Afbeelding

Wie mag volgens u de Publieksprijs van de Le Comteprijs winnen?

Algemeen

De strijd om de Le Comteprijs is losgebarsten. Op deze pagina’s leest u meer over de vijf genomineerde panden en objecten èn hun trotse eigenaars. Heeft u een keuze kunnen maken en weet u wie volgens u de publieksprijs van de Le Comteprijs 2011 moet winnen? Surf dan snel naar de website www.delftopzondag.nl en laat weten wie uw favoriet is. De nominatie die de meeste stemmen van de lezers van Delft op Zondag krijgt, krijgt tijdens de algemene ledenvergadering van organisator Delfia Batavorum, op dinsdag 15 mei, de Publieksprijs uitgereikt.

In de Spoorzone, bij de toegang tot het terrein van onder andere Serpo, stond lange tijd een groot hek. Dat inrijhek is nu opgeknapt en heeft een nieuw passend plekje gekregen langs de Kantoorgracht, nabij de Paardenmarkt. Chris Dieke (59) is adviseur monumentenzorg bij de Gemeente Delft, de genomineerde.

-Hoe was het?
Chris Dieke: “Er zat op de plek waar nu het hek zit een rode deur. Daardoor zag je niet wat erachter zat.”

-Wat is precies verfraaid?
“We hebben een historisch hekwerk geplaatst aan de rand van een heel gesloten complex. Daardoor is nu weer doorzicht op het Artilleriemuseum aan de Paardenmarkt.”

-Waarom is het verfraaid?
“We wilden allereerst een historisch hekwerk veiligstellen en een nieuwe toekomst geven. Het komt uit de Spoorzone en het is te waardevol om in de container te gooien. We hebben vier verschillende locaties, waar we het eventueel konden plaatsen, onderzocht. Deze plek had álle voordelen. Het hek past bovendien goed bij dit complex en de tijd waarin het is gebouwd.”

-Hoe is het verfraaid?
“Ik denk dat dit hek het complex ten goede komt. Het hek was in slechte staat, maar het is volledig gerenoveerd. Het voegt iets toe aan de stad, want er is nu een doorzicht en daardoor kun je het binnenterrein zien. Dat binnenterrein, met onder andere een oude kazerne, is hartstikke mooi. Het opnieuw geplaatste en gerestaureerde hek gaat nu weer zeker honderd jaar mee. Historisch materiaal móet je misschien een keer weggooien, maar dit hek wilden we graag nog een nieuwe en goede toekomst geven.”

-Waarom moeten we op deze nominatie stemmen?
“Ik vind eigenlijk alle genomineerden waardevol voor de stad. Ik vind het überhaupt mooi als mensen in de stad een stukje kwaliteit neerzetten. De lezers van de krant Delft op Zondag moeten zich, vind ik, laten verrassen door wat ze mooi vinden en waar ze emotie bij hebben. Dat zal voor iedereen anders zijn.”

Pieter (65) en Corrie (63) van der Kuur kochten in 1970 een woning aan de Oude Delft 143. De stoep voor hun woning is weer een natuurstenen stoep geworden met nieuwe natuurstenen stoeppalen en een opvallende zwarte ketting.

-Hoe was het?
Pieter van der Kuur: “We hadden een stoep van armoedige klinkers. Toen we hier in 1970 kwamen wonen was de stoep nog van natuursteen, maar die stenen lagen aan barrels. We hebben dit toen laten vervangen door armoedige bakstenen. Toen groot onderhoud aan onze woning nodig was, hebben we gezegd: We gaan met behulp van oude gegevens, bouwtekeningen en informatie van de panden om ons heen een ontwerp voor een nieuwe stoep maken.”

Corrie: “We zijn hiervoor eerst nog op pad geweest, bijvoorbeeld naar Harlingen en Den Haag, om daar stoepkettingen en stoeppalen te bekijken. Je hebt zóveel soorten en maten. We hebben, in verhouding met de rest van de straat, een vrij klein pand. De stoep moest daarom in verhouding staan met de huizen om ons heen.”

- Wat is precies verfraaid?
Pieter van der Kuur: “We hebben aan de hand van onze foto’s en ideeën nieuwe palen laten maken bij een steenhouwer in Drenthe. Ook de kettingen zijn speciaal voor ons gemaakt. Het ontwerp hiervan zul je in heel Delft niet vinden, maar in Harlingen zijn twee woningen met dit type. Elke schakel bestaat uit één stuk ijzer en is door een smid met de hand gemaakt.”

