Afbeelding

Nieuwe Sebastiaansbrug, nieuwe tegenvaller voor Gemeente Delft?

Algemeen

Editie: Week 45, Jaargang 20 |

De Sebastiaansbrug, één van de belangrijkste bruggen in de stad, moet worden vervangen.

DELFT – Het ontwerp voor de nieuwe Sebastiaansbrug, waar de betrokken partijen het over eens waren, blijkt duurder uit te vallen dan werd gedacht. Een nieuw ontwerp zou nog meer vertraging opleveren, dus wil het Delftse stadsbestuur volgens de SP die extra kosten grotendeels op zich te nemen.


De huidige Sebastiaansbrug is al langere tijd aan vervanging toe. Na jaren van vertraging werden de Gemeente Delft en de Provincie Zuid-Holland het dit jaar met elkaar eens over een nieuwe brug, een volgens het ‘tafelmodel’. Het wegdek gaat bij die nieuwe brug, als er boten moeten passeren, op vier punten omhoog. De brug wordt één meter hoger dan de huidige. Optie twee was een brug volgens het ‘basculemodel’, een ontwerp dat meer vergelijkbaar is met de huidige brug. Beide opties zouden volgens deskundigen, zo zeiden zij ten tijde van het besluitproces, ongeveer even duur zijn.


Dat blijkt nu dus niet het geval. Sterker nog: De nieuwe Sebastiaansbrug wordt volgens SP-raadslid Maurits Bongers een stuk prijziger dan voorheen werd aangenomen. Op de precieze cijfers ligt geheimhouding, maar volgens Bongers wordt de nieuwe Sebastiaansbrug ‘veel duurder’ dan werd gedacht en moet Delft voor het ‘overgrote deel’ van de meerkosten opdraaien. De Provincie, sinds twee jaar regievoerder in de realisatie, vindt het volgens hem prima als uit kostenoverwegingen alsnog voor een basculebrug wordt gekozen. Delft op haar beurt wil dat níet.


Dat zou namelijk betekenen dat een nieuwe brug moet worden ontworpen en er opnieuw ruimtelijke ordeningen-procedures moeten worden begonnen. “Dat kost ongeveer anderhalf jaar”, weet Bongers. Tijd die Delft niet heeft, want de bouw van de nieuwe brug moet in de zomer van 2014 beginnen. De nieuwe brug is essentieel voor de komst van Tram 19, die in het najaar van 2015 over de nieuwe brug moet tuffen. “Die vertraging vindt het college zo vervelend dat B en W wil dat Delft de meerkosten betaalt. Als dat gebeurt wordt die planning van eind 2015 wel gehaald, maar het is voor Delft de zoveelste financiële zeperd.” Als het aan Bongers en de SP ligt, wachten we daarom gewoon weer anderhalf jaar. “Want wij vinden dit geen manier van doen. We hebben afspraken met de Provincie hierover.” Die houdt volgens Bongers echter de poot stijf. “Omdat ze weten dat Delft haast heeft. Zuid-Holland heeft ons in de houdgreep.”
Precieze cijfers en bedragen zijn helaas niet bekend, want een meerderheid van de commissie Spoorzone Verkeer en Ruimte heeft bepaald dat deze discussie tussen beide overheden vertrouwelijk is. “Het is natuurlijk ook een pijnlijke zaak”, vindt Bongers. “Dat ze - in verband met de aanbesteding - de cijfers geheim willen houden, snap ik wel. Maar zo’n conflict met de provincie kún je niet onder de pet houden.”
Gemeentewoordvoerder Jan Langstraat bevestigt dat er gesprekken over de nieuwe Sebastiaansbrug plaatsvinden tussen de Gemeente en de Provincie. “De inhoud daarvan is onder oplegging van geheimhouding gedeeld met de gemeenteraad. Vanwege die geheimhouding kan ik hierover verder geen mededelingen doen”, geeft Langstraat aan. De planning van de brug, met de oplevering die eind 2015 plaatsvindt, ligt volgens hem nog steeds op schema. Op de vraag waarom er geheimhouding zit op de discussie rond de Sebastiaansbrug, antwoordt Langstraat dat het college dit verzoek heeft ‘gemotiveerd met artikel 10 lid 2 sub b van de Wet Openbaarheid van Bestuur’. “Dit betekent dat geheimhouding gewenst is vanwege de bescherming van economische of financiële belangen van de Gemeente. In dit geval wil het college voorkomen dat aanbestedingsgevoelige informatie in de openbaarheid zou komen. Dat zou de positie van de Gemeente kunnen schaden.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12