Afbeelding

Waar een wil is komt geen weg, hoopt Zuidmade Collectief

Algemeen

Editie: Week 45, Jaargang 22 |

Charlie van Leeuwen (links) en Cor Pater zijn fel tegen de komst een nieuwe ontsluitingsweg door hun nu nog vrij rustige wijkje Zuidmade.

DEN HOORN – Tussen de Reinier de Graafweg en de A4 moet een nieuwe ontsluitingsweg komen. Omwonenden van dit nu nog rustige stukje Den Hoorn zijn in het verweer gekomen. Zij vrezen de komst van 35.000 voertuigen pet etmaal, luchtvervuiling, een onveilige situatie, waardedaling van hun koophuizen en geen compensatie.

De omwonenden in Den Hoorn hebben zich verenigd in het Zuidmade Collectief. Zij proberen het tracé Hooipolderweg/Zuidhoornseweg al twee jaar tegen te houden. Ze spraken in tijdens gemeenteraads- en commissievergaderingen in Midden-Delfland. Zonder veel succes. De aanleg is al stilletjes begonnen. “We hebben hier in Midden-Delfland te maken met een gemeente die zich in stilzwijgen hult”, zegt Cor Pater, die de weg straks voor z’n deur heeft. De 50-jarige Hoornaar vreest voor het leven van de vele kinderen in de buurt Zuidmade. “Die letten tijdens het spelen niet op en vliegen de straat op, je weet hoe dat gaat. De kans is groot dat er straks één het leven laat.” De 35.000 voertuigen die hier naar schatting straks per etmaal zullen rijden, gaan het fijnstofgehalte weinig goed doen, denkt Pater. “Dat is niet gezond. Het wordt hier drukker dan de Woudseweg. Bewoners van de Reinier de Graafweg worden straks in hun tuin of op hun balkon stoned van de uitlaatgassen.”


Momenteel rijdt al het verkeer over de Reinier de Graafweg. Het laat zich raden dat de drukte toeneemt als de weg wordt doorgetrokken richting rijksweg A4. Op het stukje weg ter hoogte van de sportvelden en Zuidmade rijden nu alleen nog bussen en hulpdiensten overheen. “Volgens het bestemmingsplan was dit een blijvend natuurgebied, maar zoiets wordt dan ineens aangepast”, zegt Pater. Hij en veel andere bewoners pikken dat niet. “We hebben er een advocaat opgezet. We gaan de barricades op en we gaan dit tot op het bot uitvechten. Het is een ziekelijke kwestie geworden.”


Charlie van Leeuwen (35) woont aan de Tanthofkade, pal naast de nieuwe weg. Ook hij sprak in tijdens vergaderingen op het gemeentehuis. “Maar daar wordt niet op gereageerd. Niet één politicus vraagt wat wíj willen.” Van Leeuwen wordt het liefst weggekocht. “Want ik wil hier niet wonen met een snelweg voor de deur.” Pater: “Toen ik m’n huis hier kocht had ik nog landerijen voor de deur, dáár heb ik het voor gekocht. Dan heb ik na het werk rust, dacht ik.” Nu moet hij strijden voor het behoud van die rust. “Onze zienswijzen en bezwaren zijn door de gemeente van tafel geveegd. Het is inmiddels zover gekomen dat we in bezwaar zijn bij de Raad van State. Het is overigens opmerkelijk dat de Gemeente Midden-Delfland mijn stukken niet op tijd bij de Raad van State heeft ingediend. Gelukkig zijn er nog dertien andere bewoners in verweer gegaan.”

‘Weggegooid gemeenschapsgeld’
Pater en Van Leeuwen noemen de kosten van de weg, die volgens hen 23 miljoen euro gaat kosten, ‘weggegooid gemeenschapsgeld’. “De verkeerssituatie zoals deze nu is, is goed. Deze weg gaat alleen maar leiden tot herrie, gevaar en een ongezonde situatie”, benadrukt Pater nogmaals. “Dit leeft heel erg in de buurt, iedereen is heel erg tegen de plannen. We gaan desnoods door tot het Europees Hof om dit te stoppen. Huizenprijzen gaan hier volgens een makelaar dalen met gemiddeld 65.000 euro per woning. Ik weet niet of je weet hoeveel dat is, maar ik heb het niet in m’n achterzak. Áls de weg er komt moeten omwonenden worden gecompenseerd.”


Charlie van Leeuwen heeft weinig hoop dat de nieuwe weg nog tegen kan worden gehouden en hoopt op een goede inpassing en compensatieregeling. “Je weet niet wat een rechter hierover zegt”, merkt Pater op. “Als je iets ècht wilt, kun je het voor elkaar krijgen. En dit gaan we niet nemen.”

Aanleg
De ‘voorbelasting’ waar de weg later op wordt aangelegd, ligt er echter al. Deze moet nog negen maanden blijven liggen om in te klinken. Daarna, na de zomer van 2015, kan worden begonnen met de aanleg van de weg, laat een woordvoerster van Midden-Delfland weten. De brug over de Vlaardingsevaart wordt verbreed zodat er een vrij liggende fietsstrook ontstaat. Volgens planning wordt de weg in 2016 opengesteld voor verkeer. Volgens de woordvoerster zullen er vanaf 2020 ‘maximaal 20.000 voertuigen per etmaal’ overheen rijden. “Maar zolang Delft ‘haar’ weg niet heeft aangepast op de toekomstige verkeersstromen, zal het verkeer nog niet over de nieuwe weg van en naar Delft kunnen rijden”, voegt ze eraan toe. Afhankelijk van de planning van Delft wordt bekeken of het verkeer van en naar Den Hoorn alvast over de nieuwe weg in aansluiting op en van de A4 kan rijden.”


Volgens de gemeentewoordvoerster zijn veel omwonenden juist tevreden over de manier waarop de gemeente met hun bezwaren omgaat. “De gemeente voldoet aan alle wettelijke maatregelen die zij moet nemen om de weg aan te leggen, zoals de aanleg van twee geluidschermen. De gemeente heeft daarnaast expliciet aan alle direct omwonenden gevraagd in hoeverre de nadelige gevolgen voor hen kunnen worden verminderd. De gemeente treft voor een groot deel van deze bewoners ‘niet wettelijke compensatiemaatregelen’ in de vorm van bijvoorbeeld een zichtwal, schutting, groenvoorzieningen, aankoop van woningen, aansluiting op riool en verbreden van sloten met beschoeiing. Een aantal bewoners krijgt echter niet hetgeen door hen gevraagd is aan maatregelen. Deze afweging heeft de gemeenteraad gemaakt op basis van bijvoorbeeld de hoge financiële en/of civieltechnische gevolgen van de gevraagde maatregel, zoals een geluidscherm over de gehele lengte van de Zuidhoornseweg of het – gedeeltelijk - verdiept aanleggen van de weg. Een aantal omwonenden heeft aangegeven dat zij denken dat hun woning in waarde daalt door de aanleg van de weg. Voor hen staat de weg vrij om planschade te claimen volgens de daarvoor geldende algemene procedure.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12