In de vakantie naar de Zomerschool Delft, om het taalniveau op te krikken

Algemeen

Nikita, Grace (boven van links naar rechts), Esra, Khaimuk, Aslihan (midden) en Syabent (onder) hebben zich opgegeven voor de Zomerschool Delft. De leerlingen van groep 7 en 8 van basisschool De Omnibus hebben er zin in. "In de ochtend is het leerzaam op

DELFT – Tijdens de vakantie extra taal- en rekenles. Dat klinkt niet als ‘lekker vakantie vieren’. Toch gaan naar verwachting zo’n 50 Delftse leerlingen deze uitdaging in de zomervakantie aan.

Aan de Zomerschool Delft kunnen basisschoolkinderen uit de groepen 7 en 8 en leerlingen van klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs deelnemen. “Het is een extra activiteit waarin kinderen met een taalachterstand gedurende drie weken op een leuke en efficiënte manier werken aan hun taal- en rekenvaardigheid,” vertelt Wim Schut, algemeen directeur van het bestuursbureau van de PCBO, één van de initiatiefnemers. 

De Zomerschool Delft is een initiatief van vijf Delftse basisscholen, het Grotius College en de Gemeente Delft en wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Onderwijs. Anita Zegwaard van het Grotius College en Astrid Lensink van de Gemeente Delft zijn blij met het project. “Vooral na een zomervakantie zie je bij leerlingen waar thuis geen of nauwelijks Nederlands wordt gesproken een teruggang in taalniveau. Tijdens de Zomerschool Delft krijgen deze kinderen de kans die teruggang weer in te lopen, zodat de achterstand in ieder geval niet groter wordt,” legt Zegwaard uit. “In drie weken tijd kun je natuurlijk geen hele achterstand wegwerken, maar het is een extra impuls om te zorgen dat de achterstand niet groter wordt en misschien zelfs minder.” 

Lensink denkt dat er voldoende animo voor de Zomerschool is. “Grappig is dat de kinderen het helemaal geen probleem vinden om buiten schooltijd weer naar school te gaan. Ervaringen met vergelijkbare activiteiten hebben dit uitgewezen. De deelnemers zijn over het algemeen juist heel gemotiveerd en ze willen graag aan hun achterstand werken. En vooral de combinatie met de leuke activiteiten maakt dit project heel aantrekkelijk,” aldus de beleidsadviseur van de Gemeente Delft.
De Zomerschool bestaat namelijk niet uit alleen maar werken en leren. In het middaggedeelte staan er vooral leuke dingen op het programma, zoals sporten en activiteiten op het gebied van kunst en cultuur, georganiseerd door Breed Welzijn Delft. Lensink: “Eén van de activiteiten is bijvoorbeeld het bouwen van een keuken en koken. Het mooie is dat de kinderen dan juist hun andere talenten kunnen benutten. Natuurlijk komt er bij deze activiteiten ook wel wat taal- en rekenen kijken, maar dan op een speelse manier. Denk bijvoorbeeld aan het berekenen van de hoeveelheden tijdens het koken of het afrekenen van boodschappen. Dat noemen we ‘belevingsgericht’ of ‘levensecht’ leren.” Het plezier staat volgens de initiatiefnemers voorop. Lensink: “We willen de kinderen stimuleren en zorgen dat ze plezier krijgen of houden in school en leren.”

Extra aandacht
“Delft telt ongeveer 3000 leerlingen met een taalachterstand,” licht Schut toe. “En als je eenmaal een taalachterstand hebt, werkt dat door in de rest van je loopbaan. En dat is natuurlijk hartstikke zonde. Gelukkig ziet de Gemeente Delft het belang van een goed taalniveau in en doet zij hier veel aan. Dat begint al op de Delftse consultatiebureaus die ouders stimuleren hun kinderen naar de peuterspeelzaal te brengen als ze thuis geen of nauwelijks Nederlands spreken. Inmiddels gaat 70 procent van deze kinderen naar de peuterspeelzaal of kinderopvang waar ze extra aandacht op taalgebied krijgen. Dat gaat door op de basisscholen. In speciale schakelklassen oefenen de kinderen extra met taal. Zegwaard vult aan: “Op het Grotius College is er voor deze doelgroep een speciale kopklas. Dit om te voorkomen dat deze kinderen te laag instromen. Het komt wel voor dat kinderen van de basisschool een advies voor VMBO Kader krijgen en na de kopklas toch naar de HAVO kunnen. Het is natuurlijk doodzonde als je vanwege een taalachterstand niet op je eigen niveau onderwijs kunt volgen.” Schut hoopt dat de Gemeente het belang van een goede taalontwikkeling in het onderwijs blijft inzien. “Door dit soort projecten investeert de Gemeente in de ontwikkeling van burgers die zelfstandig in onze stad kunnen wonen, leven en werken. Natuurlijk kost dit geld, maar ik hoop dat ze zich realiseert dat de kosten op termijn veel hoger zijn als ze nu niet investeert in de ontwikkeling van de Delftse burgers op de arbeidsmarkt.” 

Achttien leerlingen hebben zich al voor de Zomerschool Delft aangemeld, er zijn nog dertig plaatsen beschikbaar. Geïnteresseerde ouders kunnen hun kinderen hun school aanmelden, waarbij leerlingen van één van de deelnemende scholen (Delftse Dalton, Freinet School, Horizon, Omnibus, Rembrandtschool en Grotius College) voorrang krijgen. Schut benadrukt dat ook autochtone kinderen van harte welkom zijn. “Een groot deel van de kinderen met een taalachterstand hebben ouders met een niet-westerse achtergrond. Toch is de Zomerschool niet alleen voor hen bedoeld. Ook autochtone kinderen die moeite hebben met taal of rekenen kunnen bij de Zomerschool terecht.” Meer informatie is te vinden via de website www.zomerschooldelft.nl. Ook geïnteresseerde leerkrachten vinden op deze site hoe ze kunnen solliciteren. “Het moet wel een echte wizard zijn,” geeft Schut aan. “Het is een dubbele uitdaging. Het zijn niet alleen kinderen met een leerachterstand aan wie ze moeten lesgeven, maar ook kinderen van verschillende leeftijden en van diverse scholen.” De Zomerschool Delft vindt plaats van 26 juli tot en met 13 augustus. (MdB)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12