- Waarom is het verfraaid?
Corrie van der Kuur: “We hadden dit toen we ons huis net hadden al willen doen. Maar ja, we moesten het hele huis doen en daarom kozen we voor een goedkope oplossing. We wilden het al járen anders doen. Nu het zover is zijn we er verschrikkelijk blij mee.”

Pieter van der Kuur: “Het is erg goed gelukt. Het is niet alleen een aanwinst voor de stad, maar ook voor ons.”

- Waarom moeten we op deze nominatie stemmen?

Pieter van der Kuur: “Gezien het karakter van Delfia Batavorum past dit goed bij de vereniging. Als je vanaf de Markt richting de Oude Delft loopt, staat ons huis precies in het gezichtsveld. Niet ergens achteraf, we zijn zichtbaar en dit is een hele toeristische route. Sommige toeristen staan hier ook even stil. Goed, we zijn geen paleis op de Dam, maar het is wél een beeld van een burgerhuis uit de negentiende eeuw.”

De loempiakraam van Luc staat al ruim twintig jaar op dezelfde plek aan de Paradijspoort. Luc, die na de Vietnamoorlog als 17-jarige met een boot zijn vaderland Vietnam ontvluchtte, wilde z’n loempiakraam graag verruilen voor een vaste accommodatie en benaderde hiervoor het Delftse architectenkantoor DuoS architecten bna van de gebroeders Jan (61) en Theo Snijders.

-Hoe was het?

Jan Snijders: “Vroeger stond Luc met z’n mobiele wagen onder de galerij. Dat was een smerige, rommelige en donkere plek. Het oogde wat somber en desolaat. De Paradijspoort heeft een mooi pleintje en het is de drukste winkelstraat van Delft, maar waar Luc stond was een rottig plekje. Dat besefte ook de Gemeente Delft. Luc benaderde ons en vervolgens zijn wij aan de slag gegaan om deze plek op te waarderen zodat z’n nieuwe kiosk een eyecatcher wordt, een bijzonder gebouw.”

-Hoe is deze plek precies verfraaid?

“Het is nu een gebouwtje geworden, een icoon op een voormalige donkere plek. De rode paal die er al stond hebben we laten staan, het hele gebouw is nu om die paal gebouwd. Ik wilde graag een glad en semi-glanzend materiaal gebruiken en dus is het hele gebouw nu – tot in de kleinste details - van roestvrij staal gemaakt. De snackkiosk moet namelijk opvallen en een icoon zijn. Dat als je voorbijloopt opeens, pats, je aandacht wordt getrokken. De kiosk staat op een soort voetstuk van nachtblauw geperforeerd staal en dit materiaal zie je ook aan de zijkanten terug. De kraam meet acht vierkante meter, maar Luc heeft hier nu alles wat hij nodig heeft, zelfs een wc. Nu hij een vaste kiosk heeft, is zijn droom uitgekomen.”

-Waarom moeten we op deze nominatie stemmen?
“Ik vind het een verrijking omdat dit een hele belangrijke plek in de binnenstad is, zowel architectonisch als ruimtelijk. Het is een grote vooruitgang ten opzichte van de oude situatie. Verder vind ik het belangrijk dat de kiosk een publieke functie heeft, daardoor valt het veel mensen op. Iedereen die ik spreek kent het en heeft er wel eens een loempia gehaald. Omdat het een publiek domein is, heeft het voor een breed Delfts publiek betekenis. Ik vind dat de nieuwe kraam echt een juweeltje is en ben heel blij met het resultaat. Het was echt een prettige samenwerking. Het kostte me meer tijd en geld dan het opbracht, maar het heeft me heel veel plezier gebracht. En als er één iemand is die ik het gun om dit voor elkaar te krijgen, dan is Luc het wel.”

Chris Vervoort (48) bracht vorig jaar een plaquette van de Delftse verzetsheld Kees Chardon aan op zijn gevel aan de Spoorsingel. Hiermee hoopt hij een belangrijk stukje van de Delftse geschiedenis onder de aandacht te brengen.

-Hoe was het?
Vervoort: “Op de gevel zat eerst geen plaquette en die is er nu wel, dat is het enige dat is veranderd.”

-Wat is precies verfraaid?
“We hebben een plaquette van 30 bij 40 centimeter van Kees Chardon aangebracht, en wel op een plek waar je het goed ziet. We hebben hier al veel reacties op gehad. Voorbijgangers kijken ernaar, praten erover en lopen weer verder. Heel veel ‘Chardonnen’ hebben het plaquette al gevonden, sommigen zijn ook binnen geweest. Ze vinden het hartstikke mooi.”

