Het heeft even geduurd, maar de liften in de Artemisflat doen het weer

Algemeen

Vele flatbewoners beleefden benauwde momenten in deze lift, maar het probleem is nu verholpen, zegt Woningcorporatie Woonbron.

DELFT – Bewoners van de Artemisstraat, een zeventien verdiepingen hoge flat tegenover De Torenhove, stonden de afgelopen maanden doodsangsten uit als ze in de lift stapten.

Twee van de vier liften in de flat vertoonden namelijk mankementen en flatbewoners zaten regelmatig vast. Eén van de liften ging deze maand al 24 keer kapot, soms zelfs drie keer per dag, vertelt een bewoonster van de flat die de storingen in de lift van haar portiek na een tijdje is gaan turven. De problemen met de lift spelen namelijk al een half jaar en de bewoners van de flat voor 55-plussers zijn het nu meer dan zat. “Het is een ramp”, zegt een 67-jarige Delftse, die niet met haar naam in de krant wil. “We zitten nu al een jaar met die rotlift. Toen ik in oktober uit het ziekenhuis kwam, kon ik niet meer traplopen. Omdat de lift in die periode stuk was, moest ik gedwongen thuisblijven. De lift was cónstant stuk.” 

In de Artemisflat wonen voor het overgrote deel mensen die slecht of minder goed ter been zijn, zegt ze. Ook die konden in de periodes dat de lift stuk was geen kant op. “Ik loop die trappen wel op, maar er wonen hier mensen die 92 jaar oud zijn, voor hèn kom ik op.” Zij en haar buren gaan niet meer zonder mobiele telefoon de lift in. “Maar veel ouderen hebben geen mobieltje”, zegt een andere buurtbewoonster. In een brief die Woningcorporatie Woonbron op 14 maart j.l. aan de bewoners van de flat stuurde, werd hen verzocht bij storingen niet meer naar de Brandweer, maar naar Schindler Liften te bellen. “Maar ik heb geen zin om anderhalf uur op hulp te wachten als ik vaststa”, zegt een 66-jarige Delftse flatbewoonster. “De Brandweer komt altijd meteen.” Haar 67-jarige buurvrouw zat al regelmatig vast in de lift en ook haar man was regelmatig de pineut als er weer 's een storing was. “Dat is eng, heel eng”, vertelt ze. “Als ze dan zeggen: We komen over twee uur, dan ga je hele rare dingen denken. Dat de lift naar beneden valt en zo. Ik ben geen angsthaas, maar ik ben wèl bang als ik vastzit in de lift.” 

Woonbron is bekend met de problemen in de Artemisstraat. Woordvoerder Mariska Dupon weet niet precies hoeveel storingen er de afgelopen maanden precies zijn gemeld, maar het waren er volgens haar ‘heel veel’. De bewoners van de flat kunnen volgens Dupon nu echter weer met een gerust hart de lift in stappen. “Vorige week dinsdag zijn de twee liften volledig uit elkaar gehaald, de donderdag erop zijn ze weer in elkaar gezet. Sindsdien zijn er geen storingen meer geweest.” Het duurde even voordat de juiste oplossing voor de problemen met de lift was gevonden. De lift bleek steeds vast te staan vanwege een iet naar behoren functionerend veiligheidsmechanisme. Dat mechanisme was er de oorzaak van dat er een storing optrad als de vloer van de lift niet perfect aansloot op de vloer van de verdieping waar de lift moest stoppen. De hoogte van de liftvloer en de vloer van de verdieping moesten dus precies waterpas staan, anders gingen de deuren niet open. “Dit systeem luistert heel nauw, dat is het nadeel van deze veiligheidsdeuren. Maar toen de oorzaak bekend werd wisten we wat er moest gebeuren”, vervolgt Dupon. “Sinds vorige week donderdag doet ie het weer, maar in de aanloop daar naartoe hebben we heel veel kosten moeten maken om de storingen te vinden.” 

Sinds vorige week vrijdag heeft de lift inderdaad niet meer vastgestaan, bevestigt één van de bewoners van de flat. De bewoners hopen nu vurig dat het probleem deze keer inderdaad is opgelost en ze niet meer uren onvrijwillig in een afgesloten lift hoeven door te brengen. (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12