Even bellen met ...

Algemeen

Chantal Kouwenhoven van Hotel Johannes Vermeer en de hotelsectie van KHN afdeling Delft. De boekingssite Hotels.com meldt dat in 2011 mensen op hun site drie keer zo vaak naar hotels in Delft zochten als het jaar daarvoor.

- Het bericht van Hotels.com lijkt me goed nieuws voor jullie. Er zijn vast enorm veel kamers geboekt vorig jaar...
“Wij hebben er weinig van gemerkt. Bij Hotel Vermeer is het aantal boekingen vorig jaar een klein beetje gestegen, zo’n twee procent . Ook van de hotels om me heen hoor ik geen spectaculaire verhalen.” 

- Hoe valt dit bericht dan te verklaren?
“Ik zou het niet weten. Ik word niet heel warm van die boekingssite. Ons hotel staat er wel op, maar we krijgen zelden gasten via hen binnen. Ik zit meteen even online te kijken... Het valt me op dat veel Delftse hotels er niet eens op staan. Daarnaast denk ik dat het particulieren zijn die via de site zoeken naar een hotel. In Delft gaat het vooral om zakelijke klanten van DSM, TU Delft, TNO, Exact en Shell Rijswijk. Daar gaat zo’n 75 procent van de kamers heen. Kortom, als Hotels.com een stijging merkt in interesse voor Delft, dan zegt dat weinig.“ 

- Hotels in Leiden zouden het volgens hen geweldig doen. Ook onzin?
“Dat zou wel kunnen kloppen. Den Haag en Leiden hebben in 2011 goed gedraaid, weet ik. Delft blijft in vergelijking met deze steden achter in groei. Ik denk dat onze stad vooral dagjesmensen trekt. Toeristen bezoeken hier wel musea, gaan uit eten en gaan winkelen, maar slapen doen ze ergens anders. Je doet Delft even in een paar uur.” 

- Wordt het geen tijd om dat beeld te veranderen?
“Daar wordt hard aangetrokken. De hotels en stadsmarketing zijn bezig om Delft beter op de kaart te zetten bij Nederlandse toeristen. Ik merk overigens dat onze promotie langzaam effect begint te krijgen. Stelletjes weten Delft steeds vaker te vinden voor een weekendje weg. Ook zorgt de goede samenwerking van hotels onderling, zoals het samen plaatsen van grote groepen en leuke acties met goodiebags, voor meer gasten. Ondanks deze inspanningen zijn we de klap van 2009 nog niet te boven.” 

- Wat was dat voor klap?
“In korte tijd verdubbelde het aantal kamers in Delft doordat er een paar grote hotels bij kwamen. Het aanbod oversteeg daardoor de vraag.” 

- Wat zijn de vooruitzichten voor 2012? Het Nederlands Bureau voor Toerisme zegt dat we door de crisis dichter bij huis op vakantie gaan.
“Dan gaat het vooral om gezinnen. Die kiezen eerder voor Scheveningen dan voor Delft. Ik denk dus niet dat we daar profijt van zullen hebben. Ik hoop vooral dat mensen crisis-moe worden. We worden door de media de put ingepraat. Echter, de meeste mensen verdienen nog steeds hetzelfde. Waarom zou je dan achter de geraniums gaan zitten en je leven saai maken? Ga er lekker op uit! Ik ga positief dit jaar tegemoet.” (LT)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12