Afbeelding

ProRail experimenteert met oplossingen voor overdruk

Algemeen

Editie: Week 10, Jaargang 23 |

De draaideur bij het station is inmiddels strakker afgesteld.

DELFT – De eerste week van het nieuwe station en de spoortunnel verliep wat stroef.

Door brandalarmen die spontaan afgingen moest treinverkeer meerdere keren worden stilgelegd en werd het station ontruimd. In de spoortunnel ontstond bij snel rijdende treinen een dusdanige overdruk dat de draaideuren op het station op hol sloegen. Treinen mogen daardoor met maximaal 80 kilometer per uur door de tunnel rijden. ProRail is momenteel druk met de oplossing voor het probleem rond de overdruk. “Er zijn veel mogelijke oplossingen”, legt Huub Veeneman van ProRail uit. “Halverwege de tunnel zijn bijvoorbeeld druknivelleringsroosters die je open, dicht of half open kunt zitten. Daar experimenteren we nu mee.”

Een andere oplossing kan het deels openstellen van de westbuis die nu nog niet in gebruik is, zijn,. “We kijken of het scheelt als we die buis, die nu is afgesloten, op een kiertje zetten.” De draaideuren zijn strakker afgesteld zodat deze niet meer hard rond draaien als een trein passeert. Volgens Veeneman was er vooraf wel degelijk goed gedacht en gerekend. “Je maakt een bepaalde inschatting van hoe dat uitpakt, daar zijn ook computerprogramma’s voor. En als het station er eenmaal staat heb je manieren om zoiets bij te sturen.” Daar is ProRail nu mee bezig. “En daar gaan we mee verder, want we willen weer dat treinen met 140 in plaats van met 80 kilometer per uur door de tunnel kunnen rijden. Overigens merkt, wat de dienstregeling betreft, niemand er iets van dat treinen minder hard mogen rijden.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12