Afbeelding

Niemand wil betalen voor nieuwe sloten op opengebroken bergingen

Algemeen

Editie: Week 5, Jaargang 22 |

Hans Leonard (links) en Nico van der Meer.

DELFT – Oudere bewoners van de Aletta Jacobsstraat en Ricardishof voelen zich niet meer veilig. Onlangs werden hier zestien bergingen opengebroken. Ze vinden het niet terecht dat ze, als ze hun berging beter willen beveiligen, dit zelf moeten bekostigen.
In beide straten wonen louter 55-plussers. Velen zijn de zeventig zelfs al gepasseerd, vertellen Nico van der Meer en Hans Leonard, die beiden in de bewonerscommissie zitten. De ouderen wonen al jaren met plezier en zonder problemen in dit deel van de stad. Tot twee weken geleden, toen ze ontdekten dat inbrekers het op hun bergruimtes hadden voorzien. Alle inhoud met enige waarde was door de dieven meegenomen. Beide mannen snappen wel waarom de inbraak zo makkelijk ging. “Die bergingen zijn beveiligd met cilindersloten, die breken ze er zo uit”, vertelt Nico van der Meer. Als je na die deuren in het centrale deel van de berging komt, scheidt alleen een dunne deur de dief nog van de buit. “Die deurtjes breek of trap je er zo uit”, vervolgt de bewoner.
Nadat ze de inbraak ontdekten belde Hans Leonard direct 112. De politie was druk met een spoedgeval, maar zou meteen daarna komen. Hij belde nog een keer. En nog een keer. Maar de politie kwam niet. “Ik kreeg op een gegeven moment een vrouw aan de lijn die zei dat ze niet voor inbraak in bergingen kwamen. We moesten het via internet regelen”, vertelt Leonard.
Onbegrijpelijk, vinden de twee. Het merendeel van de ouderen heeft geen internet. “Je wordt aan je lot overgelaten en aan alle kanten in de maling genomen”, vindt Van der Meer. Positief was wel dat Woonbron al snel alle deuren en sloten kwam repareren. “Daar zijn ze voor verzekerd, dus dat maakt ze niet zo veel uit. Maar degene wiens deur is ingetrapt is zijn spullen en centjes kwijt”, geeft Van der Meer aan.
Politiewoordvoerder Cor Spruijt bevestigt dat de politie niet uitrukt voor een opengebroken berging. “In het verleden wel, maar die tijd ligt achter ons”, geeft hij aan. “Woninginbraken hebben wel onze prioriteit, daar zetten we extra personeel op in.” Het verbaast Spruijt dat, terwijl er in zestien bergingen is ingebroken, er slechts vijf aangiftes binnen zijn gekomen. “Ik weet dat de wijkagent bij één van de gedupeerden langs is geweest, dus er is wel degelijk contact geweest met de slachtoffers.” Spruijt adviseert alle gedupeerden aangifte te doen, des te groter is de kans dat de politie iets met de zaak kan doen. “Het is niet zo dat we er nu niets aan doen, maar als iedereen aangifte doet kunnen we er bijvoorbeeld het surveillanceniveau op aanpassen of in burger surveilleren. Alles begint met aangifte doen. Dat kan via internet, maar ook telefonisch of aan het bureau.”

Nooit meer
De oudere bewoners willen zo’n inbraak nooit meer meemaken. Dus, vinden Van der Meer en Leonard, moet er iets aan die sloten worden gedaan. “De bergingen zijn gemakkelijk goed te beveiligen zijn door een plaatje voor het cilinderslot te maken”, vertelt Van der Meer. “Ik dacht: Dat doet Woonbron wel even. Maar het enige wat ze vertelden is dat we kunnen laten opmaken wat dit kost. Dan kunnen ze het in de huurprijzen verrekenen. Lekker is dat.” Verder kregen bewoners volgens hem te horen dat ze ook hun eigen deuren konden beveiligen. “Die zijn echter zo dun; daar vált niets aan te beveiligen.”
Woonbron-directeur Dennis Gerlof bevestigt dat Woonbron inderdaad niet de kosten voor extra beveiligde deuren gaat betalen. “Als de bewoners wat extra’s willen dan kan dat, maar dit wordt dan inderdaad in de huur of de servicekosten meegenomen. De bewoners hebben aangegeven dit niet te willen, zij vinden dat Woonbron de kosten volledig voor haar rekening moet nemen.” Dat is de gebruikelijke gang van zaken, weet Gerlof. “Ook ten opzichte van andere complexen is het niet terecht als we hier wel extra beveiliging financieren, en op andere plekken níet.” Hij benadrukt dat de kosten best meevallen. “Dat heb je het over enkele euro’s per maand extra.”

Logischer
Het lijkt Van der Meer logischer als Woonbron zorgt dat haar huurders niet hoeven te vrezen dat hun spullen worden gestolen, zonder hiervoor in de buidel te moeten tasten. “De sloten die er nu op zitten waren 25 jaar geleden prima. Maar overal waar wordt ingebroken, hoor je dat het om cilindersloten gaat.” Leonard vindt dat de gang van zaken rond de inbraak ‘niet correct’ is gegaan. “We gaan het nu zelf regelen en zelf onze deuren beveiligen, want de sloten die er op zitten voldoen niet meer aan de eisen.” Van der Meer: “Het is van de gekke dat wij opdraaien voor iets wat hun pakkie an is. Maar als we het niet doen gebeurt het straks weer. Je kunt er donder op zeggen dat het niet lang duurt voordat de volgende deur eraan gaat. Wij en veel andere bewoners voelen ons niet veilig meer.” (JN)

 

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12