Afbeelding

Nieuw station kampt nog met kinderziektes

Algemeen

Editie: Week 12, Jaargang 23 |

De 5000 plekken tellende fietsenstalling is nog geen drie weken open, maar staat bomvol fietsen. Afgelopen weekend moest ‘ie al worden afgesloten.

DELFT – Delft heeft een gloednieuw station, maar wel één dat kampt met wat kinderziektes. De fietsenstalling staat regelmatig vol, de eerste fietsen zijn al gestolen, mobiele telefoons hebben op het perron en in de tunnel geen bereik en treinen rijden hier nog altijd maximaal 80 kilometer per uur.

Dat laatste komt door de overdruk in de tunnelbuis, wat al eerder in deze krant is vermeld. Draaideuren gingen daardoor te hard draaien. Hiervoor is echter nog geen pasklare oplossingen gevonden, behalve dat treinen langzamer rijden en de deuren strakker zijn afgesteld.

Fietstalling
De fietsenstalling werd vorig weekend afgesloten nadat alle vijfduizend plekken waren bezet. Fietsers die hun rijwiel toch wilden stallen, werd verzocht dit elders in de omgeving te doen. Opmerkelijk, want de stalling is nog geen drie weken open. “Tot voor kort kon je in Delft betalen om je fiets droog en veilig te parkeren”, mailt Maarten van Dam naar Delft op Zondag. “Nu kan dat niet meer en zitten we met een dure nieuwe stalling die in het weekend vol is, en straks ook doordeweeks. Dit lijkt mij niet acceptabel.”
Ronald de Gruijter uit Den Hoorn vond vorige week wèl een plekje voor z’n fiets in de stalling, maar ook dit liep niet goed af. Zijn 1500 euro kostende fiets werd gestolen. Hij vond het nooit een punt in de buidel te moeten tasten voor de fietsenstalling. En hij was niet blij met de gratis stalling. “Je ziet de problemen al aankomen”, zegt De Gruijter. “In zo’n stalling is een grotere kans op diefstal en beschadiging. Zo’n voorziening is natuurlijk een walhalla voor fietsendieven”, stelt De Gruijter. Zijn vrees werd bewaarheid en hij snapt wel waarom. “Je creëert schijnveiligheid. Mensen hebben de indruk dat hun fiets veilig staat. Er staan relatief veel dure fietsen, die normaal gesproken in de betaalde fietsenstalling zouden staan.” De Gruijter heeft van zijn rijwielhandelaar uit Den Hoorn vernomen dat hier ‘bij bosjes’ mensen binnen zijn gekomen omdat hun fiets gestolen was in de nieuwe stalling.

Dat bericht verbaast Inge Rijgersberg, woordvoerster bij de NS. “Ik heb het aan meerdere mensen nagevraagd, maar we hebben geen meldingen gekregen van fietsendiefstal”, laat ze weten. “Ook de beheerder bij het Fietspunt in de stalling heeft er niets over gehoord. Het lijkt me dat je het daar meldt als je je fiets kwijt bent. Er hangen camera’s in de stalling, maar van de politie hebben we geen verzoeken gehad voor videobeelden. Bijzonder. Wij willen het ook graag weten als hier fietsen worden gestolen.” Rijgersberg bevestigt dat fietsers de toegang tot de stalling wordt ontzegd zodra deze vol is. “Anders worden fietsen in gangpaden en voor nooduitgangen gezet.”

Er komt in de toekomst overigens nog een andere fietsenstalling bij het station: De Coenderstalling. Deze zal 3500 plekken tellen, maar is pas in 2017 gereed.

Bereik
Dan was er nog het al eerder in deze krant vermelde probleem met het bereik van mobiele telefoons op het station. Rijgersberg: “Wij ‘krijgen’ een station als het af is en wordt opgeleverd, dan pas zie je wat beter kan.” Inmiddels weet ook de NS dat je met je mobiele telefoon niet op alle plekken op het perron en op niet één plek in de tunnel bereik hebt. “We zijn nu met onder meer ProRail en KPN in gesprek om daar een oplossing voor te vinden.” Wanneer die komt, weet ze niet. “Maar het is niet binnen een week of maand opgelost.” KPN heeft, legt de NS-woordvoerster uit, ‘ruimte nodig’ om dit probleem te verhelpen. “Waarschijnlijk moeten we dat daarom combineren met een buitendienstregeling.”

Hebben we daarmee alle probleempjes en uitdagingen gehad? Neen. Al weken achtereen is steeds in de nacht van donderdag op vrijdag van 22.45 uur tot 01.30 uur tijdelijk geen treinverkeer mogelijk tussen Den Haag en Rotterdam. Reizigers mogen dan met de bus naar of door Delft reizen. “Dat is vanwege geplande bovenleidingswerkzaamheden aan de nieuwe infra bij de aansluiting van de tunnel naar het bestaande spoor”, legt Mercedes Grootscholten van ProRail desgevraagd uit.

Niet weemoedig
De NS kijkt niet weemoedig terug op de eerste drie weken van het nieuwe station Delft. “Je weet van tevoren dat je tegen punten aan gaat lopen, dat calculeer je in”, zegt Rijgersberg. “Station Delft is een uniek en compleet nieuw gebouw. Net als met een nieuwbouwwoningen loop je dan tegen dingen aan. Het is echter niet onoverkomelijk en we zijn op zoek naar oplossingen.”

Verder zijn er ook heel veel positieve reacties te horen, merkt ze op. “Veel mensen zijn even komen kijken en waren blij verrast te zien hoe mooi het is geworden. Al voor de opening stonden mensen vanaf het busplein door de ramen naar binnen te gluren. Over het algemeen zijn de reacties heel enthousiast. Dat is voor ons heel leuk om te zien.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12