-Waarom is de gevel verfraaid?
“Om hetgeen wat Kees Chardon in de oorlog heeft gedaan onder de aandacht te brengen. Chardon heeft een hoop mensen gered door ze te laten onderduiken, onder andere in dit pand. Volgens zijn verzetsvrienden, die al ver in de negentig zijn, heeft Chardon gigantisch veel gedaan en was hij heldhaftig. We kochten dit pand in oktober 2005. Toen we het kochten ben ik gaan googlen en guess what: Er bleek een hele geschiedenis achter dit pand te zitten! Ik heb toen het boek Sonny Boy, waarin Kees Chardon een rol speelt, gelezen en kwam in contact met een zus van Kees Chardon. Tóen begon het verhaal te leven.”

-Hoe is het verfraaid?
“We hebben eerst drie jaar gezocht naar iemand die de plaquette kon maken. De plaquette is gekend is zijn beeltenis goed geslaagd. Het gaat uiteindelijk ontworpen en in brons uitgevoerd door Loes Kouwenhoven. Samen met een handige vriend heb ik het op de gevel geplaatst. Volgens de mensen die Chardon hebben mij er echter om dat er een plaquette hangt die het verhaal van Chardon vertelt. Het belangrijkste is dat mensen weten dat anderen in de oorlog hun leven gaven voor anderen.”

-Waarom moeten we op deze nominatie stemmen?
“Het is een stukje van een minder bekende Delftse geschiedenis dat nu goed zichtbaar is aan de gevel. Het laat iets zien van de tijdelijkheid en de vergankelijkheid van ons allen. Én het laat zien hoezeer we soms afhankelijk zijn van mensen die iets goeds doen voor een ander. Als we de publieksprijs winnen, vind ik dat vooral leuk om de extra aandacht voor Chardon.”

Station Delft-Zuid was niet het meest sprankelende station dat Nederland rijk is. Nu, na een ingrijpende renovatie, is het een stuk prettiger om hier op de trein te wachten. Moniek Wibier van het ingenieursbureau van de Gemeente Delft heeft het nieuwe station ontworpen.

-Hoe was het?
Moniek Wibier: “Het was eigenlijk een redelijk anoniem, onherkenbaar en sociaal onveilig gebied. Er stonden veel meer bomen en de entrees waren smaller. Je kon voorheen nog onder het viaduct parkeren en de taluds bestonen uit zwarte stenen. Verder stonden hier meer bomen, je had geen zichtlijnen en geen openheid. Het was hier wat donker en onprettig en zo ervoeren mensen het ook; als geen prettige plek.”

-Waarom is het verfraaid?
“In 2008 is een uitvoeringsovereenkomst gesloten tussen Stadsgewest Haaglanden, Provincie Zuid-Holland en de Gemeente Delft om een aantal maatregelen uit te voeren ter verbetering van de bereikbaarheid en kwaliteit van de omgeving van station Delft-Zuid. Het station moest worden verfraaid omdat het hele station als sociaal onveilig ervaren werd, maar ook als een gebied met een onsamenhangend geheel van rijbanen, fietsvoorzieningen en parkeerplaatsen.”

Met de verfraaiing is een duidelijke structuur aangebracht. Alle functies hebben een eigen plek binnen het gebied gekregen. Een leeg voorplein met een bijzondere lichtmast als blikvanger en een brede trap als entree naar het perron, uitbreiding van de fietsvoorzieningen onder het viaduct en de parkeerterreinen aan weerszijden van het station net buiten het plein.

-Wat is precies verfraaid?
“Het was belangrijk om hier een duidelijk herkenbaar gebied van te maken met een mooi en goed functionerend voorplein. De entree naar het perron is verbreed waardoor je hier nu met z’n twintigen tegelijk naar het perron kan gaan. Met een streeppatroon hebben we beide zijdes bij elkaar betrokken en hier een eenheid van gemaakt. Het kleurgebruik van de bakstenen van de taluds en de wit geverfde palen onder het viaduct zorgen ervoor dat deze plek oplicht. Verder hebben we 750 extra fietsenstallingsplekken geplaatst. Voorheen stonden ze kriskras door elkaar en de rekken stonden vaak vol. Nu is dat goed georganiseerd en iedereen kan wel een plekje vinden. Op het voorplein staat nu een bijzondere lichtmast als blikvanger. Station Delft-Zuid ziet er weer verzorgd, licht, herkenbaar en ruimtelijk uit.”

-Waarom moeten we op deze nominatie stemmen?
“Omdat het station ècht veranderd is van een anonieme restruimte naar een gebied met een herkenbaar gezicht. Het fietspad hier wordt ook veel gebruikt, dus ook voor de fietser is het een prettiger gebied om doorheen te fietsen. Ik denk dus dat veel mensen de renovatie van Station Delft-Zuid als positief ervaren.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12