Dubbel Delft: zondag 14 december

Algemeen

Wie Delft niet kent, zal het idee hebben dat er rond de Scheepsmakerij weinig veranderd is. Maar de oude foto laat zien dat er toch zo het nodige is veranderd. Zoals de Rotterdampoortbrug, die een druk bevolkte verbinding vormde met de TH-wijk.

Maar ook aan de Scheepsmakerij zelf zijn grote verschillen te zien. Eerst even een duik in de historie. In de zestiende eeuw kreeg ene Dirck Ariensz toestemming om een huis te bouwen buiten de Rotterdamse Poort. Deze Dirck was scheepmaker en hij ging zijn beroep daar uitoefenen. 

Zoals gebruikelijk komen er in de loop van de tijd ook andere namen voorbij, zoals ‘Langs de Schie op de Schepemakers’ en ‘Zuideinde ten oosten van de Schie’. Het wijkje rond de Scheepmakerij lag in die tijd buiten de stadswallen. Het had alle kenmerken van een buitenwijk. De huizen aan de kade hadden grote erven en tuinen. In de wijk bevonden zich ook bleekvelden, een herberg en een paar boerderijen. In 1869 vestigde zich op deze plek olieslagerij L. Vliegenthart. Het bedrijf kocht langs de Scheepmakerij een windmolen, de stoomolieslagerij ‘de Jonge Jacob’ en een ernaast gelegen koetshuis. 

De windmolen was ooit in 1841 gebouwd door ene Jan de Blom. Het was een achtkantige molen met voor die tijd veel mogelijkheden. De molen diende eerst als fineerzagerij. Later sloot hij er ook een pel- en volmolen op aan. Het vollerswerk bestond uit het reinigen en verdichten van lakens door er met houten heien op te slaan. Vliegenthart groeide in de loop van de tijd uit tot een goed lopend bedrijf dat zich specialiseerde in oliën en vernissen. Met steeds meer gebouwen en gebouwtjes langs de Scheepmakerij en ooit zelfs een eigen vrachtschip. Meest markante overblijver is ongetwijfeld pakhuis ‘De Liefde’, dat onlangs nog op een fraaie manier werd gerestaureerd. Opmerkelijk is het ontbreken van ‘De Liefde’ op de oude foto. 

De rest van de kleinere huizen en pakhuizen is of verdwenen, of in de loop der tijd grondig her- en verbouwd. Terug van weggeweest is de mogelijkheid voor plezierboten om in deze ‘kolk’ aan te meren. Er is nu zelfs een heuse passantenhaven. Daarnaast is Delft bezig om zich meer te profileren als ‘Waterstad’. Binnenkort wordt er een Watercentrum geopend en wellicht krijgen we aan de Hooikade een havengebouw. Zodat passanten niet alleen aanmeren om letterlijk en figuurlijk bij te tanken, maar ook om al die mooie locaties kunnen bezoeken die u als Delftenaar al kent. En wekelijks in deze rubriek tegenkomt…

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12