Parkeren in Poptahof en Voorhof moet straks tegen betaling of met een vergunning

Algemeen

In Poptahof kan nu nog gratis worden geparkeerd.

DELFT – Als het aan het College van B en W ligt, wordt er vanaf volgend jaar vergunning- en betaald parkeren ingevoerd in de wijken Voorhof en Poptahof. Dat is volgens het stadbestuur nodig omdat de parkeerdruk in dit deel van de stad de afgelopen jaren is toegenomen.

De wijk Voorhof is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd en de ontwikkelingen gaan de komende jaren door. De Hovenpassage wordt uitgebreid en de Albert Heijn wordt in de toekomst vergroot tot een Albert Heijn XL, waarbij eveneens woningen worden gebouwd. Hierdoor ontstaat extra parkeerdruk en als daar niks aan wordt gedaan dan kan straks niet iedereen altijd een juiste parkeerplek vinden, verwacht de Gemeente Delft. Dus willen ze dat hier in bepaalde gebieden vanaf 2012 alleen nog met een vergunning of tegen betaling kan worden geparkeerd. 

Bewoners, die met een brief op de hoogte zijn gebracht, zijn het daar niet mee eens. “Wij hebben twee auto’s en zijn werkelijk nog nooit in de situatie geweest dat we geen gratis parkeerplek voor de deur konden vinden. Dit geldt voor m’n eigen woning in Voorhof, maar zeker ook voor Poptahof, waar altijd plek is tussen de flats”, schrijft ‘mevrouw I.S.’ naar de krant Delft op Zondag. Aan de Papsouwselaan is volgens haar ‘al sinds mensenheugenis voldoende parkeerplek’. “Maar sinds de parkeermaffia daar betaald parkeren heeft ingevoerd, sluit de ene winkel na de andere. Betaald parkeren invoeren bij de Blokker zal onherroepelijk resulteren in het sluiten van nog meer winkels.” Bovendien: “Een gebrek aan parkeerplaatsen los je niet op met een vergunningsysteem. Kijk maar naar het Westerkwartier, waar bewoners veel geld kwijt zijn en nog geen parkeerplek hebben.” Raadslid Jeroen van Oort schreef deze week op zijn website dat hij het eveneens vreemd vindt dat bewoners nu vergunningen moeten aanschaffen omdat bedrijven investeren. “Als Van der Vorm, Albert Heijn en Aldi zo nodig in een bestaande wijk groter willen groeien, dan hoort daar onder meer bij dat zij zorgen dat de parkeervoorzieningen voor anderen niet verslechteren”, schrijft Van Oort. Nu wordt de investeringsrekening van een klein aantal bedrijven volgens hem neergelegd bij bewoners en andere bedrijven. “Het College kan ik slechts vragen: Doe dit de burgers niet aan, doe de oogkleppen af en bedenk dat de stad bestuurd wordt in opdracht van bijna 100.000 bewoners en niet in opdracht van een enkele investeerder.”

Ook de Belangenvereniging Voorhof II West ziet het plan om volgend jaar in Voorhof betaald- en vergunningparkeren in te voeren niet zitten. “Wij zijn tegen de invoering van betaald parkeren in de wijk en de toenemende parkeerdruk op de vrije parkeerplaatsen in de wijk, met name in het gebied achter de AH”, laat voorzitter Leo Beadaux weten. Zijn vereniging zal daarom bij het College van B en W bezwaar indienen en andere voorstellen doen om de toenemende parkeerdruk in de wijk tegen te gaan.

Het College neemt 15 november een besluit over parkeren in Voorhof en Poptahof. Iedereen kan nog tot en met dinsdag 18 oktober via de website www.delft.nl reageren op het voorstel.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12