Afbeelding

Provincie zette Delft onder druk over miljoenenpost Sebastiaansbrug

Algemeen

Editie: Week 38, Jaargang 22 |

Voor de tramrails op de campus van de TU Delft is de eerste tram nog ver weg. Een klein deel is alweer geasfalteerd.

DELFT – De Gemeente Delft heeft 5,5 miljoen euro aan extra bouwkosten voor de vervanging van de Sint Sebastiaansbrug voor eigen rekening genomen omdat de Provincie Zuid-Holland dreigde te stoppen met het ontwikkelen van de nieuwe brug. Dat blijkt uit geheime stukken die in het bezit zijn van de krant Delft op Zondag.

Door: Bjinse Dankert

Het college ging met die extra kosten overstag, mede doordat het had verzuimd harde afspraken te maken wanneer de brug af moest zijn.

De Gemeente Delft is eind vorig jaar onder zware druk gezet door de Provincie Zuid-Holland om miljoenen aan extra bouwkosten voor de vervanging van de Sint Sebastiaansbrug te betalen. Dit gebeurde nadat bij de provincie duidelijk was geworden dat de bouw van de nieuwe brug veel meer geld zou gaan kosten dan eerst was berekend. De provincie liet daarop Delft weten te willen stoppen met het project en opnieuw te beginnen - tenzij Delft met meer geld voor de dag zou komen. Het College van B en W ging uiteindelijk overstag om het merendeel van de extra kosten, in totaal 5,5 miljoen euro, voor eigen rekening te nemen.

Hoofdpijndossier
De vervanging van de brug over de Schie is de belangrijkste missende schakel om de tramlijn 19 naar de TU Delft campus af te kunnen maken. Het bouwproject is door de jaren heen uitgegroeid tot een waar hoofdpijndossier voor bestuurders, gekenmerkt met een aaneenschakeling van blunders en onenigheid tussen de bestuurslagen. Ondertussen liggen de rails op het campusterrein van de universiteit al klaar voor de eerste tram, die volgens de eerste bouwplannen eind 2007 had moeten arriveren. Die wens bij de gemeente is al lange tijd vervlogen. De afgelopen jaren rekende het stadsbestuur er vurig op dat trams uiterlijk eind 2015 over een nieuwe brug konden rijden. Ook dat bleek uiteindelijk voorbarig: begin dit jaar kondigde VVD-wethouder Lennart Harpe wederom vertraging aan, weer omdat de schep niet zoals gepland bij de Sebastiaansbrug de grond in kan.

Geheim overleg
De urgentie bij het vorige college om de trambaan zo snel als mogelijk gereed te krijgen, in elk geval voor 2016, vormde één van de hoofdredenen om vorig jaar de extra miljoenen te slikken. Dat blijkt uit het verslag van een geheim overleg dat wethouder Harpe afgelopen zomer hield met Delftse raadsleden. Ook wilde het vorige college, waarbij voormalig wethouder Milène Junius (CDA) de verantwoordelijkheid droeg voor het vervangen van de Sebastiaansbrug, vasthouden aan het nieuwe brugmodel dat was uitgekozen. Het bouwen van deze zogenaamde tafelbrug, een brug waarvan het wegdek recht omhoog kan worden geduwd als een schip wil passeren, bleek na nieuwe berekeningen van de provincie miljoenen duurder uit te vallen.


De provincie was echter niet bereid om die extra kosten op zich te nemen, vertelde Iwan de Vries, de projectmanager van de tramlijn bij de gemeente, tijdens het overleg met commissie- en raadsleden. “Het standpunt van de provincie was: we gaan nooit zo'n bedrag in een brug in Delft steken.” De provincie liet de Gemeente Delft vervolgens weten geheel te willen stoppen met het verder ontwerpen van de tafelbrug en helemaal opnieuw te willen beginnen met ontwerpen – tenzij Delft flink meer geld zou inleggen voor de bouw van de tafelbrug. De Vries: "Dan maar opnieuw naar de ontwerptafel was de inzet van de provincie. Of dat teruggaan naar de ontwerptafel de provincie ook was gelukt, weet je natuurlijk nooit."

Achilleshiel
De provincie maakte zo maximaal gebruik van de achilleshiel van het contract dat wethouder Junius in de zomer van 2012 met de provincie had afgesproken. Junius had namelijk geen keiharde afspraak met de provincie gemaakt wanneer de provincie de brug af zou moeten hebben. Zo'n afspraak had Junius echter klip en klaar eerder dat jaar aan de Delftse gemeenteraad beloofd: “Met de provincie zal een deadline worden afgesproken van oplevering van de Sebastiaansbrug, uiterlijk in het tweede kwartaal van 2015.”


Dat is niet gebeurd, blijkt ook na bestudering van het contract. Verder blijkt uit het geheim overleg van afgelopen zomer dat Junius het onderwerp wel heeft aangekaart tijdens het overleg met de provincie – maar uiteindelijk niet doorpakte. De Vries: “Er was geen afspraak gemaakt over een afdwingbare opleverdatum, dus met een boete. Daar is wel over gesproken, maar daar is uiteindelijk door bestuurders van gezegd: zo gaan we als overheden niet met elkaar om.”
Het gevolg was echter dat de Gemeente Delft geen juridische stok meer achter de deur had over de opleveringsdatum van de brug. Het gaf de provincie eind vorig jaar de volle ruimte om te kunnen dreigen andere brugmodellen nog te willen onderzoeken. Dit  zou tot verdere vertraging gaan leiden – zonder dat Delft de provincie kon dwingen, op straffe van boetes, de tafelbrug toch op tijd te gaan bouwen. Tegenover de raadsleden tijdens het overleg van afgelopen zomer erkent Harpe de blunder. Volgens Harpe moet “een contract niet meer zo afgesloten worden, maar dat zijn nu eenmaal wel de feiten die er liggen.”


Volgende week in deze krant: Een reconstructie van acht jaar blunderen rond de Sebastiaansbrug.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12