waarmee we onze voorraad virtueel flink vergroten, en de Baaf Academy, ons opleidingstraject waarmee wij autotechniekstudenten laten wonen en werken bij ons bedrijf. Uit deze prijsuitreiking blijkt de waardering voor onze aanpak.”


Baaf is zondag 30 november om 14.20 uur te zien in het tv-programma Life Style Experience op RTL4.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12