Afbeelding

Eindelijk is het zover: de trein gaat door de tunnel

Algemeen

Editie: Week 44, Jaargang 22 |

DELFT – Menigeen heeft er lang naar uitgekeken en dit weekend is het zover: de eerste passagierstrein rijdt zaterdagmorgen door de Delftse spoortunnel. Hiermee komt het proces van oplevering van de tunnel, alsmede de eerste lijndiensten weer een stap dichterbij.

De realisatie van de viersporige stille tunnel zal het einde betekenen van het tweesporige treinviaduct en de daarbij horende geluidsoverlast dat vele Delftenaren al tijden een doorn in het oog is. De verdubbeling van het aantal treinsporen zorgt voor een betere doorstroming.


“Naar deze eerste testrit hebben een hele tijd uitgekeken”, zegt Irene van Oudenniel, communicatieadviseur bij Spoorzone Delft. “De wens om ondergronds te gaan was er natuurlijk al enkele decennia, maar pas in 2009 ging de eerste schop in de grond.”
Sinds die tijd is er veel gebeurd, weet Van Oudenniel. “Inmiddels zijn de ruwbouw en de afbouw van de tunnel af en kunnen de systemen en processen in de tunnel worden getest.” Om die tests te kunnen uitvoeren is het van belang dat er een 'echte' trein door de tunnel gaat. De eerste treinrit staat voor zaterdagmorgen 1 november gepland en ProRail heeft hiervoor vele uitnodigingen verzonden. Geïnteresseerden, die ook worden rondgeleid door het nieuwe station, hoeven zich volgens Van Oudenniel niet druk te maken dat er iets fout kan gaan tijdens de tests. “Inmiddels is namelijk al wel vastgesteld dat de tunnel veilig is. De tests die we nu uit gaan voeren hebben vooral betrekking op de techniek in de tunnel. Er wordt dus vooral uitgezocht of de technische systemen in de tunnel klaar zijn voor exploitatie.


Zo vindt zaterdag onder meer een hittedetectietest plaats. “Dit houdt in dat wordt gekeken naar de werking van de detectoren. Zij zouden een seintje moeten geven op het moment dat het te heet wordt in de tunnel, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat zij reageren op iedere trein die door de tunnel rijdt.” Zaterdagmorgen wordt ook de treinstilstanddetectie getest. “Hierbij gaat het om de vraag hoe gereageerd wordt op het moment dat een trein stilstaat ín de tunnel. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Bij het station horen treinen stil te staan, maar een stilstaande trein in de tunnel leidt tot problemen bij de doorstroming van andere treinen.”
De testrit van zaterdagmorgen is de eerste in een reeks van tests. “In de maanden erna wordt doorgetest of de systemen goed op elkaar reageren en gaandeweg dat proces wordt duidelijk wanneer de tunnel in gebruik genomen kan worden”, legt de woordvoerster uit. “Op dit moment houden we het tijdstip van ingebruikname op voorjaar 2015. Afhankelijk van het succes van de tests kunnen we bepalen of dat rond maart of rond juni is.”

 

Staal, stenen en nog eens staal
De lengte van de tunnel is 2,3 kilometer. Voor een tunnel met vier sporen en een lengte van 2,3 kilometer is nodig: 16.000 ton spoorstenen, 16.000 meter dwarsliggers en 20.000 meter spoorstaaf. Het totale spoorzonegebied is 30 hectare groot. Er komen twee fietsenstallingen met ruimte voor in totaal 7.000 fietsen. Er komt een parkeergarage voor 650 auto’s en een stadspark van 24.000 m2.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12